تصویر جدید از اوج فعالیت لکه‌های خورشیدی!

۱۴۰۱/۱۰/۲۵ - ۲۲:۲۳:۲۳
کد خبر: ۱۴۲۳۲۸۶
تصویر جدید از اوج فعالیت لکه‌های خورشیدی!
یک عکاس نجومی یک تصویر از تایم‌لپس خیره‌کننده، خورشید را در حین اوج فعالیت لکه‌های خورشیدی ثبت کرده است.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ عکاس نجومی یک تصویر از تایم‌لپس خیره‌کننده، خورشید را در حین اوج فعالیت لکه‌های خورشیدی ثبت کرده است.

"شنول شانلی" یک عکاس نجومی آماتور مستقر در بورسای ترکیه با استفاده از داده‌های رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا(رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید)، این تصویر جدید و جذاب از خورشید را ثبت کرد.

این عکس که در ۳ ژانویه در صفحه شخصی وی به اشتراک گذاشته شد، ترکیبی از عکس‌های گرفته شده بین ۲ تا ۲۷ دسامبر ۲۰۲۲ است.

عکس دو نوار از لکه‌های خورشیدی را نشان می‌دهد که در حال حرکت در سطح خورشید و در حال چرخش در مرکز منظومه شمسی هستند.

تعداد بالای لکه‌های خورشیدی در تصویر نشان می‌دهد که فعالیت خورشیدی در حال افزایش است.
رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید (Solar Dynamics Observatory (SDO))، از سال ۲۰۱۰ میلادی توسط ناسا مأموریت رصد خورشید را بر عهده دارد.

این تلسکوپ که با وزن کلی زمان پرتاب ۳۱۰۰ کیلوگرمی توسط موشک اتلس ۵ از ایستگاه کاناورال در تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۱۰ به فضا پرتاب شد، بخشی از برنامه‌ای با عنوان زندگی با یک ستاره (Living With a Star (LWS)) است.

لکه‌های خورشیدی، مناطقی تاریک، سرد و به اندازه یک سیاره در سطح خورشید هستند که به دلیل اختلالات مغناطیسی خورشید به وجود می‌آیند که می‌تواند رویداد‌های خورشیدی پرانرژی مانند شعله‌های خورشیدی و پرتاب جرم تاج را ایجاد کند.

در طول دسامبر ۲۰۲۲، بیش از ۱۱۳ لکه خورشیدی شناسایی شد که بالاترین تعداد لکه‌های ثبت شده از دسامبر ۲۰۱۴ است. این رقم نشان‌دهنده افزایش قابل توجهی در مقایسه با میانگین تعداد ماهانه ۷۳.۳ لکه خورشیدی مشاهده شده در بقیه سال قبل از دسامبر است.

افزایش فعالیت لکه‌های خورشیدی، ناشی از ورود خورشید به فاز فعال‌تر چرخه ۱۱ ساله خورشیدی خود است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۵ به اوج خود برسد. دانشمندان قبلاً افزایش فراوانی و قدرت طوفان‌های خورشیدی در سال ۲۰۲۲ را ثبت کرده‌اند.

لکه 2

لکه

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز