معاون اسبق رییس جمهور و رییس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی:

گفتمان مناطق آزاد نیاز به بازتعریف دارد

۱۳۹۴/۰۷/۲۶ - ۰۷:۳۸:۳۲
کد خبر: ۳۳۰۷۴۶
گفتمان مناطق آزاد نیاز به بازتعریف دارد
معاون اسبق رییس جمهور و رییس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دولت هشتم ضمن بیان ضرورت جدی بازتعریف و بازآفرینی کلیات مناطق آزاد، بر بازنگری وظایف این مناطق مهم و اثرگذار در کشور و بین الملل تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، «محمد ستاری فر» در نشست «توسعه مناطق آزاد، طرح چند مسئله و چالش هلی پیش رو» بیان کرد: در صورتی به حضور کشورهای مختلف در کشور نیاز خواهیم داشت که بخواهیم پروژه ای را به انجام برسانیم و این در حالیست که هم اکنون کشور ما بیش از ظرفیت های خود، قوانین و مقررات تدوین شده دارد.

برای برنامه ششم، نیازی به تصویب قوانین جدید نداریم

وی از قوانین و موازین متعدد حقوقی در کشور به عنوان یک رکن اساسی نام برد و افزود: باید توجه داشت، همزمان با تصویب قوانین و مقررات، باید به دنبال اجرا بود و به نظر می رسد با توجه به وفور و تعدد قوانین و مقررات، نوشتن دوباره آن ها در برنامه ششم مورد نیاز نباشد.

رییس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی، ایجاد رشد اقتصادی پایدار، تحقق توسعه همه جانبه، رشد و توسعه متوازن بین مناطق و بخش ها و ارتقای جایگاه و منزلت جهانی کشور را از اهداف اقتصاد ملی دانست.

وی با بیان اینکه قوانین مورد نیاز در کشور طی سالیان متمادی تهیه شده است، افزود: شکاف بین ایجاد قوانین و اجرای آن در حال افزایش است و این موضوع مانع از توسعه یافتگی در کشور می شود.

مشکلات کوچک امروز، بحران های فردای کشور را رقم می زند

وی تأکید کرد: بسیاری از مسائل ساده دیروز کشور در صورت مواجهه و اجرای راه حل، امروز تبدیل به چالش نمی شد و اگر امروز نیز به این مشکلات رسیدگی نشود، چالش ایجاد شده و حتی ممکن است بحران های کلانی برای کشور ایجاد کند.

ستاری فر بر بیان مشکلات و مطرح کردن چالش ها به عنوان یکی از راهکارهای حل مسائل اشاره و اضافه کرد: دولت نیز باید با نگاه جدی در مسیر حل و فصل این مشکلات حرکت کند تا بتوان به رشد و توسعه دست یافت.

وی راز توسعه یافتگی را در بیان، مطرح کردن و ارائه راه حل برای مشکلات خرد و کلان در کشورهای مختلف دانست و افزود: کشور برزیل ظرف 15 سال گذشته با تکیه بر همین اصل، از کشوری جهان سومی هم اکنون در ردیف کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است.

معاون اسبق رییس جمهور گفت: رشد و توسعه با پول ایجاد نمی شود؛ بلکه باید با برنامه ریزی به منظور ایجاد راهکارهای برون رفت از مشکلات، نظم و انضباط اداری و مالی و توسعه منابع انسانی به آن دست یافت.

پایدار کردن رشد، از مشکلات اصلی کشور است

وی یکی از ضعف های بنیادین کشور را پایدار کردن رشد دانست و افزود: متأسفانه به رغم داشتن رشد اقتصادی، در نوسان بودن این منحنی و فراز و فرود شدید آن در یک دهه اخیر، اقتصاد را با مشکل مواجه کرده است.

این کارشناس اقتصادی راز موفقیت را در استمرار دانست و اضافه کرد: توسعه همه جانبه و پایدار با ایجاد نظام حکمرانی که دارای اثربخشی باشد ارتقا می یابد و این موضوع در سند چشم انداز و برنامه های چهارم و پنجم توسعه نیز آمده است.

وی استفاده از ظرفیت های معنوی، جغرافیایی، فیزیکی و مادی، بهره گیری حداکثری از فرصت های پیش رو، زایش تکامل و پایداری اقتصاد در عرصه های تاب آوری، رقابت پذیری و مزیت یابی، صیانت و بهره گیری از امکانات دارایی ها و سرمایه ها، تحرک بخشی به گستره های اقتصاد (بنگاه، بین بنگاه، بخش و بین بخش)، ایجاد و در هم تنیدگی همه جانبه بین بخش ها (اقتصادی، کشاورزی و صنعت) و درهم تنیدگی همه جانبه بین قلمروهای توسعه اقتصادی- فرهنگی- اجتماعی و زیر بخشی را از رویکردهای بنیادین اقتصاد ملی برشمرد.

شمال خلیج فارس و قشم، دارای مزیت نسبی اقتصادی است

ستاری فر قشم را یک فرصت استثنایی در قلمرو خلیج فارس دانست و افزود: در تمامی مطالعات انجام شده توسط کشورهای مختلف، شمال خلیج فارس دارای مزیت های بیشتری نسبت به مناطق جنوبی حاشیه خلیج فارس است که می توان به دسترسی همزمان به بازار 70 میلیونی کشور و همچنین بازارهای آسیای میانه، شرق و غرب اشاره کرد.

وی ادامه داد: هم اکنون کشورهای جنوبی خلیج فارس توانسته اند از مزیت اندک خود نهایت استفاده را انجام دهند و این در حالیست که این منطقه با مزیت های فوق العاده تاکنون نتوانسته به جایگاه اصلی و واقعی خود دست یابد.

ضرورت ایجاد استاندارد و ایزوها در مناطق آزاد

رییس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: ایجاد استانداردها و ایزوهای جهانی در مناطق آزاد کشور ضروریست و این در حالیست که در 15 سال گذشته، رقابت پذیری مناطق آزاد در بخش های کشاورزی، صنعت و ... کمتر شده است.

وی بیان داشت: باید با دور هم نشستن و نظم پذیری از پتانسیل های موجود استفاده کرد تا از ایران به عنوان کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب در راه بهبود وضعیت اقتصادی بهره برد.

ستاری فر شناخت وضع موجود، چشم انداز منطقه، مأموریت های بنیادین، موازین بنیادین حاکم بر فعالیت ها، عناوین کلی طرح ها و سازمان کلی اجرا و عملیات را از چهارچوب های کلی سند راهبردی مناطق آزاد برشمرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز