کاربرد جدید آزمایش خون در تشخیص سرطان

۱۴۰۱/۰۸/۱۴ - ۱۹:۲۰:۲۰
کد خبر: ۱۳۹۵۱۴۳
کاربرد جدید آزمایش خون در تشخیص سرطان
محققان پزشکی با استفاده از یک نوع آزمایش خون به دنبال تحول در رصد و غربالگری سرطان با تشخیص این بیماری در مراحل اولیه هستند.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ تشخیص زودهنگام سرطان پیش از انتشار در بدن می‌تواند موجب نجات جان بیمار شود و به همین علت پزشکان توصیه به غربالگری منظم برای چند نوع متداول سرطان می‌کنند. برای انجام این کار از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود.
همه سلول‌ها در بدن از سلول‌های تومور زمانی که می‌میرند دی‌ان‌ای را وارد جریان خون می‌کنند. تست‌های ام سی‌ای دی MCED به دنبال ردی از دی ان‌ای تومور‌ها در جریان خون می‌گردند. این دی ان‌ای «عاری از سلول» حاوی اطلاعاتی درباره نوع بافت متبوع خود و همچنین طبیعی یا سرطانی بودن آن است.

تست های جدیدی که به تازگی با نام تست های ام سی‌ای دی مطرح شده است از بیوپسی‌های مایع کنونی متفاوت هستند، زیرا برای شناسایی سرطان در مراحل اولیه تلاش می‌کنند یعنی زمانی که هنوز سلول‌های تومور زیادی وجود ندارد.
تست‌های جدید قادر هستند از طریق تمرکز بر نوعی «بارکد مولکولی» در داخل دی ان‌ای سرطان از تداخل سلول‌های خونی جلوگیری کنند. به عنوان مثال یک بافت ریه متیلاسیون (methylation) دی ان‌ای متفاوتی از بافت پستان دارد.
پژوهشگران در حال بررسی این مساله هستند که چنین تست‌هایی درباره چه کسانی با چه شرایطی و در چه سنی انجام شود. همچنین این نگرانی وجود دارد که این تست‌ها ممکن است به تشخیص بیش از حد درباره سرطان‌های کم خطر بدون علامت منجر شود. با وجود نگرانی‌ها مطالعات بالینی اولیه امیدوارکننده بوده است.
یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ میلادی در بین بیش از ۱۰ هزار نفر مشخص کرد که ۲۶ نفر از ۱۳۴ زنی که تست MSED آن‌ها مثبت بوده است، مبتلا به سرطان هستند.
این تست‌ها ممکن است به زودی تحول بزرگی در نحوه رصد یا غربالگری سرطان ایجاد کند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز