پیشرفت و توسعه کشور در گرو استفاده از توان استعدادهای‌برتر

۱۴۰۱/۰۹/۲۹ - ۱۱:۱۲:۱۲
کد خبر: ۱۴۱۳۱۸۵
پیشرفت و توسعه کشور در گرو استفاده از توان استعدادهای‌برتر
رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: اگر از استعدادهای برتر در حکمرانی و مدیریت کشور استفاده کنیم قطعا کشور پیشرفت و توسعه را تجربه خواهد کرد.

خبرگزاری برنا؛ آئین معارفه بنیاد نخبگان ویژه نوورودان برتر سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱(رتبه‌های ۱۰۰-۱ رشته‌های علوم انسانی، ریاضی، تجربی، هنر و المپیاد) دوشنبه ۲۸ آذرماه با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان؛ ناصر باقری مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان؛ حمید نادران طحان، رئیس بنیاد نخبگان استان تهران؛ مهدی شفیعی قاسمی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان «آتیه‌پردازان ظهور شریف»؛ سید محمدصادق موحد، معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان؛ عباس ابراهیمی، معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد؛ میثم شهبازی، معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد؛ رضا گلشن مهرجردی، مدیرکل دفتر شناسایی و هدایت مستعدان بنیاد ملی نخبگان و برخی دیگر از معاونان این بنیاد در سالن گلزار هتل بین‌المللی لاله برگزار شد.

دهقانی در این مراسم با اشاره به اینکه به عنوان عضوی از جامعه نخبگانی کشور در میان شما هستم، گفت: من سال ۷۸ در دانشگاه صنعتی شریف با رتبه دو رقمی وارد رشته هوافضا شدم و بعد کارشناسی ارشد و دکترای خود را هم با رتبه برتر گذراندم و از سال ۸۷ نیز در حوزه صنعت مشغول به کار شدم.

وی افزود: امروز به عنوان فردی که از مسیر شما گذشته ‌و به این جایگاه رسیده ام با شما صحبت می‌کنم و یک درخواست جدی از تک تک استعدادهای برتر دارم و آن اینکه برچسب نخبگی را از خودتان بردارید. این کار در ابتدا به نفع خود شما است.

به گفته دهقانی، اگر استعدادهای برتر خود را نخبه بنامند دیگر فرصت بروز استعدادهای ناشناخته خود را از خودشان می‌گیرند و همین اسم آنها را محدود خواهد کرد و اجازه رشد به آنها نمی دهد. شما کسانی هستید که بخشی از استعدادها و توانمندی هایتان را کشف کرده اید و باید به خود فرصت دهید تا ظرفیت‌های دیگرتان نیز ظهور و بروز یابد.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: المپیادی هایی سراغ دارم که ترم چهارم از دانشگاه اخراج شدند، رتبه های برتر دانشگاهی را می شناسم که تحصیل خود را با مشقت به پایان رساندند به همین دلیل از شما می خواهم از عنوان نخبگی دوری کنید و فقط خود را یک استعداد برتری بدانید که هنوز بخش بزرگی از استعدادتان کشف نشده است.

پشتکار را ضمیمه استعدادهای برتر خود کنید

دهقانی افزود: خداوند به دلایلی و با عدالتی که دارد همه استعدادها را در همه افراد قرار نداده است و گاهی پیش می آید که نخبگان به دلیل نداشتن پشتکار و همت؛ نمی توانند در مسیر درست استعدادهای خود حرکت کنند و از پیشرفت باز می مانند. انیشتین جمله معروفی دارد که می گوید ۱ درصد موفقیت از استعداد و ۹۸ درصد آن از پشتکار و تلاش افراد به دست می‌آید. به نظر من شما با ورود به دانشگاه تازه در ابتدای راه هستید و باید برای تبدیل استعداد خود به ثروت تلاش و پشتکار داشته باشید.

نخبگان وامدار کشور هستند

وی با تشبیه استعدادهای برتر به بزرگ‌ترین بدهکاران کشور، گفت: سالیانه فقط ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای آموزش هزینه می شود و ۱۴ درصد بودجه کشور به وزارت آموزش و پرورش تعلق می گیرد تا از یک میلیارد دانش‌آموز، ۱۰۰ هزار نفر استخراج شوند و از میان آنها نیز یک هزار نفر به عنوان استعدادهای برتر شناخته شوند. پس برای هر کدام از شما هزینه زیادی پرداخت شده است و شما به کشور بدهکار هستید و می توانید با به کارگیری درست استعدادهای خود، این بدهی را پرداخت کنید.

وی در توصیه به این استعدادهای برتر، یادآور شد: حتما در دوران دانشجویی خود؛ به معنای واقعی دانشجویی کنید و با اساتید بزرگ و مجموعه های صنعتی ارتباط بگیرید تا استعدادهای برتر خود را در مسیر درستی هدایت کنید و به کار ببندید و به یک نخبه واقعی بدل شوید.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری با بیان اینکه همه امکانات و منابع کشور برای حمایت از کارها و دستاوردهای بزرگ شما آماده است، گفت: این حمایت ها برای این است که تا ۴ سال دیگر شما با پشتکار و تلاش و با استفاده از ظرفیت های دانشی و تخصصی خود به استعدادهای بزرگ و افتخارات بالنده کشور بدل شوید‌.

وی به استعدادهای برتر توصیه کرد که مراقب زندگی، سلامت، روح، خانواده، ارتباطات اجتماعی، تفریحات و مهارت های خود باشند تا شخصیت اجتماعی آنها در آینده شکل گیرد و به انسانی کامل تبدیل شوند.

اثرگذاری نخبگان در سطوح مدیریتی را ارتقا دهیم

دهقانی افزود: معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان دو بستری هستند که می توانند در کشف استعدادهای شما و تبدیل آنها به دستاوردها و اتفاقات بزرگ کمک کنند تا اثرگذاری استعدادهای برتر در جامعه را ارتقا دهند. چون ما اعتقاد داریم کشور جز از راه نخبگی به سمت اصلاحات گام برنخواهد داشت. اگر از استعدادهای برتر در حکمرانی و مدیریت کشور استفاده کنیم قطعا کشور پیشرفت و توسعه را تجربه خواهد کرد.

وی خبر خوشی هم برای استفاده از توان نخبگان در وزارت نیرو داد و گفت: این وزارت خانه که در دل خود میزبان استعدادهای برتر قدیمی و زیادی است، فراخوانی برای جذب نخبگان در اجرای پروژهای آب و برق منتشر کرده که این شروع راه است و  این روند ادامه خواهد یافت.

استفاده از نخبگان برای حل مسایل استان تهران

حمید نادران سرپرست بنیاد نخبگان استان تهران نیز در این مراسم، گفت: بنیاد استان به دنبال این است که از ظرفیت نخبگان بومی برای رفع چالش ها و مسائل استانی استفاده کند.

وی همچنین بیان کرد: برای تحقق این هدف با همه دستگاه های مرتبط هم افزایی خواهیم داشت و ارتباط و تعامل خود با استعدادهای برتر استانی را به شکل پایدارتر و مستمر حفظ خواهیم کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز