«مسیر جَرون » در جزیره هرمز کلید خورد

۱۴۰۰/۱۱/۲۳ - ۱۵:۲۲:۴۳
کد خبر: ۱۲۹۷۶۹۲
«مسیر جَرون » در جزیره هرمز کلید خورد
جزیره هرمز یکی از زیباترین جزیره های ایران در خلیج فارس است که سراسر آن را جاذبه های طبیعی و تاریخی پوشانده اند . این جزیره یکی از معدود نقاط بومی در کشور ما است که به گردشگران اجازه ورود با وسیله نقلیه داده نمی شود و به همین دلیل طبیعت این جزیره بسیار بکر ودست نخورده باقی مانده است ، سطح جزیره هرمز از طبقات رسوبی و آتشفشانی تشکیل شده و طبقات نمکی نیز به صورت تپه قسمت اعظم جزیره را پوشانده اند که اغلب از جنس نمک خوراکی است همچنین استخراج و صدور خاک قرمز جزیره هرمز یکی از مهمترین مانبع در آمد اهالی است . نمک آبی و سنگ لاشه از دیگر معادن این جزیره است.

به گزارش خبرگزاری برنا از هرمزگان ، جشنواره بین المللی مسیر جرون با حضورنماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ، استاندار هرمزگان ، معاون امور اقتصادی استاندار و جمعی از مسئولین ، خبرنگاران و مردم از جزیره هرمزآغاز شد .

این جشنواره با محوریت اقتصاد فرهنگی ، اقتصاد گردشگری و اقتصاد صنایع دستی از جزیره هرمز آغاز و سپس در بندرکنگ ، بندرمقام و بندرخمیر از بهمن ماه جاری تا اردیبهشت ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

*جشنواره  جَرون فرصتی برای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی هرمز است

3

 نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی ، برگزاری این جشنواره را فرصتی برای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی مردم عنوان کرد و گفت: استان هرمزگان دارای مزیت های فراوانی است باید به شکلی برنامه ریزی شود که این مزیت ها در زندگی مردم قابل لمس باشد.

محمد آشوری افزود: قدمت تاریخی جزیره هرمز قدمت طولانی است واگر بخواهیم توسعه هرمز را بر مدار یک منطقه صحیح استوار کنیم، باید به مزیت های گردشگری وطبیعت گردی این منطقه توجه اساسی کنیم.

آشوری اضافه کرد: این حرکت، تجلی یک گام اساسی در جهت ایجاد کانون گردشگری،طبیعت گردی و اکوتوریسم در این جزیره است که می تواند جزیره هرمز را از بن بست توسعه نیافتگی با تکیه بر مزیت های ذاتی منطقه عبور دهد و یک گام اساسی برای تحولی بزرگ  باشد.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح جامع توسعه هرمز که از سوی استاندار دنبال می شود، تصریح کرد: این طرح نیاز به بازنگری دارد،ایجاد مزیت تجاری، احیای بازارچه مرزی، احیای گمرگات،احیای صید و صیادی باید در این طرح مدنظر قرار گیرد.

 

* صنایع دستی زنان هرمز با محوریت خاک در حال شکل گیری است

4

استاندار هرمزگان در این مراسم با بیان اینکه  ۵۰۰ سال است که برای یکپارچگی ایران می جنگیم گفت: جنگ پانصد ساله با استعمار بزرگترین افتخار هرمزی ها و هرمزگانی هاست.

مهدی دوستی بیان داشت : هدف از برگزاری این جشنواره تعریف مسیرها و قطب های جدید گردشگری در استان است و این فرصت و پتانسیل نه تنها برای هرمز بلکه در اختیار تمام شهر های استان قرار خواهد گرفت.

دوستی ادامه داد : برای رونق شهر های استان و توسعه پایدار آنها برنامه های متنوعی در دستور کار است اما مهمترین برنامه توسعه گردشگری استان و افزایش زمان آن از چند ماه به یک سال است .

وی خاطر نشان کرد : برای تحقق این مهم باید جشنواره های مختلف از جمله جشنواره تابستانه و انواع جشنواره های گردشگری و فرهنگی متناسب با فصل های مختلف سال در استان برگزار شود.

استاندار هرمزگان تصریح کرد : گردشگری هرمزگان یک گردشگری معیشت محور است که باید آن را به گردشگری پایدار و درآمد زا برای مردم جزیره تبدیل کنیم که تنها کار در این زمینه مدیریت کردن افزایش دوره گردشگری در استان است.

نماینده عالی دولت در هرمزگان مطرح کرد : در جزیره هرمز مدلی از صنایع دستی منحصر به فردتوسط زنان جزیره در حال شکل گیری است و آن صنایع دستی با محوریت خاک است که باید به آن هویت داده شود تا رشد کرده و گسترده شود.

 *جشنواره جرون برپایه اقتصاد فرهنگ است   

7

در ادامه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هرمزگان و دبیر جشنواره گفت :این جشنواره یک مانور تمرینی برای رشد اقتصاد مبتنی بر فرهنگ است  که جزیره هرمز،بندرمقام ،بندرکنگ و بندر خمیر مقاصد ابتدایی ما برای گردشگری در این جشنواره هستند .

علی فیروزی با بیان اینکه به دنبال احیا گردشگری واقع گرا در جزیره هرمز هستیم افزود : هدف این جشنواره توانمند سازی بانوان همراه با مباحث اقتصاد بازار است و می تواند ما را به نقطه ای برساند که اقتصاد موجود را تبدیل به یک اقتصاد پویا یی نماید که مقام معظم رهبری از آن به عنوان توسعه همراه با عدالت نام برده اند.

فیروزی همچنین ایجاد اشتغال پایدار و کاهش فقر ، تعامل با دیگر شهرهای مشابه داخل و خارج کشور با هدف احیای مشارکت جهانی و توسعه پایدار ،فعال تر شدن خطوط هوایی و دریایی شهر با هدف حفاظت از دریا ها و اقیانوس ها ، آموزش و فرهنگ سازی در شهروندان ، حفظ تاریخ و هویت شهر ، تقویت اقتصاد آبی شهر و…را از دیگر اهداف برگزا ری این جشنواره عنوان کرد.

وی از برگزاری جشنواره فرش خاکی با تاکید بر حفظ محیط زیست ، جشنواره فرش آبی برای نخستین بار در کشور ، جشنواره نقش حنا ، جشنواره نقاشی دیواری ، جشنواره خاطره گویی و قصه گویی ، برگزاری مراسم زار ، سوگواره هشت بهشت مربوط به شهیده فاطمه نیک و محارم شهید ایشان ، جشنواره غذاهای بومی و محلی ، بازیهای بومی ،شب بازارها و در نهایت جشنواره تصویر برداری و عکس نیز خبر داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هرمزگان همچنین از راه اندازی پلاژ بانوان تا 2 ماه آینده در جزیره هرمز خبر داد.

 

*همه باید برای پیشرفت و آبادانی جزیره هرمز تلاش کنند

1

امام جمعه جزیره هرمز نیز در این مراسم با بیان اینکه  برگزاری چنین جشنواره هایی اثرات و برکات فراوانی برای مردم دارد ، گفت : همه باید برای پیشرفت و آبادانی جزیره هرمز تلاش کنند که در این رابطه به کمک مسئولین خصوصا نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی نیاز داریم.

وی بر ایجاد گردشگری پایدار جزیره هرمز در تمام فصول و راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی تاکید کرد.

 

*برای رشد فرهنگ هر منطقه باید از مردم همان منطقه کمک گرفت

2

شهردار بندر کنگ نیز در این مراسم با بیان اینکه در برگزاری چنین جشنواره هایی به دنبال کیفیت هستیم گفت : هر منطقه فرهنگ مخصوص به خود دارد که برای احیا و توسعه آن بایداستعدادها و پتانسیل های آن منطقه شناسایی شود و از مردم همان منطقه برای رشد آن کمک گرفت .

ایوب زارعی ادامه داد:در این جشنواره تنها تمرکز بر گردشگری نیست بلکه صنایع دستی بومی ، فرهنگ ، آداب و رسوم و آیین ها نیز مد نظر است .

وی با بیان اینکه جزیره هرمز یک جزیره استراتژیک و به عنوان یک شاهراه دریایی است بیان کرد : جزیره هرمز یک جزیره استثنایی و بکر است که از لحاظ طبیعی و گردشگری دارای مناظر بی نظیری است .

شهردار بندر کنگ با اشاره به اینکه هرمز یک جزیره جهانی است افزود : ۲۵۰۰ سال پیش از جزیره هرمز به عنوان بندرگاه در ابعاد بین المللی استفاده می شده که این نشان از موقعیت استثنایی این جزیره و نقش مهم آن در اقتصاد کشور داشته است . 

وی از ارائه بسته های گردشگری به گردشگران خبر داد و گفت : برای ایجاد یک گردشگری پایدار باید ابتدا ظرفیت ها شناخته شود ،برای آن برنامه ریزی و سیاستگزاری شودتا بتوان به یک درآمد و اقتصاد پایدار دست یافت.

زارعی خاطر نشان کرد : ارایه صنایع دستی استان در بازارچه های دائمی ، افزایش کیفیت گردشگری، استفاده از انرژی های نو ، ریشه کنی فقر و تعامل فرهنگی بین شهر های مختلف از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است .

یاد آور می شود،برپایی نمایشگاه صنایع دستی بومی، پخت  غذاهای محلی ،اجرای موسیقی بومی و شاد ،اجرای نمایش های طنز و مسابقه از دیگر برنامه های جنبی این جشنواره بود .

9

گفتنی است ، هدف از برگزاری  این جشنواره در هرمزگان ایجاداشتغال و کاهش فقر با هدف پایان دادن به فقر در تمامی اشکال آن و در همه نقاط ، تعامل شهر بادیگر شهرهای مشابه داخل و خارج کشو با هدف احیای مشارکت جهانی با هدف توسعه پایدار ، فعال تر شدن خطوط هوایی و دریایی شهر ( فرودگاه و دریانوردی ) با هدف حفاظت و استفاده پایدار از اقیانوس و دریاها و منابع دریایی ، بهره مندی از پتانسیل های گردشگری شهر با هدف ایجاد شهرها و اجتماع محلی پایدار و تاب آور، توجه به شرایط بومی شهر ( آب و هوا ، معماری ، اقتصاد و ...) ، حفظ تاریخ و هویت شهر ، ایجاد یک مرجع اطلاعاتی جامع جهت افزایش مشارکت و تعامل لحظه ای شهروندان ، تقویت اقتصاد آبی شهر ( توجه به عملکرد بندرگاه گمرک ، شیلات ، بنادر ودریانوردی و گردشگری دریایی ) ، حفاظت از محیط زیست و به خصوص زیست بوم آبی باهدف حفاظت ، بازسازی وارتقای اکوسیستم و جلوگیری از بیابان زایی و تنوع زیستی و  ... است .

8

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

انتهای پیام

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز