رییس اداره بهره برداری منابع طبیعی هرمزگان خبر داد :

برداشت سالانه ۲۰۰تن گیاه دارویی در هرمزگان

۱۳۹۹/۱۰/۱۶ - ۱۱:۰۶:۲۶
کد خبر: ۱۱۱۵۶۲۸
برداشت سالانه ۲۰۰تن گیاه دارویی در هرمزگان
رییس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی هرمزگان، گفت: توسعه صنعت گیاهان دارویی در کشور و به تبع آن این استان مستلزم تدوین قوانین به روز و تسهیلگر برای تولیدکنندگان است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان،ضیایی افزود: قوانین مرتبط با بهره برداری محصولات فرعی در رویشگاه‌های طبیعی به روز نیست و همین امر سبب می‌شود ساختارهای مناسبی در فرایند تولید، استحصال، بهره برداری و عرضه وجود نداشته باشد.

وی تاکید کرد: سه گیاه دارویی پرکاربرد در هرمزگان عبارتند از : آویشن، انغوزه و دنبلان کوهی که با مجوزی که به بهره برداران اعطا می شود می توانند در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برسانند.

ضیایی گفت: سالانه 600 میلیون تومان بهره مالکانه ازاین محل به خزانه واریز می شود.

رییس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی هرمزگان با اشاره به رعایت اصول صحیح بهره برداری تصریح کرد: در برخی قراردادهای منعقد شده نبود نظارت کافی و به موقع از جانب برخی شهرستان‌ها و استان، صدمه به رویشگاه‌ها و افزایش درصد تلفات به رویشگاه‌ها را در پی دارد و نیاز است که این نقیصه رفع شود.

وی به اهمیت ورود هرچه بیشتر و استفاده بهینه از یافته های تحقیقات کاربردی در زمینه کاشت، فرآوری، عرضه و فروش گیاهان دارویی اشاره و خاطرنشان کرد: بهرهگیری از دانش و پژوهش بخصوص در کاشت دیم گیاهان دارویی صنعتی و حفظ شرایط طبیعی رویشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی هرمزگان با بیان اینکه توجه هرچه بیشتر به صادرات این صنعت راهکاری مناسب برای توسعه و درآمدزایی به شمار می‌رود گفت: اکنون روند انعقاد قرارداد و صدور پروانه حمل و مجوز صادرات در بعضی موارد هزینه بر و طولانی است که می‌طلبد در تبیین دستورالعمل بهره برداری این موانع برطرف شود.

نگاهی به وضعیت استان هرمزگان از حیث عرصه‌های طبیعی حاکیست که این خطه به مرکزیت شهرستان هرمزگان با 13 شهرستان، بیش از 800 هزار هکتار از جنگل های هرمزگان تحت عنوان ناحیه رویشی خلیج فارس و دریای عمان نامیده می شود که شامل گونه های گرمسیری از جمله انواع آکاسیا، انواع کهور، چوچ، کلیر، گَز، کُنار و استبرق بوده که در دشت هاس ساحلی واقع شده است.

سطح جنگل های استان هرمزگان با استناد به نقشه پوشش گیاهی مورد تصویب و تائید شورای عالی جنگل و مرتع کشور، حدود یک میلیون و 100 هزار هکتار است که از نظر وسعت جنگل ها این استان رتبه چهارم کشور را دارد.

از مساحت هفت میلیون و200 هزار هکتاری استان هرمزگان، 6 میلیون و 900 هزار هکتار جزو عرصه های منابع طبیعی است که یک میلیون و 100 هزار هکتار آن جنگل، چهار میلیون و 93هزار هکتار مرتع و یک میلیون و 565 هزار هکتار آن را بیابان تشکیل می دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز