بسته تحولی بهار خدمت رویکرد جدید سازمان ملی استاندارد با محوریت رشد تولید

۱۴۰۲/۰۳/۰۶ - ۱۴:۰۱:۵۱
کد خبر: ۱۴۷۸۵۳۷
بسته تحولی بهار خدمت رویکرد جدید سازمان ملی استاندارد با محوریت رشد تولید
مدیرکل استاندارد استان مرکزی گفت : بسته تحولی بهار خدمت رویکرد جدید سازمان ملی استاندارد با محوریت رشد تولید است .

به گزارش برنا از مرکزی، سید سعید میرنظامی در جمع خبرنگاران در اراک گفت: سازمان ملی استاندارد بسته تحولی بهار خدمت را به استناد بند 1 مصوبه یکصد و دهمین اجلاسیه شورای عالی استاندارد و در جهت توسعه استاندارد کالا و خدمات با رویکردی جهادی، اقتصادمحور، تسهیل‌گر، فرصت‌ ساز، دانش‌ بنیان، عملیاتی و کاربردی آماده کرده است .

میرنظامی ادامه داد : این بسته در سه فصل تسهیل و تسریع در ارزیابی انطباق کالا و خدمات، استاندارد سازی نوین علم پایه و اعتبار بخشی و توسعه فناورانه و هوشمندسازی، در ۴۶ بند، تهیه و تدوین شده است .

وی افزود: این بسته زنجیره تولید، واردات و صادرات را با محوریت تولید کیفی پوشش می دهد.

وی در خصوص اهداف این بسته گفت:  ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات ملی و رفع وابستگی خارجی، حفظ ایمنی، کیفیت و سلامت، جلوگیری از کم فروشی، حمایت از تولید محصولات دانش بنیان، توسعه صادرات محصولات حلال، رفع چالش های استانداردسازی در واحدهای تولیدی، مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی و همچنین تسهیل و ارتقای مبادلات تجاری با کشورهای اوراسیا  از اهداف تدوین این بسته میباشد.

میرنظامی ضمن بیان نقش بسته های حمایتی در کمک به رشد تولید کیفی و حمایت از صادرکنندگان و واردکنندگان افزود: نظام استقرار استانداردها با تسهیل نفوذ در بازارهای هدف منطقه ای و بین المللی، نقش بی بدیلی در رشد اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری در تولید دارد و با توجه به اینکه رشد تولید، ارتباط مستقیم با کاهش تورم خواهد داشت، می توان از این طریق گام های موثری در جهت تحقق شعار سال با عنوان مهار تورم و رشد تولید برداشت.

وی در توضیح موارد بسته تحولی عنوان کرد: صدور مجوز ترخیص کالا فرایندی زمانبر بوده است ولی اکنون تولید کننده برای وارد کردن تجهیزات و مواد اولیه خود می تواند در زمان اندک مجوز ترخیص دوساله را به شرط ثبت مواد اولیه و تجهیزات خود بگیرد.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی تصریح کرد: در مورد واحد‌های تولیدی دارای پروانه استاندارد نیز باید نمونه برداری مواد اولیه آنها از مبدأ صورت می گرفت و تأیید می شد اما اکنون این فرایند حذف شده و دیگر نیازی به آزمون محموله های وارداتی نیست.

میرنظامی در خصوص کالاهای وارداتی با ویژگی های ثابت و برندهای معتبر بیان کرد: این کالاها دیگر نیازی به بازرسی و نمونه برداری مکرر ندارند و اگر گواهی ثبت محصول نهایی نوشته شود، بدون اتلاف وقت مجوز ترخیص کالا بین ۵ تا ۷ روز صادر خواهد شد که این رویه می تواند بسیار به تولید کنندگان و واردکنندگان کالاهای اولیه کمک شایانی نماید.

وی در راستای تسریع صدور مجوز ترخیص برای محصولات دانش بنیان عنوان کرد: برای وارد کردن قطعات حد واسط تجهیزات برای محصولات دانش بنیان این امکان به وجود آمده تا با گرفتن مجوز ترخیص در اسرع وقت محصولات خود را به بازارهای بین المللی عرضه کنند.  

میرنظامی در پایان گفت: واحد‌های تولیدی نمونه استانی و ملی به صورت ویژه مشمول این بسته های حمایتی هستند، به این صورت که واحد‌های تولیدی نمونه ملی در طول اعتبار پروانه نیازی به نمونه برداری ندارند و واحد‌های نمونه استانی نیز فقط یک بار نمونه برداری از تولیدات آنها انجام می شود ،مگر اینکه کیفیت محصولات آنها پایین بیاید و یا در وضعیت بحرانی قرار گیرند که مجدداً نیاز به نمونه برداری و بازرسی داشته باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز