رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس:

بزودی شاهد شکوفایی خرما هرمزگان در حوزه صادرات خواهیم بود

۱۳۹۹/۰۶/۱۸ - ۰۸:۲۱:۲۵
کد خبر: ۱۰۵۵۲۳۴
بزودی شاهد شکوفایی خرما هرمزگان در حوزه صادرات خواهیم بود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس گفت: متأسفانه بازاریابی خوبی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در خصوص خرما صورت نگرفته و واسطه‌های زیادی در معاملات وجود دارند که امیدوارم با ایجاد دفتر انجمن خرما در بندرعباس بتوانیم دست واسطه‌ها را در صادرات خرما کوتاه کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، محمدرضا صفا در حاشیه راه اندازی دفتر انجمن خرمای استان هرمزگان به عنوان یکی از تشکل های زیر مجموعه اتاق بازرگانی بندرعباس، اظهار کرد: امیدوارم با همدلی تمامی اعضای انجمن در آینده‌ای نزدیک شاهد شکوفایی انجمن خرما در بحث صادرات باشیم.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی خود را مسئول می‌داند از جایی که در آن همدلی و همراهی باشد حمایت کند، افزود: از ابتدای ورودم به اتاق بازرگانی چندین قول دادم که در راستای تحقق آن‌ها تمام تلاش خود را به کار بسته‌ام، راه‌اندازی اتاقی پربار و افتتاح نمایندگی اتاق بازرگانی بندرلنگه از قول‌هایی بوده که در تلاش هستم آن‌ها را جامع عمل بپوشانم.

رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس تصریح کرد: ایجاد انجمن ملی خرما در شهر بندرعباس می‌تواند همبستگی بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایجاد کند و با شناسایی بازارهای هدف ساخت زیرساخت‌های تولیدی خرما، شناساندن پیارم و خرماهای خاص استان هرمزگان در جهان، موجب رونق صنعت خرما شود.

صفا با بیان اینکه هدف ما شناساندن محصولات کشت‌شده در استان هرمزگان و صادرات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و سایر کشورهای اروپایی است، عنوان کرد: متأسفانه بازاریابی خوبی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صورت نگرفته و واسطه‌های زیادی در معاملات وجود دارند که امیدوارم با ایجاد دفتر انجمن خرما در بندرعباس بتوانیم دست واسطه‌ها را در صادرات خرما کوتاه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته ۹ جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را برگزار کردیم که در اتاق بی‌سابقه بوده است، حدود ۳۰ کار کارشناسی انجام‌شده و امیدوارم در سال‌های آینده با همت همکارانم در اتاق بازرگانی بندرعباس تحول خوبی را در اتاق ایجاد کنیم.

رئیس انجمن ملی خرمای کشور ممنوعیت صادرات خرما را یک نوع خود تحریمی دانست و گفت: با توجه به رقاقبتی که میان بازارها وجود دارد این ممنوعیت صادرات می‌تواند بخش بزرگی از بازار فروش ایران را کوچک کند.

محسن رشید فرخی اظهار کرد: خرمای پیاروم بر عکس خرمای دیگر صادراتی است و با مشکلاتی که کشور با آن روبرو است می‌تواند یک نقطه عطفی باشد.

رئیس انجمن ملی خرمای کشور عنوان کرد: محصول پیارومی که در استان هرمزگان به دست می‌آید حدود ۲۵ درصد مصرف داخل کشور است و باقی آن پتانسیل صادرات دارد.

وی تشریح کرد: تحریم‌ها را باید به عنوان لطف الهی در نظر گرفت چراکه به ما ثابت کرد می‌توان به اتکا به صادرات غیر نفتی چرخ اقتصاد کشور را چرخاند.

رشیدفرخی مطرح کرد: خرما یک جهش ۴۰۰ میلیون دلاری را در دو ستال پیش تجربه کرد. انجمن خرمای کشور، خواسته خود را روی جهش نیم‌ میلیاردی برای سال گذشته قرار داد اما با تصمیمات لحظه‌ای که در حوزه صادرات اتخاذ می‌شود، تحقق این امر با مشکل روبرو می‌شود.

رئیس انجمن ملی خرمای کشور ابراز داشت: صادرات مانند یک ویترین کشور است؛ هنگامیکه که ممنوعیتی را برای صادرات محصولی قرار می‌‌دهیم کشورهای دیگر به دنبال جایگذینی محصولات و فروشنده‌های دیگر خواهند رفت.

وی ممنوعیت صادرات خرما را یک نوع خود تحریمی دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به رقاقبتی که میان بازارها وجود دارد این ممنوعیت صادرات می‌تواند بخش بزرگی از بازار فروش ایران را کوچک کند.

رئیس انجمن خرمای بندرعباس گفت: بزرگترین باغ خاصویی جهان در استان هرمزگان واقع شده است؛ بیش از صد هکتار زمین زیر کشت این محصول رفته است که نشان دهنده توجه ویژه به این بخش است.

عباس‌پور نیز در ادامه اظهار کرد: با همکاری اتاق بازرگانی توانستیم یک واحد مستقل را برای انجمن خرمای استان هرمزگان تحهیز کنیم.

رئیس انجمن خرمای بندرعباس، استان هرمزگان را استانی زرخیز در حوزه خرما دانست و عنوان کرد: انواع و اقلام خرما در استان هرمزگان وجود دارد که نشان دهنده شرایط مطلوب منطقه برای تولید محصول خرما است.

عباس‌پور مطرح کرد: خرماهایی مانند «پیاروم» و «خاصویی» که برند تجاری استان محسوب می‌شود در حال توسعه هستند. بزرگترین باغ خاصویی جهان در استان هرمزگان واقع شده است؛ بیش از صد هکتار زمین زیر کشت این محصول رفته است که نشان دهنده توجه ویژه به این بخش است.

رئیس انجمن خرمای بندرعباس ابراز داشت: در منطقه حاجی‌آباد سرمایه‌گذاری‌های خوبی در کشت خرمای پیاروم شده است که نیازمند برنامه‌ریزی خوبی برای ارتقاء این جایگاه است.

وی در پایان ضمن قدردانی از ریاست اتاق بازرگانی بندرعباس به پاس همکاری ها و تلاش های بی وقفه، اظهار داشت: حمایت اتاق بازرگانی بندرعباس از فعالان اقتصادی در قالب اتحادیه ها و کمیسیون ها نوید بخش آینده ای روشن برای محصولات استان هرمزگان و دستیبابی به بازارهای جهانی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز