ایجاد شعبه‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در حوزه‌های علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری

۱۴۰۱/۰۹/۲۸ - ۱۱:۱۲:۱۲
کد خبر: ۱۴۱۲۷۸۳
ایجاد شعبه‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در حوزه‌های علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه از گسترش همکاری پارک دانشگاه تهران و استان هرمزگان در حوزه فناوری‌های دریایی خبر داد و گفت: ایجاد شعبه‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در حوزه‌های علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری از اولویت‌های دانشگاه تهران است.

خبرگزاری برنا؛ دکتر علی اسدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در بازدید از پارک علم و فناوری استان هرمزگان، با تاکید بر تمرکز همکاری‌های مشترک پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و پارک علم و فناوری هرمزگان بر مباحث فناوری‌های دریایی و ساحلی، گفت: در مباحث علوم و فناوری‌های دریایی نیازمند نگاه بین‌رشته‌ای هستیم. علوم دریایی فقط ناظر بر علوم دریا و محیط زیست نیست بلکه مباحثی نظیر کشتی، فناوری اطلاعات، گردشگری دریا، آب شیرین‌کن‌ها و … از موارد اولویت‌دار در این حوزه هستند که لازم است ظرفیت‌های پارک‌های علم و فناوری قشم و کیش و هرمزگان را به این عرصه‌ها وارد کنیم.

شبکه‌سازی بین پارک‌های علم و فناوری
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با تاکید بر شبکه‌سازی بین پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار داشت: علاوه بر تشکیل شبکه سرمایه‌گذاران در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، به دنبال این هستیم که شبکه‌سازی بین پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها را به نتیجه برسانیم.

ایده دانشجویان در آستانه فارغ‌التحصیلی، واحد فناور می‌شود
وی با یادآوری اینکه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اولین پارک دانشگاهی کشور است، گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برای دانشجویانی که در آستانه فارغ‌التحصیلی هستند برنامه دارد؛ به طوری که ایده‌های دارای قابلیت دانشجویان در قالب هسته‌های نوآور و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان مورد حمایت قرار می‌گیرند.
دکتر اسدی توضیح داد: به ایده‌هایی که پذیرش می‌شوند، از ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات تخصیص می‌دهیم تا به مدت ۳ سال در قالب هسته‌های نوآور به تمرین کسب‌وکار بپردازند. البته حتی شرکت‌هایی هم که رشد پیدا می‌کنند و قصد خروج از پارک علم و فناوری را دارند نیز به حال خود رها نمی‌شوند و پارک علم و فناوری همچنان رویکرد حمایتگری خود را نسبت به آنها ادامه می‌دهد.

تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه تهران دو برابر شد
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶ هزار نفر در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه تهران فعال هستند، اعلام کرد: در کمتر از یکسال، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه تهران از ۱۸۰ شرکت به ۳۵۰ شرکت افزایش پیدا کرده است.
دکتر اسدی با اذعان به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان تاکنون عمدتاً در حوزه‌های فنی و مهندسی ایجاد شده و رشد کرده‌اند، خاطرنشان کرد: وقایع اجتماعی نشان می‌دهد که مباحث علوم اجتماعی و روانشناسی برای رشد و پیشرفت کشور دارای نقشی تعیین‌کننده هستند؛ بنابراین در دوره جدید مدیریتی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، ایجاد شعبه‌های پارک و مراکز نوآوری و کسب‌وکار در حوزه‌های علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری را به عنوان یکی از اولویت‌ها در نظر گرفته‌ایم.

تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان نیازمند نگاه حرفه‌ای به تبلیغات است
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در پایان، حل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تجاری‌سازی و بازاریابی محصولات دانش‌بنیان را نیازمند هم‌اندیشی بین پارک‌ها و متخصصین و حرفه‌ای‌های حوزه تبلیغات دانست و گفت: تجربه نشان داده است که با کانال‌های اطلاع‌رسانی معمول نمی‌توان به هدف مورد نظر در امر تبلیغات برای شرکت‌ها و محصولات دانش‌بنیان دست پیدا کرد.

آمادگی دانشگاه تهران برای سرمایه‌گذاری در زیست بوم صنایع فرهنگی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر علی مبینی دهکردی، رئیس مرکز توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران در این زمینه گفت: بستر زیست بوم، شبکه است. در شبکه نیازمند مزیت سازی، استانداردسازی و هم‌افزایی هستیم. اگر در یک پارک علم و فناوری شاهد این هستیم که با وجود عرضه، تقاضا نداریم؛ باید به فکر تبلیغات باشیم.
استاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در تشریح تفاوت‌های زیست بوم با صنعت، اظهار کرد: صنعت، ستون است. وقتی صنعت، زیست بوم می‌شود یا با صنایع دیگر پیوند می‌خورد، دیگر ستون نیست بلکه سیستم است. آنچه که در زیست بوم اتفاق می‌افتد شامل همکاری، هم رقابتی و هم تکاملی است.
رئیس مرکز توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران پیشنهاد داد پارک علم و فناوری استان هرمزگان با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، بین روستا، محصولات روستا، گردشگری و دریا پیوند بزند و یک پلت فرم جدید در زیست بوم فناوری شکل دهد.
دکتر مبینی دهکردی همچنین اعلام آمادگی کرد که به منظور شکل دادن زیست بوم صنایع فرهنگی بین رشته‌های الهیات، زبان و ادبیات فارسی و زبان‌ها و ادبیات خارجی از پارک علم و فناوری حمایت کند.

مسائل اداری؛ مانعی بر سر راه عملیاتی شدن طرح نوآوران درباره هوشمندسازی کیش
دکتر علیرضا ذاکر اصفهانی، رئیس پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران نیز در این دیدار با نقد رویکرد جزیره‌ای در مباحث ملی و استانی، گفت: در بحث‌های علمی، صنعت و کشاورزی و به طور کلی در مباحث اقتصادی، جزیره‌ای عمل می‌شود؛ این در حالی است که نیازمند یک هم‌افزایی و شکل‌گیری همکاری‌های مشترک بر اساس ظرفیت‌های طرفینی هستیم.
وی با تاکید بر طراحی ساز و کار همکاری بین پارک‌ها با توجه به استعدادهای مناسب دانشگاه تهران در کیش و قشم، افزود: نوآوران و ظرفیت‌هایی در پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران فعال هستند که در زمینه هوشمندسازی جزیره کیش طرح دادند اما به دلیل مسائل اداری، در عملیاتی نمودن آن توفیقی حاصل نشده است.

برگزاری رویداد تانا در دی ماه ۱۴۰۱ در هرمزگان
علیرضا نصیری، رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان نیز در این دیدار با بیان اینکه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در سطح ملی یک پارک مرجع است، بر تبادل تجربه میان دو پارک تاکید کرد و گفت: جذب و پذیرش در پارک‌های علم و فناوری از اهمیت بالایی برخوردار است. بر اساس رویکرد جدید وزارت علوم، رویداد تانا در دی ماه ۱۴۰۱ در پارک علم و فناوری استان هرمزگان برگزار می‌شود که در این رویداد علاقمند هستیم از مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه تهران بهره ببریم.

دانشگاه تهران

انتهای پیام/

نظر شما