جاذبه های گردشگری و سوغات نراق چیست؟

۱۴۰۲/۰۱/۰۵ - ۱۴:۰۰:۴۳
کد خبر: ۱۴۵۰۵۳۲
جاذبه های گردشگری و سوغات نراق چیست؟
شهر تاریخی نراق، شهری از شهرهای تاریخی استان مرکزی است که تا اراک مرکز استان مرکزی ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد.

به گزارش برنا از مرکزی ، شهر تاریخی نراق، شهری از شهرهای تاریخی استان مرکزی است که تا اراک مرکز استان مرکزی ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد.

نام شهر نراق درکنار نام شهر دلیجان بسیار شنیده شده و غار نخجیر در سال های اخیر نماد شهرنراق شده است .

167685

این شهر آب‌ و هوایی کوهستانی و سردسیر دارد و همسایه شهرهای دلیجان ، قم، کاشان و  اصفهان میباشد.

نراق دارای جاذبه های طبیعی، آثار باستانی و سوغات و صنایع دستی مخصوصی است که تمامی این موارد نراق را به شهری زیبا و جذاب برای ورود مسافران نوروزی و گردشگران تبدیل کرده است. 

جاذبه-ها-و-دیدنی-های-شهر-تاریخی-نراق-17

شیرینی "جوزغند" از سوغاتی‌های اصیل و قدیم ایرانی است که در دومین شهر تاریخی ایران یعنی نراق استان مرکزی تولید می‌شود.

جوزغند" که در انواع گلابی، انجیر، آلو و هلوی محلی با همراهی و همکاری زنان خانه دار نراقی تهیه و روانه بازار مصرف می‌شود در دی‌ماه سال ۹۴ در میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) ایران به شماره ثبت ۱۱۳۰ به تائید رسید.

1328610

برای تهیه این محصول، هلو، زردآلو، آلو محلی پوست کنده در معرض آفتاب نیمه خشک می شود و پس از چند روز، با خارج کردن هسته آن، مخلوطی از آرد مغز بادام، گردو، شکر، هل و آرد نخودچی درون آن قرار می گیرد.

5443970_676

این مخلوط خوراکی دوباره در معرض آفتاب قرار گرفته تا به طور کامل خشک شود و سپس توسط یک رشته نخ به شکل دانه های تسبیح به هم متصل و آن را در محل خشک و خنک برای مصرف آجیل شب عید و ایام زمستان ذخیره می کنند.

12-1-24-145748naragh11

13 اثر باستانی، تاریخی شهر نراق به ثبت ملی رسیده است که مهمترین آن ها شهاب سنگ آسمانی، بازار و کاروانسرای شمس السلطنه، امامزاده یحیی، مسجد پایین، مسجد جامع، امامزاده سلیمان و آب انبار حاج مهدی است.

از جاذبه‌های دیدنی نراق می‌توان از مسجد جامع نراق نام برد که در دوره‎ فتحعلی شاه قاجار توسط تاجر معروف محمد علی نراقی ساخته شد‌.

بازار شمس السلطنه با حال و هوای قجری با دیوارهای آجری و حجره‌های تو در تو که با درب‌های چوبی کنده‌کاری شده زینت بخش بازار شده‌اند. 

از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی نراق می‌توان به غار چال نخجیر اشاره کرد که مابین نراق و دلیجان واقع شده است. 

nakhjir

چال نخجیر قدمتی ۷۰ میلیون ساله دارد و مربوط به دوره‎ سوم زمین‌شناسی می‌باشد که در سال ۱۳۶۸ کشف شد.

ساعت ۹ و ۴۵ صبح روز ۲۸ شهریور ۱۳۵۳ شهاب‌سنگی بر سقف مدرسه‌ای تازه تاسیس در نراق اصابت کرد، شهاب‌ سنگ نراق آن زمان به سقف سالنی برخورد کرد که آن روز شکل آزمایشگاه‌های امروزی را داشت و حالا به موزه‌ای تبدیل شده که سالانه پذیرای جمع کثیری از علاقه‌مندان دانش نجوم و اخترشناسی است که 

نخستین موزه شهاب‌سنگ در خاورمیانه بوده که در محل سقوط شهاب‌سنگ نراق تشکیل شده‌است.

ghare-vhale-nakhjir

یکی از جاذبه‌های طبیعی در نراق، قلعه‌ای است که در «کوه اُل» و در دهانه‌ غاری که در ارتفاع ۷۰۰ متری این کوه قرار دارد، واقع شده است. در بین مردم محلی این غار، به نام «قلعه‌ اُل»، شهرت یافته است که بالای مزرعه‌ شریف آباد و بر صخره‌ها قرار گرفته است.

7785

قلعه ال یکی از دژهای غیرقابل نفوذ با تنها یک راه ورودی است که در نوع خود منحصربه‌فرد است.

نام این قلعه که به «دژ نراق» نیز شناخته می‌شود، از نام کوهی که در آن قرار دارد، گرفته شده و طبق اظهارات کارشناسان، به‌عنوان پناهگاهی طیبعی جهت پیشگیری از صدمات وارده توسط حیوانات وحشی، آسیب‌های طبیعی و در بسیاری موارد برای در امان ماندن از جنگ‌ها و حملات دشمنان احداث و مورد استفاده قرار می‌گرفت.

58c48f45-66f8-4158-94b0-cc945515f04a-840x560

امامزاده یحیی (ع)» یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری مذهبی در شهرستان نراق است که بقعه‌ متبرکه‌ آن با قدمتی بالغ بر ۷ قرن، متعلق به دوران حکومت سلجوقیان و یکی از قدیمی‌ترین بناهای آجری در این شهرستان محسوب می‌شود.

سبک معماری انجام شده در این بارگاه ملکوتی، برگرفته از معماری مغولی و چینی است و هیچ تزئیناتی را در آن نمی‌توان یافت. آرامگاه امامزاده یحیی (ع)، در عین سادگی بسیار زیبا و چشم‌نواز ساخته شده است. بنای بقعه، عمارتی ۸ ضلعی با یک گنبد تک پوش آجری است.

گفتنی است زبان مردم شهر نراق فارسی است اما گویش های متفاوتی بین آنان رایج است.

 

نظر شما