برای پیشگیری از آنفلوآنزا چه ویتامین‌هایی بخوریم؟

۱۴۰۱/۱۰/۰۲ - ۱۰:۴۴:۱۴
کد خبر: ۱۴۱۴۳۰۱
برای پیشگیری از آنفلوآنزا چه ویتامین‌هایی بخوریم؟
یکی از غافلگیری‌های فصل زمستان که برای مردم خوشایند نیست، بیماری آنفولانزا است که باعث ضعف و خستگی فرد میشود ، به همین دلیل همه اشخاص در معرض ابتلا دنبال راه های پیشگیری از آنفولانزا  هستند.

به گزارش برنا از مرکزی ، واکسن آنفولانزا، بهترین محافظت در برابر آنفولانزای فصلی است که البته این محافظت، در هر فصلی متفاوت است .

 اینکه واکسن آنفولانزا تا چه اندازه در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر است، بستگی به این دارد واکسنی که دریافت می‌کنید تا چه اندازه با گونه‌های ویروس آنفولانزا که شیوع پیدا می‌کنند، تطبیق پذیرند.

بعضی از سال‌ها، واکسن آنفلوآنزا، قابلیت پیشگیری و پوشش بهتری دارد. به هر حال واکسیناسیون در برابر آنفولانزا برای پیشگیری در برابر این بیماری کافی نیست و شاید این سوال برای‌تان مطرح شود که چه کار دیگری برای محافظت از خودتان در برابر ویروس آنفولانزا می‌توانید انجام دهید؟

شستن مکرر دست‌ها و دوری کردن از افرادی که بیمار هستند، شروع خوبی است اما آیا مکمل‌هایی هم وجود دارند که بتوانند در برابر این بیماری از شما محافظت کنند؟ هیچ مکملی وجود ندارد که تضمین بکند شما دچار آنفولانزا نخواهید شد، اما برخی از مکمل‌ها می‌توانند در محافظت شما، موثرتر عمل کنند.

از نظر پزشکان ویتامین هایی برای پیشگیری از آنفولانزا توصیه میشود که به تعدادی از انان اشاره میکنیم : 

قرص مکیدنی زینک (روی)

زینک یا روی یک ماده‌ی معدنی است که بدن شما برای التیام زخم، باروری و سلامت ایمنی به آن نیاز دارد. مطالعات نشان می‌دهند مکیدن قرص یا آبنبات سرد زینک، زمانی که دچار عفونت سیستم تنفسی فوقانی هستید (مثلا سرما خوردگی) می‌تواند طول مدت بیماری‌تان را کاهش بدهد اما باید به محض مشاهده‌ی اولین علائم، آن را مصرف کنید. زینک می‌تواند با کاهش انتشار ویروس‌های تنفسی و کنترل التهاب، اثر خود را بگذارد.

هنوز معلوم نیست همین تاثیر در مورد ویروس‌‌های آنفولانزا نیز وجود دارد یا نه. البته مصرف آبنبات زینک، عوارضی نیز دارد. قرص مکیدنی زینک می‌تواند سبب حالت تهوع و مزه‌ی فلز مانند در دهان شود اما با توقف مصرف قرص، این عوارض نیز متوقف خواهند شد. هرگز از اسپری‌ بینی زینک استفاده نکنید زیرا در برخی موارد می‌توانند سبب از دست رفتن حس بویایی بعد از مصرف شود.

ویتامین d برای پیشگیری از آنفولانزا

خیلی از افراد دچار کمبود ویتامین D‌ هستند. ویتامین D ویتامینی است که بر عملکرد اثر می‌گذارد. طبق مروری که بر ۲۵ مطالعه صورت گرفت، مصرف مکمل ویتامین D می‌تواند ریسک عفونت‌های تنفسی را کاهش بدهد. اما فواید این مکمل بیشتر نصیب کسانی می‌شود که سطح ویتامین D بدن‌شان پایین است.

در افرادی که کمبود ویتامین D دارند، مصرف مکمل ویتامین D‌ به صورت روزانه یا هفتگی می‌تواند ریسک ابتلا به یک عفونت تنفسی را به نصف برساند. 

آنهایی که میزان ویتامین D بدن‌شان بالاتر است، با مصرف این مکمل می‌توانند احتمال عفونت‌های تنفسی را تا ده درصد کاهش بدهند.

پس می‌بینید که در هر صورت نقش ویتامین D‌ غیرقابل انکار است! پس این هم یک دلیل دیگر برای اینکه سطح ویتامین Dتان را قبل از شروع فصل سرما خوردگی چک کنید.

ویتامین C‌

مطالعات به طور دقیق و واضح نشان نداده‌اند که ویتامین C می‌تواند از سرماخوردگی افراد پیشگیری کند. اما ممکن است بتواند طول مدت بیماری را به مدت یک تا دو روز کاهش بدهد. مطالعه‌ای که روی ورزشکاران استقامتی انجام شد نشان داد گروهی که به دلیل تمرینات سنگین خود بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی قرار داشتند، با مصرف مکمل ویتامین C‌ توانسته بودند احتمال ابتلا به سرماخوردگی را تا ۵۰ درصد کاهش بدهند.

این یافته‌ها مربوط به سرماخوردگی معمولی می‌شوند و معلوم نیست آیا مکمل ویتامین C می‌تواند همین تاثیر را در مورد آنفولانزا نیز داشته باشد یا خیر. اما به هر حال کسی که کمبود ویتامین C دارد، بیشتر مستعد سرماخوردگی است زیرا ویتامین C برای عملکرد سالم سیستم ایمنی اهمیت دارد و می‌تواند فعالیت ضد ویروسی نیز داشته باشد.

آیا شما باید مکمل ویتامین C‌ مصرف کنید؟

زود تصمیم نگیرید! مصرف دوزهای بالای ویتامین C عوارضی دارد از جمله ناراحتی‌های گوارشی و افزایش ریسک سنگ کلیه در افرادی که مستعد این عارضه‌اند. بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که غذاهای حاوی ویتامین C‌ بیشتر مصرف کنید، مخصوصا طی فصل سرما خوردگی. میوه‌ها و سبزی‌های خام، بهترین منابع ویتامین C‌ هستند زیرا این ویتامین با گرما تخریب می‌شود.

پیشگیری از آنفولانزا با مصرف پروبیوتیک‌ها

این روزها در مورد پروبیوتیک‌ها و نقشی که در سلامتی ما دارند زیاد می‌شنویم، یعنی همان میکروبیوم روده. آیا مصرف مکمل پروبیوتیک می‌تواند ریسک ابتلا به آنفولانزا را کاهش بدهد؟ شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پروبیوتیک‌ها و پریبیوتیک‌ها (فیبرهایی که باکتری‌های پروبیوتیک از آنها تغذیه می‌کنند) می‌توانند تاثیرگذاری واکسن آنفولانزا را تقویت کنند.

اما در مورد تاثیرات محافظت کنندگی آنها هنوز شواهد کافی وجود ندارد. سایر پژوهش‌ها نشان می‌دهند باکتری‌های پروبیوتیک‌ در روده، فعالیت سلول‌های نابودگر فاگوسیتیک را که با ویروس‌ها می‌جنگند افزایش می‌دهند.

بر اساس این یافته‌ها، بد نیست پیش و پس از واکسینه شدن، یک وعده غذای تخمیر شده در هفته مصرف کنید. به هر حال شیوه‌ی بدی به نظر نمی‌رسد!

همچنین می‌توانید مکمل پروبیوتیک مصرف کنید، اما کیفیت این مکمل‌ها، تنوع بسیار زیادی دارند و برخی از آنها ممکن است حاوی مقدار کافی پروبیوتیک فعال نباشند تا اثر بگذارند.

عصاره آقطی سیاه (elderberry)

در مطالعات انجام شده، افرادی که دچار آنفولانزا بوده‌اند و مکمل آقطی سیاه مصرف کردند، طول مدت بیماری‌شان به مدت ۴ روز کوتاه‌تر شده بود. آقطی سیاه حاوی پروتئین‌هایی به نام هماگلوتینین نیز هست که توانایی ویروس‌ها برای چسبیدن به سلول‌ها را خنثی می‌کند.

ضمنا آقطی سیاه می‌تواند واکنش ایمنی بدن به ویروس‌ها را تقویت نماید. اگر شما می‌خواهید آقطی سیاه را به رژیم غذایی ضد آنفلوآنزای‌تان اضافه کنید، از مکمل آن و از یک برند معتبر استفاده کنید. الدربری یا آقطی سیاه دارای سیانید است اما پختن باعث می‌شود سیانیدها غیرفعال شوند. اگر آقطی سیاه را خام مصرف کنید، ممکن است دچار حالت تهوع شوید و احتمال مسمومیت با سیانید نیز وجود دارد.

سایر راه های پیشگیری از آنفولانزا 

به غیر از مصرف مکمل‌هایی که گفتیم، حتما رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی داشته باشید و خوب بخوابید. استراحت و خواب کافی برای عملکرد سالم سیستم ایمنی لازم است و بهتر می‌توانید یک دفاع درونی در برار ویروس آنفولانزا داشته باشید.

مطالعات حاکی از آن هستند که ورزش کردن در حد تعادل (نه افراط  در ورزش) می‌تواند احتملا عفونت‌های سیستم تنفسی را کاهش بدهد. ورزش در حد متوسط، فعالیت گلبول‌های سفید خون را که جنگنده با ویروس‌ها هستند تقویت می‌نماید. مطالعه‌ای نشان داده افرادی که در حد اعتدال ورزش و فعالیت می‌کنند، کمتر دچار آنفولانزا ا می‌شوند و عوارض ناشی از آن، کمتر آنها را اذیت می‌کند.

همانطور که گفتیم هر دو سه ساعت شستن دست‌ها در طول روز نیز روش اثبات شده‌ی دیگری برای پیشگیری از آنفولانزا است. از ضد عفونی‌ کننده‌های دست استفاده نکنید زیرا مطالعه‌ای اخیرا نشان داده شستن دست‌ها با آب و صابون، موثرتر از ضد عفونی کننده‌های دست است و بهتر می‌تواند ویروس‌های آنفلوآنزا را نابود کند.

اما اگر در شرایطی قرار گرفتنید که دسترسی به آب و صابون نداشتید، ضد عفونی کننده‌ی دست می‌تواند راه حل قابل قبولی باشد. از همه مهمتر، واکسن آنفولانزا بزنید! هیچ یک از روش‌های پیشگیرانه به اندازه‌ی واکسن آنفولانزا موثر نیستند. واکسن آنفلوآنزا می‌تواند زندگی‌تان را نجات بدهد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز