معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفتگو با برنا:

نقش سلامت غذایی و دارویی در ارتقای پدافند غیر عامل انکار ناپذیر است//علائم و نشان های سلامت محصولات جدی تر گرفته شود.

۱۳۹۴/۰۸/۰۹ - ۱۲:۲۲:۴۲
کد خبر: ۳۳۴۹۷۵
نقش سلامت غذایی و دارویی در ارتقای پدافند غیر عامل انکار ناپذیر است//علائم و نشان های سلامت محصولات جدی تر گرفته شود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفتگو با برنا گفت:نقش سلامت غذایی و دارویی در ارتقای پدافند غیر عامل انکار ناپذیر است.

به گزارش خبرگزاری برنا در استان هرمزگان،دکتر حسین قاسمی گفت:نمایشگاه پدافند غیر عامل فرصتی مناسبی بود برای بیان خطرات و تهدیدات حوزه غذا و دارو و همچنین بیان راه های مقابله و شناساندن آن ها به بازدید کنندگان و مردم استان هرمزگان.

وی در ادامه با بیان اینکه فرآورده های بهداشتی و آرایشی قاچاق و غیر مجاز،غالبا فرآورده های تقلبی هستند و در شرایط نامناسب و با مواد نامرغوب و بی کیفیت تهیه می شوند گفت: فرآورده های قاچاق حتی اگر اصل هم باشند چون از طریق راه های حمل و نقلی قاچاق و در شرایط غیر بهداشت حمل و نقل می شوند و ساعت ها در معرض گرما،سرما ،نور زیاد، رطوبت و ... قرار می گیرند ممکن است فاسد و دچار تغیر ماهیت شوند که استفاده از آنها عوارض خطرناکی و گاها غیر قابل جبرانی به دنبال خواهد داشت.

قاسمی به  بیان عوارض مصرف مواد آرایشی و بهداشتی غیر مجاز و تقلبی پرداخت و گفت:حساسیت،عفونت پوست،کهیر،آکنه،کچلی،عفونت چشمی و زخم قرنیه،جنون گاوی،صدمات کبدی و ... از مهمترین عوارض مصرف مواد آرایشی و بهداشتی غیر مجاز و تقلبی است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از داروخانه ها و فروشگاه های دارای مجوز و پروانه معتبر فروش لوازم و فرآورده های بهداشتی به عنوان محل های مطمئنی برای تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی یاد کرد.

وی در خصوص نحوه شناسایی اقلام آرایشی و بهد اشتی مجاز گفت:اقلامی که از طریق مبادی قانونی وارد کشور می شوند دارای مجوز ورود سازمان غذا و دارو هستند و این یعنی حتی  در زمان ورود نیز توسط آزمایشگاه های محهز داخلی مورد آزمایش وآنالیز قرار گرفته و سلامتی آن ها مورد تایید قار می گیرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در همین رابطه افزود کلیه فرآورده هایی که بصورت قانونی تولید و وارد کشور می شوند می بایست دارای نام تجاری محصول،نام شکرت وارد کننده،کد 16 رقمی مجوز واردات از وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی ،نام کشور تولید کننده ،نام شرکت وارد کننده،تاریخ تولید و انقضا و همچنین سری ساخت به صورت برچسب غیر قابل برداشت و یا چاپ لیزری بر روی محصول باشند.

قاسمی در خصوص نحوه شناسایی فرآورده های غذایی،آرایشی،آشامیدنی و بهداشتی مجاز از انواع قاچاق نیز گفت:برچسب اصالت که دارای شناسه ردیابی،رهگیری و کنتل اصالت و سایر اطلاعات مربوط بر اساس استاندارد تعریف شده بر روی آن است از مهمترنی عوامل شناسایی فرآورده های غذایی،آرایشی،آشامیدنی و بهداشتی مجاز از انواع قاچاق است.

وی افزود:مردم می توانند همچنین از شناسه 16 رقمی اصالت که به صورت اختصاصی و منحصر به فرد برای هر محصول است بهره گیری نمیایند.

وی از فعالیتهای غرفه معاونت  غذا و دار دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان  در این نمایشگاه  به اهدای بسته های  آموزشی شامل کتاب ، بورشور، لوح فشرده، پازل ، پوستر و پمفلت  و بر پایی نمایشگاه داروها ،محصولات خوراکی، مکملها و فراورده های غیر مجاز و تقلبی  اشاره کرد.

خبرنگار: کاظم محمدیان مصمم

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز