چگونه آلزایمر را روی چشم تشخیص دهیم؟

۱۴۰۲/۰۱/۰۸ - ۲۲:۴۵:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۳۷۳۱
چگونه آلزایمر را روی چشم تشخیص دهیم؟
با بررسی چشم افراد، می‌توان علائم ابتلا به آلزایمر را در مراحل ابتدایی بروز بیماری شناسایی کرد.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ چشم پنجره‌ای مستقیم رو به مغز است و با نگاه کردن به پشت چشم و عصب بینایی و شبکیه، می‌توان مستقیماً سیستم عصبی را بررسی کرد.
یک متخصص مغز و اعصاب در این رابطه گفت: بیماری آلزایمر چند دهه قبل از اولین علائم از دست دادن حافظه، در مغز شروع می‌شود. اگر پزشکان بتوانند این بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهند، افراد می‌توانند سبک زندگی سالمی را انتخاب کنند و عوامل خطرناک قابل اصلاح مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت را نیز کنترل کنند.
نویسنده ارشد این مطالعه گفت: مطالعه ما اولین مطالعه‌ای است که تجزیه و تحلیل عمیقی از پروتئین‌ها و اثرات مولکولی، سلولی و ساختاری بیماری آلزایمر در شبکیه چشم انسان و نحوه مطابقت آن‌ها با تغییرات در مغز و عملکرد مغزی را ارائه می‌دهد.
وی در ادامه افزود: تغییرات در شبکیه با تغییرات در بخش‌هایی از مغز به نام قشر داخلی و تمپورال که مرکزی برای حافظه، ناوبری و درک زمان است، مرتبط است.

برای کشف زمان بروز نشانه‌های زوال عقل، اخیرا در یک مطالعه، بافت اهدایی شبکیه و مغز ۸۶ نفر با درجات مختلف زوال عقلی مورد بررسی قرار گرفت.

محققان در این مطالعه نمونه‌های شبکیه و بافت مغز را طی ۱۴ سال از ۸۶ اهداکننده انسانی مبتلا به بیماری آلزایمر و اختلال مغزی خفیف جمع آوری کردند که تقریبا تاکنون بزرگترین مطالعه در این زمینه بوده است.
محققان نمونه‌هایی از اهداکنندگان با عملکرد مغزی طبیعی را با افرادی که دارای اختلال مغزی خفیف و آن‌هایی که در مراحل بعدی بیماری آلزایمر قرار داشتند، مقایسه کردند.
افزایش قابل توجهی در میزان بتا آمیلوئید که یک نشانگر کلیدی بیماری آلزایمر است، در افراد مبتلا به آلزایمر و زوال عقلی اولیه نشان داد.
این مطالعه نشان داد که سلول‌های میکروگلیال در افرادی که مشکلات ذهنی داشتند تا ۸۰ درصد کاهش می‌یابد. این سلول‌ها مسئول ترمیم و نگهداری سلول‌های دیگر از جمله پاکسازی بتا آمیلوئید از مغز و شبکیه هستند.
یافته‌ها همچنین نشان داد که تشخیص زودهنگام این بیماری می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد.
محققان در این مطالعه تعداد بیشتری از سلول‌های ایمنی را پیدا کردند که آمیلوئید بتا و همچنین سایر سلول‌های مسئول التهاب و مرگ سلولی و بافتی را احاطه کرده بودند.
این مطالعه نشان داد که تحلیل بافتی و التهاب در سلول‌های حاشیه دور شبکیه، بهترین پیش بینی کننده وضعیت ذهنی بود.
نویسنده این مطالعه گفت: این یافته‌ها ممکن است در نهایت منجر به توسعه تکنیک‌های تصویربرداری شود که به ما امکان می‌دهد بیماری آلزایمر را زودتر و دقیق‌تر تشخیص دهیم و با بررسی چشم، پیشرفت بیماری را به صورت غیرتهاجمی کنترل کنیم.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز