۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان منتظر اخذ مجوز برای استقرار در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

۱۴۰۱/۰۶/۱۴ - ۱۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۳۲۴۳
۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان منتظر اخذ مجوز برای استقرار در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین سازمان حفاظت محیط زیست، دانشکده محیط زیست و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در حالی منعقد شد که دانشگاه تهران علاوه بر اولویت دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه محیط زیست برای استقرار در پارک علم و فناوری، عهده‌دار راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع آلودگی بویایی در کشور و تربیت نیروی متخصص در این حوزه شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ دکتر علی اسدی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران عصر روز یکشنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۱ در نشست انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه فی‌مابین معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، با اشاره به هدفگذاری صورت گرفته برای افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مستقر هستند و ۳۰۰ شرکت نیز آماده هستند تا در صورت صدور مجوز لازم توسط شورای پذیرش، بتوانند در مجموعه‌ای که بر اساس تفاهم‌نامه با سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در محدوده میدان بهمن در اختیار دانشگاه تهران قرار گرفته است، مستقر شوند.

استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه محیط زیست در اولویت دانشگاه تهران
دکتر اسدی افزود: متأسفانه در گذشته نگاه غالب، متوجه استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فنی بوده است. این درحالیست که این نگاه سازه‌ای نتوانسته است به حل مشکلات کشور کمک کند. در دوره جدید مدیریتی دانشگاه تهران و پارک علم و فناوری، رویکرد را در زمینه اولویت‌دهی به استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان تغییر داده‌ایم. به گونه‌ای که دیگر اینطور نیست که غلبه استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری با رشته‌های فنی باشد بلکه شرکت‌های فعال در رشته‌های غیرفنی از جمله علوم اجتماعی، هنرها، محیط زیست، اقتصاد و … نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

امکان توسعه ناحیه نوآوری دانشگاه تهران تا میدان بهمن
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان محیط زیستی باید در اولویت باشد، خاطرنشان کرد: در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به روی همه کسانی که در قالب هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان نقش‌آفرینی می‌کنند، باز است. بر اساس مذاکره‌ای که با رئیس دانشگاه تهران صورت دادیم، نظر موافق برای توسعه ناحیه نوآوری دانشگاه تهران تا میدان بهمن وجود دارد.
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه راهکارها و فناوری‌های گذشته دیگر جوابگوی حل مشکلات و معضلات زیست محیطی نیستند، درباره انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه فی‌مابین معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اظهار کرد: تفاهم‌نامه یک وسیله است و هدف نیست؛ بنابراین باید به عملیاتی کردن مفاد تفاهم‌نامه‌ها در میدان عمل بپردازیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر علیرضا نورپور، رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران نیز در این نشست، گفت: در حال حاضر یک روحیه جهادی و امیدوارکننده بر بخش‌های مختلف کشور حاکم است که فرصتی ویژه برای حرکت رو به جلو و رفع مشکلات کشور فراهم آورده است.
دکتر نورپور با اشاره به نوع نگاه رئیس‌جمهوری که دانشگاه را «اتاق فکر دولت» و «نهاد حل مسئله» می‌داند، ابراز امیدواری کرد: با فعال‌سازی ظرفیت‌های دانشگاه تهران بتوان راه‌حل‌های مناسب برای رفع مشکلات و معضلات زیست محیطی طراحی کرد.

توسعه رشته‌های بین‌رشته‌ای در دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران
وی خاطرنشان کرد: مسائلی که جامعه و صنعت با آنها مواجه هستند، مسائلی تک بعدی نیستند بلکه اموری چندوجهی بوده و برای حل آنها نیاز است که چند رشته و تخصص وارد میدان شوند. به همین جهت در دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران در حال توسعه رشته‌های بین‌رشته‌ای از جمله حقوق محیط زیست هستیم.

ایجاد بانک اطلاعاتی متخصصان و پایان‌نامه‌های حوزه محیط زیست
رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به نقش دانشگاه در زمینه آموزش همگانی و فرهنگ‌سازی در حوزه محیط زیست اشاره کرد و افزود: ایجاد بانک اطلاعاتی از متخصصین دانشگاهی که در حوزه محیط زیست فعال هستند و همچنین ایجاد ساز و کار لازم در زمینه دسترسی دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان حفاظت محیط زیست به بانک اطلاعاتی پایان‌نامه‌های دانشجویی، مجلات و نشریات علمی دانشگاهی از جمله اقداماتی است که در دستور کار دانشکده محیط زیست قرار دارد.

آزمایشگاه مرجع آلودگی بویایی راه‌اندازی می‌شود
دکتر نورپور با اشاره به اینکه «راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع آلودگی بویایی» و «تربیت نیروی متخصص در حوزه آلودگی بویایی» از محورهای مهم تفاهم‌نامه سه‌جانبه فی‌مابین معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است، اظهار کرد: دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به طور ویژه بر روی مسئله آلودگی بویایی کار خواهد کرد. البته تأمین تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز با کمک سازمان حفاظت محیط زیست صورت می‌گیرد.

بانک جامع شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه محیط زیست تهیه شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر نورالله مرادی، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست از آغاز سال ۱۴۰۱، بانک جامع شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه محیط زیست را تهیه کرده و با راه‌اندازی دبیرخانه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه محیط زیست، نخستین همایش این شرکت‌ها نیز شکل گرفت.

گذراندن درس شناخت محیط زیست در ۱۰ دانشگاه کشور اجباری شد
وی از راه‌اندازی دفتر ارتباط با دانشگاه در سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد و درباره نقش دانشگاه در زمینه آموزش در حوزه محیط زیست، اظهار کرد: درس شناخت محیط زیست در ۱۰ دانشگاه کشور برای دانشجویان مقطع کارشناسی اجباری شده است و امیدواریم به مرور زمان، گذراندن این درس برای دانشجویان مقطع کارشناسی همه دانشگاه‌ها اجباری شود.

جزئیات تفاهم‌نامه سه‌جانبه محیط زیستی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین سازمان حفاظت محیط زیست، دانشکده محیط زیست و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران عصر امروز یکشنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۱ به امضای دکتر نورالله مرادی معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر علی اسدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و دکتر علیرضا نورپور رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران رسید.
بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های علمی، تجربی، مشاوره‌ای و فناورانه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سه‌جانبه سازمان حفاظت محیط زیست، پارک علم و فناوری و دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران برای رفع معضلات محیط زیستی؛ آینده‌پژوهی و نیازسنجی در حوزه فناوری و دانش نوین محیط زیست؛ همگرایی پژوهش‌های دانشگاهی با نیازها و اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست؛ حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه، نمونه‌سازی و تجاری‌سازی محصولات در حوزه محیط زیست و تسهیل تجاری‌سازی ایده‌ها و محصولات دانش‌بنیان در حوزه محیط زیست از اهداف انعقاد این تفاهم‌نامه سه‌جانبه است.
سازمان حفاظت محیط زیست در این تفاهم‌نامه متعهد شده است در زمینه بومی‌سازی، انتقال و توسعه فناوری‌های جدید برای کاهش یا رفع آلودگی‌های محیط زیستی، کاهش انتشار یا اثرات گازهای گلخانه‌ای، توسعه منابع انرژی پاک، تأمین ابزارهای سنجش، پایش و کنترل آلودگی در منابع انتشار همکاری نماید و تأمین نیازهای سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه‌های پایش و توسعه بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر را با اولویت بهره‌گیری از شرکت‌های عضو پارک علم و فناوری دانشگاه تهران سامان دهد.
ایجاد ساز و کار لازم برای اعتبارسنجی و تهیه تجهیزات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه محیط زیست با اولویت شرکت‌های داخلی؛ همکاری در برنامه‌های تحقیقاتی دانشگاهی در حوزه‌های مختلف محیط زیست دریا، هوا، آب و فاضلاب، خاک، انرژی‌های تجدیدپذیر، منابع طبیعی و سوانح؛ ایجاد ظرفیت کافی و شرایط لازم برای انجام دوره‌های کارآموزی دانشجویان در سازمان حفاظت محیط زیست؛ پیگیری برای استفاده از تسهیلات صندوق ملی محیط زیست جهت ارتقای توان و تولید محصولات دانش‌بنیان دانشگاه در حوزه محیط زیست و اولویت‌دهی به بهره‌گیری از ظرفیت اساتید دانشکده محیط زیست و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در پژوهش، مشاوره، تحقیقات و نظارت بر اجرای طرح‌های کلان محیط زیستی از دیگر تعهدات سازمان حفاظت محیط زیست در این تفاهم‌نامه است.
دانشکده محیط زیست و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز متعهد به همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست در راستای شناسایی مشکلات و آسیب‌شناسی در حوزه‌های مختلف محیط زیست شده‌اند. همکاری در بازنگری و تدوین دستورالعمل‌ها، حدود مجاز، برنامه عملیاتی و مدیریتی مورد نیاز سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین همکاری در ارزیابی و سنجش مقایسه‌ای ابزارهای دقیق آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست در مواردی که امکان سنجش توسط آزمایشگاه سازمان حفاظت محیط زیست وجود ندارد، از تعهدات دانشگاه تهران در این تفاهم‌نامه است.
استفاده از ظرفیت بین‌المللی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و ارتباطات با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌های خارج از کشور جهت راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع آلودگی بویایی و تأمین تجهیزات آزمایشگاهی و تربیت نیروی متخصص در حوزه آلودگی بویایی از دیگر محورهای تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین سازمان حفاظت محیط زیست، دانشکده محیط زیست و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است.

عکس

عکس

عکس

انتهای پیام/

نظر شما