مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان:

قیمت آب واقعی سازی شود

۱۳۹۹/۰۵/۲۸ - ۱۰:۱۸:۱۶
کد خبر: ۱۰۴۵۶۹۲
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در نشستی خبری ، با بیان اینکه بر اساس قانون، قیمت آب‌بها بر اساس سه درصد قیمت محصول در مزرعه محاسبه می‌شود ، گفت : واقعی سازی قیمت آب در راستای استفاده بهینه در جهت خلق سرمایه و اشتغال یکی از اقدامات شرکت آب منطقه‌ای است.

به گزارش خبرگزاری بُرنا در هرمزگان،هوشنگ ملایی در خصوص تعرفه آب‌‌بهای کشاورزی، گفت : تا کنون از هیچ‌کدام از چاه‌های کشاورزی استان هرمزگان آب‌بها دریافت نمی‌شد. بر اساس قانون «تثبیت آب‌بهای زراعی» مصوب مجلس شورای اسلامی دریافت آب‌بها تنها مربوط به شبکه‌های آبیاری استان است.

وی، عنوان کرد: آب‌بهای دریافتی از شبکه‌های آب‌رسانی به دلیل پرداخت هزینه‌های جاری شبکه و تعمیرات ضروری است و صرفا در  همان شبکه هزینه خواهد شد؛ شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان هیچگونه عایدی خاصی از این پرداختی کشاورزان ندارد.

ملایی تشریح کرد: بر اساس قانون، قیمت آب‌بها بر اساس سه درصد قیمت محصول در مزرعه و متوسط عملکرد محصول منتشر شده در آمارنامه رسمی وزارت جهادکشاورزی محاسبه خواهد شد.

این مسئول ، افزود: در حال حاضر کشاورزان شبکه‌ آبیاری دشت میناب برای دریافت یکهزار لیتر آب (یک متر مکعب) یکهزار و ۴۰ ریال پرداخت می‌کنند. یعنی به ازای هر لیتر یک ریال که هزینه‌های جاری شبکه را نیز تامین نمی‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به وسعت شبکه و فرسودگی شبکه آبرسانی دشت میناب، هزینه‌هایی نظیر تعمیر و نگه‌داری، برق مصرفی، لایروبی کانال‌ها و ابزارآلات افزایش یافته است. سال گذشته بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال هزینه در دفاتر مالی ثبت شده، در حالیکه وصول درامد در این بخش کمتر از ۶ میلیارد ریال است.

ملایی بیان داشت  : کمبود منابع در این بخش موجب تاخیر در پرداخت حقوق پرسنل شرکت بهره‌برداری و باعث عدم پرداخت هزینه‌های خرید تجهیزات و برق مصرفی و ... شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ، ابراز داشت: جهت بهبود شرایط شبکه و کاهش هزینه‌های انتقال و توزیع آب؛ شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان طرح بهسازی و بازسازی شبکه آبرسانی دشت میناب و اجرای سامانه آبیاری تحت فشار را در  ۴۵۰۰ هکتار از دشت میناب به کمک جهاد کشاورزی را در دستور کار قرار دارد که طی فصول آینده حدود ۲۵۰۰ هکتار از آن به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: این طرح در گذشته در شبکه شمالی دشت میناب به مساحت ۳۳۰۰ هکتار اجرا شد و موجب افزایش راندمان کشاورزی شد و رضایت‌مندی کشاورزان را به عهده داشت .

ملایی درباره تغییر نکردن وضعیت خورهای بندرعباس با وجود وعده های همیشگی اظهار داشت: بر اساس مصوبه هیات دولت، سامان دهی خورها را به شهرداری بندرعباس واگذار کرده ایم اما وضعیت خورها فقط به شهردار فعلی مربوط نمی شود و بعضی از آنها در گذشته با ابعاد فنی ساخته نشده اند و به جای تحمل بارش های ۵۰و ۱۰۰ساله، در باران های ۲ساله سرریز می شوند و آب منطقه ای نیز طرح های خود را برای سامان دهی خورها به شهرداری ارائه کرده است.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به الکترونیکی شدن انواع خدمات در این مجموعه پرداخت که کار را برای مردم بسیار آسان کرده و دیگر نیازی به مراجعه حضوری ندارند.

به گفته ملایی تا پیش از اجرای این طرح گاهی تا ۵۰۰نفر در روز از راه های دور و نزدیک به این مجموعه مراجعه حضوری داشتند اما اکنون این تعداد گاهی به ۳۰نفر در روز کاهش یافته است.

وی ادامه داد: بیشتر مراجعه ها برای پیگیری نامه ها یا استعلام ها بود اما اکنون تمام مراحل پیگیری نامه ها و درخواست ها از طریق پیامک به درخواست کننده اطلاع داده می شود.

همچنین به اداره های دولتی اعلام کرده ایم که دیگر هیچ استعلامی را به صورت نامه فیزیکی و دستی نمی پذیریم و همه استعلام ها باید از طریق سامانه دولت الکترونیک ارسال شود.

این مسئول در پاسخ به پرسشی درباره قیمت آب بهای کشاورزی بیان داشت: طبق قانون، شرکت آب منطقه ای بیش از سه درصد قیمت محصول نمی تواند آب بها از کشاورزان دریافت کند که این رقم بسیار ناچیز است.

به گفته ملایی در مناطق کشاورزی میناب یک تانکر ۱۰هزار لیتری آب به قیمت یک هزارتومان به کشاورزان فروخته می شود که از قیمت یک عدد نان بربری هم کمتر است.

وی نصب خودسرانه آب شیرین کن بر روی چاه های کشاورزی را یکی دیگر از چالش های موجود دانست و عنوان کرد :این مشکل در مناطق کهورستان، ایسین، سرخون، قلعه قاضی، بستک و بندرلنگه بیشتر دیده می شود و افراد بدون گرفتن مجوز از حفاظت محیط زیست و آب منطقه ای این کار را انجام می دهند.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز