‌آنفلوانزای حاد پرندگان در تالاب‌های چهارمحال و بختیاری مشاهده نشده است

۱۳۹۹/۰۹/۱۱ - ۱۱:۱۳:۰۷
کد خبر: ۱۰۹۶۵۸۶
‌آنفلوانزای حاد پرندگان در تالاب‌های چهارمحال و بختیاری مشاهده نشده است
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره شیوع آنفلوانزا در سه استان کشور گفت: موردی از آنفلوانزای حاد پرندگان در پرنده‌های مهاجری به تالاب‌های استان مشاهده و گزارش نشده است.

به گزارش برنا؛ شهرام احمدی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون تالاب‌های استان از جمله تالاب بین‌المللی گندمان، چغاخور، علی‌آباد و سولقان میزبان پرندگان مهاجر از مناطق سیبری و آسیای میانه است.

به گفته او، تاکنون ۲۷ تا ۳۰ هزار پرنده در تالاب گندمان، ۶۵ تا ۷۰ هزار پرنده در تالاب چغاخور،۱۰ هزار پرنده در تالاب سولقان و علی آباد مستقر شده است و هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر آنفلوانزا حاد پرندگان مشاهده نشده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان، از استقرار گروه‌های مشترک محیط زیست و دامپزشکی در این تالاب‌ها خبر داد و گفت: پایش برخط(آنلاین) و مانیتورینگ۲تالاب گندمان و چغاخور نیز در استان در حال انجام است.

او با اشاره به اینکه تعدادی از پرندگان کنارآبزی در حاشیه رودخانه آقبلاق و یا در مناطق روستایی مسقر می‌شوند، از مردم و حاشیه نشینان تالاب‌ها خواست تا هرگونه مرگ و میر پرندگان در حاشیه تالاب و آبگیرها را به اداره کل حفاظت محیط زیست اعلام و از شکار پرندگان و دست‌زدن به لاشه پرندگان خودداری کنند.

احمدی تاکید کرد: این پرندگان بدنشان مقاوم و ناقل ویروس است و ممکن است علام این ویروس و یا مرگ و میر ناشی از ویروس در این پرندگان مشاهده نشود اما مردم باید اصول بهداشتی را رعایت کنند .

به گفته او، هم اکنون کارکنان اداره کل حفاظت از محیط زیست استان که در منطقه فرود پرندگان مهاجر استقرار دارند، واکسینه شده‌اند.

او بر ممنوعیت شکار و صید پرندگان در حاشیه این تالاب و مناطق روستایی کنار تالاب تاکید کرد و گفت: هرگونه زنده‌گیری یا مصرف گوشت این پرندگان احتمال شیوع ویروس را دارد.

تالاب بین‌المللی گندمان در نزدیکی شهر گندمان شهرستان بروجن قرار دارد و این تالاب در فهرست ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری در ایران است که در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن ثبت شده است.

تالاب بین‌المللی چغاخور با مساحت یکهزار و ۵۰۰ هکتار و منطقه شکار ممنوع پیرامون این تالاب و تالاب گندمان با یکهزار و ۷۰ هکتار مساحت در نزدیکی تالاب چغاخور قرار گرفته است که با ۲ هزار و ۲۱۹ متر ارتفاع از سطح دریا، بلندترین تالاب کشور است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز