روش های تولید و چشم انداز تازه ای در مطالعه کووید ۱۹

۱۴۰۲/۰۲/۰۹ - ۱۹:۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۶۶۳۵
روش های تولید و چشم انداز تازه ای در مطالعه کووید ۱۹
این مقاله به بررسی مزایا و معایب روش های مختلف تولید سلول های بنیادی القایی انسان می پردازد و چنین نتیجه گیری می کند که این سلول ها امکان پژوهش های مختلف بر روی کووید 19 را در شرایط آزمایشگاهی فراهم کرده‌اند.

خبرگزاری برنا؛ سلول های بنیادی القایی انسان از توانایی نامحدودی در خود نوزایی و تمایز به رده های سلولی مختلف برخوردارند؛ به همین دلیل به عنوان ابزاری برای پژوهش های پایه و هم زمان ابزاری برای اهداف پزشکی بازساختی مورد توجه هستند.

برای آنکه سلول های بنیادی القایی برای اهداف درمانی قابل استفاده باشند، لازم است در تولید آنان ایمنی و بازدهی مورد توجه قرار گیرد.

روش های مختلفی برای تولید سلول های مذکور مورد استفاده قرار می گیرد که هر یک مزایا و معایب خود را دارد. برای ایجاد یک روش آسان، ایمن و کارآمد برای تولید سلول های بنیادی القایی انسان، مطالعه و بررسی روش های موجود الزامی است.

از آنجا که سلول های بنیادی القایی را می توان از سلول های بدنی تولید کرد، منبع سلولی ارزشمندی برای اهداف تحقیقاتی و نیازهای درمانی محسوب می شوند. یکی از بیماری هایی که همچنان زندگی انسان ها را تهدید می کند و درمان قطعی ندارد، کووید 19 است. به همین دلیل، محققان به‌طور جدی تمام جنبه‌های کووید 19 و روش‌های درمانی بالقوه و داروهای مختلف را به منظور ارزیابی امکان درمان، کنترل و پیشگیری از آن مورد مطالعه و بررسی قرار داده‌اند.

در این شرایط سلول های بنیادی القایی انسان به دلیل ایجاد امکان مطالعه ویژگی های کووید19 و بررسی اثر بخشی داروها بر آن در شرایط آزمایشگاهی و خارج از بدن انسان به عنوان ابزاری کارآمد و امیدبخش مطرح است.

با هدف بررسی روش های مختلف تولید سلول های بنیادی القایی و کاربردهای مختلف آنان در مطالعه کووید19، دکتر عارفه جعفریان، زهرا کرمی، دکتر شریف مرادی و همکارانشان در دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهشگاه رویان، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نگارش مقاله ای مروری پرداختند. این مقاله که در نشریه بین المللی Frontiers in Cell and Developmental Biology منتشر شده است به بررسی مزایا و معایب روش های مختلف تولید سلول های بنیادی القایی انسان می پردازد و چنین نتیجه گیری می کند که این سلول ها امکان پژوهش های مختلف بر روی کووید 19 را در شرایط آزمایشگاهی فراهم کرده‌اند و تاکنون در بسیاری از مطالعات از سلول های مذکور برای مدل‌سازی و بررسی مکانیسم‌های عفونت کووید 19 استفاده شده است؛ اما با وجود تلاش‌های تحقیقاتی گسترده در این زمینه، همچنان تولید سلول های بنیادی القایی ایمن، بسیار کارآمد، مقرون‌به‌صرفه و در دسترس همگان، نیازمند پژوهش های بیشتر است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز