کنترل برداشت از آبخوان ها با نصب کنتورهای هوشمند در چاه های کشاورزی

۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۰۸:۰۵:۵۷
کد خبر: ۱۳۹۳۲۷۳
کنترل برداشت از آبخوان ها با نصب کنتورهای هوشمند در چاه های کشاورزی
نصب کنتور های هوشمند بر روی چاه های کشاورزی باعث مدیریت برداشت از سفره های زیرزمینی و کنترل برداشت از آبخوان ها شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از هرمزگان ، رییس گروه احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی گفت : با توجه  به نصب کنتورهای هوشمند این امکان وجود دارد تا قرائت و پایش لحظه ای برداشت آب صورت پذیرد و اگر مشترکی بیش از سهمیه تعریف شده از منابع زیر زمینی برداشت داشته باشد. امکان قطع مصرف بصورت انلاین وجود دارد از طرفی در کنتورهای منصوب به حجمی مکانیکی نیز با توجه به بازدید های دوره ای کارشناسان گشت و بازرسی و قرائت کنتور، چناچه مشترک بیشتر از حد مجاز اقدام به بهره برداری نموده باشد مطابق با قانون با مشترک برخورد و جریمه خواهد شد.

امید رضویان تاکید کرد : با توجه به موارد یاد شده، از نتایج نصب کنتور بر روی چاه های آب کشاورزی استان با نوع مصرف های کشاورزی ، صنعتی ، شرب ، ...  می توان به مدیریت برداشت از سفره های زیرزمینی و کنترل برداشت از آبخوان ها با دقت بیشتری دست یافت.

وی یاد آور شد : نصب کنتور یکی از بهترین روش ها برای شناسایی میزان مصرف آب می باشد که از این طریق می توان حجم مصرفی آب در ماه های پر مصرف و همچنین دوره های پرمصرف رشد نهال و گیاهان را تشخیص داد لذا با توجه به اهمیت این موضوع  با شروع طرح احیا و تعادل بخشی در کشور نصب کنتورهای حجمی در استان شروع شد و تا کنون قریب به6هزار دستگاه کنتور هوشمند و حجمی در استان هرمزگان نصب شده است.

رییس گروه احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی در خصوص ویژگی های فنی و کارکردی کنتور ها توضیح داد : کنتورها از نظر مدل به دو نوع تقسیم می شوند ؛ یک نوع آن کنتور های حجمی مکانیکی و نوع دیگر کنتورهای هوشمند هستند که کنتورهای هوشمند نیز بر دو نوع می باشد که در نوع هوشمند الکترومغناطیس بر اساس میدان مغناطیسی و در نوع  هوشمند مکانیکی، میزان برداشت بر اساس گردش پروانه مشخص می شود.

رضویان ادامه داد : از نظر کاربرد و مزیت با توجه به بررسی میدانی صورت گرفته کنتورهای الکترو مغناطیسی با توجه به مناطق پایلوت نصب شده در استان کارکرد بهتری دارند و ماندگاری آنها در شرایط اقلیمی استان هرمزگان نیز مناسب تر بوده که البته کنتورهای مذکور دارای دوره گارانتی سه ساله و خدمات پس از فروش ده ساله نیز می باشند.

وی در خصوص فرهنگ صرفه جویی و استفاده بهینه در مصرف آب توضیح داد : ایران کشوری عمدتا با اقلیم گرم و خشک است. کمبود آب در کشور یکی از عوامل محدود کننده اصلی توسعه فعالیت های اقتصادی در دهه های آینده به شمار می رود. متاسفانه در کشور ما هنوز استفاده مطلوب و بهینه از آب به شکل یک فرهنگ جایگاه خاص خود را پیدا نکرده است .

رضویان ادامه داد : از جمله اقداماتی که در راستای تعادل بخشی منابع آب صورت گرفته و باید با جدیت بیشتری دنبال شود نصب تجهیزات و وسایل اندازه گیری و تحویل حجمی آب به بهره برداران منابع آب زیرزمینی است.

وی با اشاره به این نکته که اجرای طرح های احیاء و تعادل بخشی باعث تعادل مصرف آب های زیر زمینی می شود تاکید کرد: در استان هرمزگان نیز نگرش مردم نسبت به مدیریت مصرف آب زیرزمینی رو به رشد بوده است به طوری که با توجه به حضور فعال نمایندگان شرکت های کنتورساز در استان و ارائه توضیحات در خصوص نصب و عملکرد  کنتور و سهمیه برداشت  به کشاورزان ،نسبت به نصب کنتور اقبال رو به رشدی ایجاد شده است.

رییس گروه احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی  در پایان گفت : در خصوص نصب کنتور مهمترین مشکل پیش رو قیمت بالای کنتورهای هوشمند نسبت به کنتور های حجمی مکانیکی است که بیشتر کشاورزان توان پرداخت آن را ندارند. به همین دلیل نسبت به اقساطی نمودن و خرید کنتور از طریق شرکت های کنتور ساز اقدامات لازم انجام شده است.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز