دوربین های مخفی را با گوشی شناسایی کنید!

۱۴۰۱/۱۱/۰۶ - ۲۳:۲۴:۲۴
کد خبر: ۱۴۲۸۱۱۶
دوربین های مخفی را با گوشی شناسایی کنید!
ساده‌ترین راهکار برای شناسایی دوربین‌های مخلفی و دستگاه‌های شنود، چه در محیط‌های داخلی و چه در فضای بیرون از ساختمان‌ها، استفاده از گوشی‌های هوشمند است.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ برخلاف انتظار، ساده‌ترین راهکار برای شناسایی دوربین‌های مخلفی و دستگاه‌های شنود، چه در محیط‌های داخلی و چه در فضای بیرون از ساختمان‌ها، استفاده از گوشی‌های هوشمند است. شناسایی دوربین‌های مخفی اختصاصی می‌تواند به جلوگیری از زیرپا گذاشتن حریم شخصی افراد کمک کند.

دوربین مخفی چه‌شکلی است؟

دوربین‌های مخفی شباهتی به دوربین‌های امنیتی معمولی ندارند. ابعاد این محصولات به‌میزان درخورتوجهی کوچک است و از لنزهایی استفاده می‌کنند که ابعاد آن شاید درحد چند میلی‌متر است.

این احتمال وجود دارد که افراد به‌جای خرید دوربین‌های مخفی از خرده‌فروشی‌ها، مدل سفارشی‌شده‌ی آن‌ها را خریداری کنند. به‌عنوان مثال امکان دارد برخی افراد سفارش ساخت دوربین‌ مخفی خاصی را بدهند که بتوان آن را به‌راحتی در یک جسم پنهان کرد.

دوربین‌های مخفی سفارشی به‌احتمال زیاد پوشش مناسبی ندارند و سیم‌کشی، برد مدار و سایر اجزای آن‌ها درهرجایی که پهنان شوند، قابل مشاهده خواهد بود.

از آن‌جا دوربین‌های مخفی برای کارکرد نیاز به انرژی برق دارند، رایج‌ترین مکانی که می‌توان این ابزار را پیدا کرد، دستگاه‌های الکترونیکی یا پریزهای برق و هشداردهنده‌های الکتریکی هستند.

دوربین‌های مخفی معمولاً در چه مکان‌هایی قرار دارد؟

دوربین‌های مخفی و جاسوسی معمولاً در مکان‌هایی جاساز می‌شوند که پیدا کردن آن‌ها سخت باشد تا افراد نتوانند به‌راحتی از وجود آن‌ها مطلع شوند. در ادامه به برخی از مکان‌های رایجی که دوربین‌های مخفی معمولاً در آن‌جا جاسازی می‌شوند اشاره می‌کنیم.

تلفن‌ها، پریزهای برق و سایر دستگاه‌های الکترونیکی، مکان‌های منطقی و مناسبی برای مخفی‌کردن دوربین‌های کوچک سفارشی هستند، زیرا در این شرایط همیشه به منبع برق متصل خواهند بود و بدین‌ترتیب دوربین می‌تواند به‌طور ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته فعال باشد.

دوربین‌های جاسوسی که در برخی خرده‌فروشی‌های آنلاین نیز عرضه شده‌اند، اغلب از درگاه USB برای شارژ مداوم استفاده می‌کنند. بنابراین دستگاه‌های الکترونیکی که ازطریق کابل USB شارژ می‌شوند مثل فلش‌های USB و شارژهای گوشی‌ها، ازجمله مبدل‌های رایجی به‌حساب می‌آیند که می‌توان به‌راحتی یک دوربین مخفی در آن‌ها جاسازی کرد.

حسگرهای تشخیص دود و آژیرها

دستگاه‌های هشدار دهنده‌ ازجمله حسگرهای تشخیص دود، می‌توانند برای مخفی کردن دوربین مورد استفاده قرار گیرند. این ابزارها نیز منبع برق قابل‌اطمینانی دارند که برای کارکرد دائمی دوربین مخفی نیاز است.

سقف اجازه می‌دهد کل اتاق ازطریق یک لنز اولتراواید قابل مشاهده باشد. علاوه‌براین قرارگیری دوربین مخفی در سقف، دسترسی به آن را برای سایرین سخت‌تر می‌کند.

آینه‌های دوطرفه، تکه‌ای شیشه‌ای هستند که تصویر بیننده را در یک‌طرف منعکس می‌کنند و ازطرف دیگر تصویری منعکس نمی‌شود. بدین‌ترتیب این ابزار به‌عنوان یک پنجره‌ی پهنان عمل می‌کند. بدیهی است که قرار دادن دوربین مخلفی درمقابل سمت شفاف این آینه‌ها، تشخیص آن را از فاصله‌های معقول، بسیار دشوار خواهد کرد.

دستشویی و حمام

دوبین‌های مخفی به‌دلایل مختلفی مثل جاسوسی، اخاذی و جمع‌آوری اطلاعات و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. حمام‌ها یکی از مکان‌هایی هستند که معمولاً می‌توان انتظار داشت دوربین‌های مخفی در آن‌جا نصب شوند. امکان دارد دوربین‌های ضدآب حتی داخل دستشویی‌ها پنهان شوند.

هرنوع نظارتی در محیط حمام اعم‌از عمومی یا خصوصی، غیرقانونی است و بنابراین حتی دوربین مداربسته‌ای که در چنین مکان‌هایی قرار دارد و مخفی نیست نیز باید گزارش شود.

روش‌های کلی تشخیص دوربین‌های مخفی

وقتی به دوربین‌های مخفی مشکوک شوید، احتمالاً کمی غیرمنطقی تصمیم خواهید گرفت و البته تصور اینکه شخص یا اشخاص دیگری به‌طور مخفیانه و بی‌اجازه درحال تماشای شما باشند، واقعاً ترسناک است.

۱. بررسی دقیق محیط

بررسی دقیق محیط اطراف، اولین و اساسی‌ترین مرحله برای تشخیص دوربین‌های مخفی است. برای ارزیابی بصری وقت بگذارید.

دربسیاری موارد امکان دارد دوربین‌ها نامناسب و بد پنهان شده باشند و بنابراین می‌توان با کمی جستجو آن‌ها را شناسایی کرد.

۲. بررسی حفره‌ی کلید درها یا اشیاء غیرعادی

در مرحله‌ی بعد سعی کنید همه‌ی حفره‌ها، سوراخ‌های کوچک یا اشیاء غیرعادی که می‌تواند لنز دوربین را پنهان کند بررسی کنید.

برای بررسی دوربین‌های مخفی در این مرحله از انگشتان خود نیز کمک بگیرید زیرا چشم‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند وجود عدسی‌ها را روی حفره‌ها یا داخل آن‌ها تأیید کنند.

۳. تشخیص دوربین‌های مخفی با فرکانس‌های رادیویی

ابزار تشخیص فرکانس رادیویی (RF Detector) می‌تواند برای مکان‌یابی و شناسایی دوربین‌های مخفی مورد استفاده قرار گیرد. این ابزار از فرکانس رادیویی دوربین برای انجام این‌کار بهره می‌برد.

البته دسترسی به ابزار تشخیص فرکانس رادیویی برای اکثر مردم به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. به‌هرحال درصورت دسترسی به این محصول می‌توانید حتی مخفی‌ترین دوربین‌هایی که با چشم قابل تشخیص نیست را شناسایی کنید.

۴. استفاده از گوشی هوشمند یا ردیاب مادون‌قرمز

گوشی‌های امروزی برای یافتن دوربین‌های مادون‌قرمز (IR) مناسب هستند و مفیدترین روش برای یافتن دوربین به‌حساب می‌آید زیرا برای انجام آن نیازی به خرید دستگاه اختصاصی ندارید.

شما می‌توانید دوربین گوشی خود را در اطراف اتاق بچرخانید و به‌دنبال نقاط قرمز روشنی که روی صحنه ظاهر می‌شوند بگردید. این نقاط وجود مادون قرمز را نشان می‌دهد. اکثر دوربین‌ها از این فناوری برای بهبود کیفیت تصاویر در تاریکی استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید امواج مادون‌قرمز با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند.

۵. استفاده از چراغ قوه

شما می‌توانید از چراغ‌قوه برای بررسی انعکاس‌های غیرعادی از اجسام استفاده کنید. برای انجام این‌کار، چراغ‌ها را خاموش کرده و ناحیه را به‌آرامی با نور چراغ‌قوه بررسی کنید تا مشخص شود آیا لنزهای بازتابنده در آن‌جا وجود دارند یا خیر.

برنامه‌های تشخیص دوربین‌ مخفی برای اندروید

شما می‌توانید با استفاده از برخی برنامه‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند، دوربین‌های مخفی اطراف خود را پیدا کنید. در ادامه برخی از بهترین اپلیکیشن‌های اندروید که برای شناسایی دوربین مخفی طراحی شده‌اند را به شما معرفی می‌کنیم.

Hidden Camera Detector

برای استفاده از ویژگی مغناطیس‌سنچ، گوشی شما باید حسگر مغناطیسی داشته باشد و درغیر این‌صورت قابلیت مذکور کار نخواهد کرد.

برای استفاده از Hidden Camera Detector باید آن را روی دستگاه خود نصب کرده و سپس گوشی را به هر دستگاهی که شک دارید دوربین مخفی در آن تعبیه شده باشد نزدیک کنید. این برنامه فعالیت مغناطیسی اطراف دستگاه را تجزیه‌وتحلیل می‌کند و اگر فعالیتی شبیه دوربین تشخیص دهد، بوق می‌زند و زنگ هشدار را برای شما به‌صدا در می‌آورد.

شما باید برنامه را روی حسگر خود به‌سمت جسم موردنظر حرکت دهید. برای اینکه موقعیت حسگر گوشی‌ خود را بدانید، هر دوربینی داشته باشید و نزدیک بالا و پایین گوشی حرکت دهید، بوق می‌زند و موقعیت حسگر را پیدا خواهید کرد.

Hidden Camera Detector, Finder

برنامه‌ی Hidden Camera Detector, Finder ابزاری عالی برای افرادی است که حساسیت زیادی روی حریم شخصی خود دارند. اگر در مکانی حضور دارید که احساس می‌کنید ردیاب‌هایی مثل دوربین مخفی در آن‌جا وجود دارد می‌توانید با استفاده از این اپلیکیشن، آن را پیدا کنید. این ابزار امکان پیدا کردن دوربین‌های جاسوسی مثل ردیاب‌های مادون‌قرمز را دارد و می‌تواند محل آن‌ها را به شما نشان دهد.

No Hidden - Spy Camera Finder

No Hidden یکی از قدرتمندترین برنامه‌های اندرویدی برای شناسایی انواع دوربین‌های مخفی، دوربین‌های جاسوسی و دستگاه‌های مخفی دیگر است.

اگر می‌خواهید به همراه خانواده‌ی خود از شهر یا کشور دیگری دیدن کنید اما به محیط هتل یا خانه‌ای که اجاره کرده‌اید اطمینان ندارید، می‌توانید از No Hidden برای شناسایی دوربین‌های مخفی احتمالی محیط اطراف خود استفاده کنید. این برنامه درواقع یک ابزار ضروری برای محافظت از حریم خصوصی شما محسوب می‌شود.

No Hidden به‌راحتی می‌تواند دستگاه‌های جاسوسی، دوربین‌های مخفی، ردیاب‌های موقعیت مکانی و دستگاه‌های شنود را در شبکه‌ی وای‌فای، شبکه‌ی محلی و حتی اتصالات بلوتوثی شما شناسایی کند.

برنامه‌های تشخیص دوربین‌ مخفی برای آیفون

برنامه‌های مختلفی برای اکوسیستم iOS وجود دارد که به شما کمک می‌کنند دوربین‌های مخفی اطراف خود را پیدا کنید.

Hidden Camera Detector

همان‌طور که از نام Hidden Camera Detector پیدا است، از قابلیت اسکنر شبکه برای بررسی دسترسی دستگاه‌های غیرمجاز به وای‌فای بهره می‌برد. علاوه‌براین می‌توانید با این ابزار و ازطریق دوربین گوشی آیفون خود، دوربین‌ها و لنزهای جاسوسی محیط اطرافتان را شناسایی کنید.

Hidden Camera Detector کتابخانه‌ی ویدیویی بسیار بزرگی دارد که موضوعات مختلفی را درمورد امنیت به شما آموزش می‌دهد که ازجمله می‌توان به روش‌های تشخیص دوربین‌های مخفی جاسازی‌شده در آژیرها و بلندگوها و غیره اشاره کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پرونده ویژه