گفتگوی ویژه رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص اومیکرون

۱۴۰۰/۰۹/۳۰ - ۰۷:۱۹:۴۱
کد خبر: ۱۲۷۶۴۳۷
گفتگوی ویژه رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص اومیکرون
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: واکسیناسیون نیز در کنترل و مهار این بیماری بسیار موثر است که خوشبختانه در استان هرمزگان در انجام واکسیناسیون تاکنون دز اول واکسیناسیون برای افراد بالای ۱۲ سال بیش از ۹۶ درصد و دز دوم بالای ۸۴ درصد انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از هرمزگان، دکتر حسین فرشیدی گفت: اومیکرون اسم معرفی شده از طرف سازمان بهداشت جهانی و یکی از سویه های جدید کووید ۱۹ با قدرت سرایت چندین برابر دلتاست که ابتدا در کشورهای آفریقایی شناسایی شده و پس از دو هفته در کشورهای اروپایی نیز انتشار پیدا کرد.

*در این سوش قدرت انتقال بیماری از یک انسان به انسان دیگر چندین برابر سویه های قبلی است.

فرشیدی در ادامه گفت: خوشبختانه واکسیناسیون در کنترل این بیماری موثر است و مرگ و میر ناشی از آن طبق آنچه در کشورهای اروپایی گزارش شده در افراد واکسینه شده کمتر است.

وی گفت: متاسفانه این سوش جدید از بیماری در حال حاضر وارد کشور ایران شده و یک مورد مشخصا تایید گردیده است.

فرشیدی افزود : با توجه به تجربه قبلی زمانی که ویروس در جایی در دنیا پیدا شود تعاملات بین کشورها خصوصاً سفرهای تجاری گردشگری به عنوان یکی از راههای انتقال ویروس سبب انتشار آن می شود.

وی در ادامه گفت: با توجه به اهمیت موضوع در دو هفته گذشته در هرمزگان رصد ویژه‌ای روی مبانی ورودی سفرهای ،زمینی دریایی و پروازها انجام شده و با توجه به اینکه علائم این سویه جدید کرونا با انواع قبلی تفاوت چندانی ندارد در بررسی مواردی که علائم شدید تری داشتن نمونه ی جداگانه گرفته و برای بررسی احتمال وجود سویه اومیکرون به تهران و انستیتو پاستور ارسال شد که  تا به حال در هرمزگان وجود سویه امیکرون تایید نگردیده است.

فرشیدی افزود : ولی همین که در کشور اعلام می‌شود این سویه پیدا شده است بدان معناست که در هر جای دیگر و در هر لحظه ممکن است با این سویه جهش‌یافته مواجه شویم

وی در پاسخ به این سوال که برای پیشگیری از از ابتلا و مرگ و میر باید چه اقداماتی انجام داد گفت: مهمترین عامل پیشگیری در حال حاضر زدن ماسک و حفظ فاصله فیزیکی است است که از تمام مردم درخواست می نماییم با توجه به اینکه به دلیل وضعیت آبی استان ها گشایش ها  انجام شده در انجام این مهم  بسیارکوشا باشند.

همچنین واکسیناسیون نیز  در کنترل و مهار این بیماری بسیار موثر است که خوشبختانه در استان هرمزگان در انجام واکسیناسیون تاکنون دز اول واکسیناسیون برای افراد بالای ۱۲ سال بیش از ۹۶ درصد و دز دوم بالای ۸۴ درصد انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ، ضمن بیان اینکه هنوز حدود  ۴ تا ۵ درصد جمعیت واکسن نزده اند توصیه اکید نمود که این افراد هرچه سریعتر جهت انجام واکسیناسیون اقدام نمایند همچنین این مقام مسئول در ادامه گفت در استان هرمزگان دز سوم واکسیناسیون را  نیز شروع کرده‌ایم لذا از تمام افرادی که موعد دوز سوم واکسن آنهاست خصوصاً افراد بالای ۴۰ سال درخواست می نماییم که جهت دریافت دز سوم اقدام نمایند.

فرشیدی استفاده مستمر از ماسک  حفظ فاصله فیزیکی انجام واکسیناسیون را مهمترین راهکار پیشگیری و کنترل این سویه برشمرد و در پاسخ به سوال اینکه کیت های تشخیص اومیکرون در استان موجود شده یا خیر گفت:  در حال حاضر کیت های آزمایشگاهی جهت شناخت سویه اومیکرون در هرمزگان وجود ندارد و نمونه‌ها به تهران ارسال می‌شود اما به زودی این کیت های آزمایشگاهی در اختیار استان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز