تشخیص سرطان آسان و ارزان شد

۱۴۰۱/۱۲/۰۹ - ۲۰:۲۱:۲۱
کد خبر: ۱۴۴۲۵۶۷
تشخیص سرطان آسان و ارزان شد
این دستگاه می تواند سلول های سرطانی را در یک نمونه خون به راحتی و ارزان تشخیص دهد.

خبرگزاری برنا-زهرا وجدانی؛ این یکی از هیجان‌انگیزترین حوزه‌های تحقیقات سرطان است، اما شناسایی تومورها از طریق آزمایش خون، به‌ویژه برای تشخیص در مراحل اولیه، دشوار است.

علیرغم تحقیقات موفقیت آمیز آزمایش خون برای بسیاری از انواع سرطان ها و منابع خاص مانند سرطان ریه و سینه، و زمینه شکوفایی توسعه آزمایش های تشخیص زودهنگام چند سرطانی (MCED)، غربالگری عموماً همچنان شامل بیوپسی های تهاجمی از سلول ها است.

محققان دانشگاه فناوری (UTS) در سیدنی استرالیا، امیدوارند با توسعه بیوتکنولوژی جدید خود، دستگاه میکروسیال قطره ساکن (SDM) این وضعیت را تغییر دهند. این می تواند به سرعت سلول های تومور در گردش (CTC) را که از منبع سرطان جدا شده و وارد جریان خون شده اند، شناسایی کند. راه را برای تشخیص، نظارت و درمان بسیار زودهنگام هموار می کند.

مجید وارکیانا، استاد دانشکده مهندسی بیومدیکال UTS، گفت: «یک سلول تومور می‌تواند در بین میلیاردها سلول خونی تنها در یک میلی‌لیتر خون وجود داشته باشد که یافتن آن را بسیار دشوار می‌کند.» فناوری تشخیص جدید دارای 38400 محفظه است که قادر به جداسازی و طبقه بندی تعداد سلول های تومور فعال متابولیکی می باشد.

SDM می‌تواند سلول‌های تومور را از طریق امضای متابولیک منحصربه‌فرد شامل لاکتات محصول زائد شناسایی کند.

وارکیانی گفت: در دهه 1920، اتو واربورگ کشف کرد که سلول های سرطانی گلوکز زیادی مصرف می کنند و بنابراین لاکتات بیشتری تولید می کنند. دستگاه ما سلول های منفرد را برای افزایش لاکتات با استفاده از رنگ های فلورسنت حساس به pH که اسیدی شدن اطراف سلول ها را تشخیص می دهد، نظارت می کند.

هنگامی که SDM زنگ خطر را روی سلول های مشکل به صدا درآورد، آنها می توانند تحت تجزیه و تحلیل ژنتیکی و مولکولی بیشتر برای تعیین منبع و اطلاع رسانی درمان قرار گیرند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، CTC ها پیش سازهای متاستاز هستند، که در آن سرطان به اندام های دیگر مهاجرت می کند و مسئول 90 درصد از تقریبا 600000 مرگ و میر ناشی از این بیماری در هر سال در آمریکا است. توانایی دستگاه برای شناسایی تعداد بسیار کمی از CTC ها می تواند منجر به مداخله نجات بخش شود.

این دستگاه همچنین به گونه‌ای طراحی شده است که توسط کادر پزشکی کار می‌کند، به این معنی که ادغام آسان و ارزان در کلینیک‌ها و تجربه بسیار کم‌تر، تهاجمی و خطرناک برای بیمار است.

وارکیانی گفت: مدیریت سرطان از طریق ارزیابی سلول‌های تومور در نمونه‌های خون نسبت به نمونه‌برداری بافتی بسیار کمتر تهاجمی است. این به پزشکان اجازه می‌دهد آزمایش‌های تکراری انجام دهند و پاسخ بیمار به درمان را نظارت کنند.

تیم توسعه به قدری به SDM اطمینان دارد که برای ثبت اختراع موقت ثبت نام کرده و برای عرضه تجاری دستگاه برنامه ریزی می کند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز