هزینه های ریلی بسیار بالاست / سیمان ارزان ترین کالاست

۱۴۰۱/۰۹/۰۳ - ۱۶:۳۶:۲۵
کد خبر: ۱۴۰۲۹۹۶
هزینه های ریلی بسیار بالاست / سیمان ارزان ترین کالاست
مدیر عامل سیمان هرمزگان در کارگروه صادراتی جنوب کشور که باحضور 14 مدیرعامل صنعت سیمان کشور،3 مدیرعامل هلدینگ سیمان کشور و رئیس انجمن کارفرمایان سیمان کشور به میزبانی سیمان هرمزگان برگزار شد، گفت : احداث ریل بسیار هزینه بر است بطوریکه سیمان سپاهان با داشتن امکانات حمل و نقل ریلی از حمل و نقل جاده ای کامیون و تریلر استفاده می کند .

به گزارش خبرگزاری برنا از هرمزگان ، دکتر مهدی آقابیگی،  اضافه کرد  : حمل و نقل ریلی  تناژ بالاتری را انتقال می دهد و مخاطرات و بحث های جاده ای و ترافیکی ندارد اما  شبکه حمل و نقل ریلی در کشور بسیار ضعیف و هزینه بر  است .

آقابیگی با اشاره به اینکه در صنعت ، سیمان ارزان ترین کالاست عنوان کرد : سیمان هرمزگان تنها شرکت سیمان استان است و ظرفیت اسمی این شرکت یک میلیون و 800 هزار تُن در سال است و با تغییرات که در یکی ازخطوط تولید داده ایم در سال قبل این ظرفیت را  170 هزار تُن افزایش دادیم و برنامه ریزی کرده ایم در سالجاری در خط دیگری نیز افزایش تولید را اعمال کنیم که منجر به افزایش تولید 200 هزار تُن در سال می شود به طور کلی بالای 2 میلیون تُن تولید خواهیم داشت .

وی ، با بیان اینکه سیمان هرمزگان به عنوان نخستین شرکت سیمانی موفق به اخذ سیستم مدیریت جامع در استاندارد ملی ایران ISIRI۱۳۰۰۰ که علاوه بر موارد فوق شامل مدیریت استراتژیک و سازماندهی محیط کار   5Sشده است ، مطرح کرد : تامین نیاز داخلی بر اساس دستورالعمل بورس کالاست و 100  درصد محصول اعم از سیمان فله و پاکتی در بورس کالاست ؛ خارج از بورس هیچ نوع فروشی نداریم مگر برای جاهای خاص که سیمان اهدایی باشد.

مدیرعامل شرکت سیمان هرمزگان ، با اشاره به اینکه نرخ گذاری ها بر اساس عرضه و تقاضاست و امکان هیچ دخالتی در آن نداریم ، بیان داشت :  در بورس قیمت گذاری اولیه انجام می شود و مشتری پیشنهاد می دهد و این پروسه ای شفاف برای خرید است .

آقابیگی ، با اشاره به این موضوع که در فصول گرم ، استان هرمزگان در رکود ساخت و ساز است خاطر نشان کرد : صادرات محصولات کلینکر (محصولات نیمه فرآوری شده) و مقداری نیز سیمان را در دستور کار داریم.  

این مسئول ، یادآور شد : به دلیل اینکه شرکت های متفاوتی اعم از شرکت های سیمان در مرکز و جنوب کشور در بندر شهید رجایی صادرات کلینکر  انجام می دهند ، رقابت منفی در نرخ گذاری ها صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت سیمان هرمزگان ، با بیان اینکه امروز میزبان 60  درصد صنعت سیمان کشور در کارگروه صادراتی جنوب کشور هستیم ، اظهار داشت : به دلیل اهمیت موضوع قیمت گذاری یکسان سیمان تلاش کردیم مدیران ارشد جهت اجرایی شدن یکسان سازی قیمت گذاری در این جلسه حضور داشته باشند .

وی ، با اشاره به اینکه سیمان هرمزگان در طی سال های گذشته بارها موفق به اخذ نشان واحد نمونه صنعتی، واحد نمونه کیفیت،  واحد نمونه محیط زیست، صادر کننده نمونه، لوح تقدیر برای عملکرد مناسب در شاخص های بهره وری و … شده است، در خصوص صادرات  توضیح داد : در این چندماه اخیر  از بندر شهید رجایی 100  هزار تُن صادرات داشته ایم و برای سه ماهه اخیر نیز صادرات یکصد هزار تُن را برنامه ریزی کرده ایم .

آقابیگی ، تصریح کرد :  پیش بینی ما برای سال مالی آتی ( یکم آذرماه  تا 30 آبان ) برنامه ریزی 400  هزار تُن صادرات و ارزآوری است.

به گفته وی ، کشورهای هدف صادرات سیمان ؛ کشورهای حاشیه خلیج فارس؛ عمان ، قطر و امارات هستند ، همچنین رایزنی با هندوستان و چین جهت فروش بارهای صادراتی در این کشورها انجام شده است .

آقابیگی با بیان اینکه رینگ صادراتی نسخه خارجی بورس کالاست ، افزود : تلاش کردیم نرخ ها رقابتی شود نه مذاکره ای زیرا اگر مذاکره ای باشد در رقابت منفی قرار می گیریم و منجر به شکستن نرخ همه شرکت ها می شود.

وی از دولت درخواست کرد : با اختیار دادن به انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور در شکل گیری رینگ صادراتی و اساسنامه طراحی شده مساعدت کند که قانونمند شود و شبه بورس کالا در صادرات شکل بگیرد .

آقابیگی از جمله چالش های جدی صنعت سیمان به مشکلات بازار داخلی و عرضه سیمان  اشاره کرد و افزود : بار صادراتی ما چند ماه است در اسکله مانده واین در صورتی است که فروش داخلی و صادرات با هم مرتبط نیستند زیرا ما کلینکر اضافی را برای صادرات در نظر گرفته ایم و از طرفی اگر بخواهیم بار صادراتی را از اسکله برگردانیم متحمل ضرر بدلیل هزینه های حمل و نقل و بندری می شویم و دولت باید به این موضوع نیز توجه داشته باشد که در صنعت ساختمان قیمت سیمان تنها 3 درصد اثرگذار است .

مدیر عامل شرکت سیمان هرمزگان ، با بیان اینکه  سرانه مصرفی برای هر فرد 600 کیلوگرم سیمان است ، تصریح کرد : تقریبا از 2 میلیون تُن تولید ، 400 هزار تُن صادر می شود .

وی در خصوص اینکه چند درصد سیمان هرمزگان توسط سیمان هرمزگان تامین می شود ،گفت : گاهی تولید ما نیاز بومی استان است که کاملا تامین می شود.

آقابیگی با اشاره به اینکه یکی از چالش های مهم صنعت سیمان حمل و نقل هزینه بر است ، درخواست کرد : دولت از این صنعت در زمینه صادرات حمایت بیشتری کند .

مدیرعامل شرکت سیمان هرمزگان ،خاطر نشان کرد : در استان هرمزگان پروژه های عمرانی زیادی داریم که برخی از این پروژه ها دولتی است و عمدتا نیازشان بالاست ، از طرفی پروژه ها تا آخر تابستان در استان تعطیل است و دو ماهه اول پاییز که شروع کار شرکت است فشار مضاعفی جهت تامین سیمان داریم  و نگرانی قطعی گاز ، برق و ... نیز به آن اضافه می شود همچنین از دیگر چالش ها در زمستان فشار جهت ذخیره سیمان را داریم مخصوصا در پروژه های عمرانی که عمدتا سیمان فله می برند .

به گفته وی ، در کنار ما در غرب استان نیز شرکت های دیگر بازار هرمزگان را دارند مانند سیمان داراب و ... در فصل پاییز به ما کمک می کنند  همچنین با توجه به پروژه ها ما تامین کننده 100 درصد نیاز استان نیستیم .

وی ، تصریح کرد : برنامه ریزی کرده ایم که با ایجاد خط سوم کارخانه ظرفیت تولید را 35  درصد افزایش دهیم و نیاز کل استان را از نظر سیمان خاکستری تامین کنیم در حال حاضر بحث تامین سرمایه این خط تولید است البته هنوز به قطعیت نرسیده و اگر درمجمع عادی سالیانه مورد تصویب قرار بگیرد و تامین بودجه خط سوم نیز انجام شود این از اهداف بعدی جهت افزایش ظرفیت است ؛ در صورت تصویب سرمایه گذاری از محل سود که در مجمع تقسیم می شود این کار انجام می شود از آنجایی که خرید ساختمانی و خرید تجهیزات که وارداتی است باید انجام شود اجرایی شدن این پروژه زمانبر است .

وی با اشاره به اینکه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور 95 شرکت عضو هستند که 78  شرکت فعال هستند ، در خصوص صادرات سیمان از چالش های صادرات به تامین کشتی و انتقال پول و ارز اشاره کرد .

آقابیگی ، افزود : جهت صادرات به دلیل تحریم ها دفتر تجاری در کشورهای هدف نداریم و باید یک شرکت واسطه این کار را انجام دهد .

این مسئول هدف از برگزاری این جلسه را تامل و همفکری در قیمت گذاری هماهنگ و یکسان سیمان داخلی و نرخ گذاری سیمان صادراتی جهت ارزآوری شرکت ها و جلوگیری از چالش ها و همچنین رقابت منفی مطرح کرد .

آقابیگی پیشنهاد داد : رینگ صادراتی جنوب کشور زیرنظر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور تشکیل شود و یا این انجمن دستورالعملی ارائه دهد یا تمهیداتی صورت گیرد که مانند بورس کالای کشور که در داخل عمل می کند در زمینه صادرات نیز این ساز و کارها اعمال شود .

مدیرعامل شرکت سیمان هرمزگان ، با اشاره به اینکه سهامدار 30 درصد سیمان کشور سازمان تامین اجتماعی است ، اذعان داشت : در خصوص مسئولیت های اجتماعی در حال نیاز سنجی در منطقه هستیم .

وی در خصوص اقتصادی بودن تولید سیمان تشریح کرد : در بورس کالا قیمت هر تُن سیمان 700 هزارتومان است که حدودا  کیسه ای 35 تا 40 هزار تومان می شود و علاوه بر هزینه های حمل و نقل ، مصرف سوخت و هزینه 4000 تومانی به ازای هر پاکت خالی این نرخ های پایین سیمان باعث شده است جذابیت این صنعت برای جذب افراد جهت احداث کارخانه های سیمان و ورود به این صنعت کم شود .

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

انتهای پیام 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز