در جذب نخبگان اتفاقات مبارکی افتاده است

۱۴۰۱/۱۰/۲۲ - ۱۳:۱۴:۱۴
کد خبر: ۱۴۲۱۹۲۹
در جذب نخبگان اتفاقات مبارکی افتاده است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با شیوه‌نامه‌ای که با همکاری بنیاد ملی نخبگان تدوین و به تصویب شورای عالی جذب رسید از این پس مستعدان‌برتر و نخبگان ما که مورد تائید بنیاد هستند و جایزه شهید شهریاری را دریافت می‌کنند، خارج از فراخوان به عنوان عضو هیئت علمی جدب دانشگاه‌ها می‌شوند.

خبرگزاری برنا؛ محمد علی زلفی گل در بخشی از سخنان خود در جلسه علنی مجلس به ارائه گزارشی درباره اقدامات انجام شده در زمینه فناوری در وزارت علوم تحقیقات و فناوری پرداخت و اظهار کرد: در حوزه فناوری اتفاقات مبارکی در مدت مدیریت ما در وزارت علوم رخ داده است که طراحی سامانه‌ی دانا از جمله آنهاست. اقدام دیگری که انجام شد و مورد استقبال جامعه علمی ایران قرار گرفت، تاسیس سامانه ایده‌ها و نیازها است که تمامی نیازهای صنایع خصوصی و دولتی در آن ثبت می‌شود و پژوهشگران و دانشمندان با نیازها و مسایل جامعه می‌شود.

وی با بیان اینکه «در نظام سنجش و انگیزشی که طراحی کردیم، برای تحقیقات نیاز محور برنامه‌ریزی‌های خاصی انجام داده‌ایم» افزود: تاکنون بیش از ۷۵۰۰ نیاز در این سامانه ثبت شده است و خوشبختانه این سامانه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و توسط نمایندگان مجلس تصویب شده و در قانون بودجه سال جاری آمده است. طی یک سال گذشته رشد اشتغال دانش بنیان ۵۰ درصد بوده است و بیش از ۴۰ هزار اشتغال دانش‌بنیان در هسته‌های فناور مستقر در مراکز رشد، پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان داشته‌ایم و تعداد هسته‌های فناور مستقر در پارکهای علم و فناوری از ۱۰ هزار و ۸۰۰ به ۱۱ هزار و ۵۴۰ افزایش یافته است.

وزیر علوم گفت: رهبری فرمودند که علم دو کاربرد دارد یکی «رسیدن به مرجعیت علمی» و دیگری «رفع نیازهای جامعه» که در هر دو بعد آن تصمیم‌گیری کرده‌ایم؛ پیش از دوره ما هر ۶ ماه یک مجله تحت نمایه بین‌المللی منتشر می‌شد اما امروز هر ماه یک مجله منتشر می‌شود که این یعنی مرجعیت علمی و به این معناست که ما شرایطی را ایجاد می‌کنیم که محققان سایر کشورها در بستر مجلات ما قلم بزنند.

زلفی گل ادامه داد: تعداد مقالات علمی در سال ۱۴۰۰ از ۵۹ هزار و ۶۶۰ به ۷۷ هزار و ۳۲۷ ارتقا پیدا کرده است. همچنین تعداد دانشمندان یک درصد بین‌المللی ما از ۶۵۸ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۸۴۱ نفر در سال ۱۴۰۱ ارتقا یافته است. تعداد دانشمندان ۲ درصد کشور نیز افزایش یافته‌ است.

وزیر علوم اظهار کرد: در بعد جذب نخبگان نیز اتفاقات مبارکی افتاده است؛ با شیوه‌نامه‌ای که با همکاری بنیاد ملی نخبگان تدوین و به تصویب شورای عالی جذب رسید از این به بعد مستعدان برتر و نخبگان ما که عضو این بنیاد هستند و جایزه شهید شهریاری را دریافت می‌کنند، خارج از فراخوان به عنوان عضو هیئت علمی جدب دانشگاه‌ها می‌شوند.

زلفی گل در پایان گفت: برای تقویت علوم پایه و علوم انسانی مرکز علوم انسانی را در وزارتخانه تاسیس کردیم و با همکاری بنیاد نخبگان رتبه‌های زیر ۱۰۰ و المپیادی ها را بورس کردیم و خوشبختانه در سال‌ جاری تعداد افرادی که در رشته‌های علوم پایه و اولویت دار پذیرش شدند، ۲ برابر شد. با همکاری دانشگاه فرهنگیان بستری را فراهم کردیم که دانشجویان علوم پایه و علوم انسانی انگیزه برای تلاش و کوشش بیشتر داشته باشند. در برخی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های هرمزگان، یزد و سهند تبریز در زمینه اجرای بورسیه صنعت گام‌هایی برداشته شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز