نخستین میکروبیوم مصنوعی انسانی ساخته شد

۱۴۰۱/۰۶/۱۸ - ۱۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۵۰۲۸
نخستین میکروبیوم مصنوعی انسانی ساخته شد
محققان دانشگاه استنفورد با ترکیب ۱۱۹ گونه باکتری که در بدن انسان وجود دارد، به طور موفقیت آمیز نخستین میکروبیوم انسانی را در آزمایشگاه ابداع کردند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ میکروبیوم احشا شامل صد‌ها گونه باکتری است که در دستگاه گوارش انسان زندگی می‌کنند و با پشتیبانی سیستم ایمنی و کنترل گوارش نقض مهمی در سلامت انسان دارند.

براساس این تحقیق می‌توان پس از پیوند و تکثیر میکروبیوم مصنوعی در بدن موش‌ها از حیوانات در برابر باکتری «ای کولای» محافظت کرد و حتی به ایجاد سیستم ایمنی سالم نیز منجر خواهد شد. محققان معتقدند اکنون می‌توان هر میکروب را به طور جداگانه بررسی و نقش آن‌ها را شناسایی کرد. به این ترتیب پزشکان قادر به ترکیب میکروب‌ها خواهند بود تا به درمان‌های مورد نظر دست یابند.
در بدن انسان حدود ۳۰ هزار میلیارد سلول وجود دارد، اما میکروبیوم انسانی به تنهایی ۳۹ هزار میلیارد سلول میکروبی دارد که باکتری، ویروس و قارچ‌ها را نیز در بر می‌گیرد.
میکروبیوم احشا ذخیره‌ای از چربی را کنترل و به فعالسازی ژن‌هایی در سلول‌ها کمک می‌کند که در جذب مواد مغذی، نابود کردن سم‌ها و ایجاد رگ‌های خونی تاثیرگذارند. همچنین این میکروارگانیسم‌ها بخش داخلی احشا و پوست را تجدید، سلول‌های آسیب دیده را ترمیم و سلول‌های زنده را جایگزین نسخه‌های مرده می‌کنند. در کنار این موارد آن‌ها با میکروب‌های مهاجم مقابله می‌کنند.

۱۰۴ گونه باکتری در مخازن جداگانه کشت و سپس در یک ظرف ترکیب شدند و مجموعه‌ای از ۱۱۹ رشته ساختند.
این رشته باکتری‌ها می‌توانستند در ظرف آزمایشگاهی کنار یکدیگر زنده بمانند. اما محققان باید آن‌ها را داخل احشا یک موجود زنده آزمایش می‌کردند.
آن‌ها این رشته موسوم به hCom۱ را در بدن موش‌هایی قرار دادند که طوری طراحی شده بودند تا هیچ باکتری نداشته باشند. نتایج نشان داد hCom۱ بسیار با ثبات است به طوری که ۹۸ درصد از گونه‌های تشکیل دهنده در احشا موش‌های عاری از میکروب کلونی شدند و سطح فراوانی نسبی هر گونه باکتری در مدت دو ماه ثابت ماند.
آن‌ها موش‌هایی که نسخه دوم باکتری‌های ترکیبی را دریافت کرده بودند، در معرض باکتری‌ای کولای قرار دادند، اما احشا آن‌ها با این عفونت مقابله کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز