دکتر جادری در شورای برنامه ریزی و توسعه استان هرمزگان:

می توانیم هرمزگان را با درآمدهای استانی اداره کنیم

۱۳۹۴/۰۸/۱۰ - ۰۷:۲۷:۳۸
کد خبر: ۳۳۵۲۰۳
می توانیم هرمزگان را با درآمدهای استانی اداره کنیم
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان گفت: ما تاکید داریم که نیروی تکنسین و متخصص ماهر برای توسعه جاسک باید در هرمزگان تربیت شود و اگر نیرویی نبود می توان از دیگر استان ها استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، دکتر جاسم جادری در نهمین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان هرمزگان با بیان اینکه در دولت یازدهم انتخاب استانداران براساس شاخص انجام کارهای توسعه ای انجام شد، عنوان کرد: ما نیز در هرمزگان از روز اول برنامه درآمد هزینه ای استان را تدوین و به وزارت کشور ارائه دادیم و هرمزگان جزء پنج استان انتخاب شده برای اجرای برنامه توسعه پایدار مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است که هم اکنون در حال تنظیم این برنامه هستیم.

وی ادامه داد: سال گذشته میزان درآمد گمرکات هرمزگان 10 هزار میلیارد تومان و درآمد عوارض ارزش افزوده این استان نیز هزار و 800 میلیارد تومان بود و هرمزگان به اندازه هشت استان کشور درآمد دارد.

استاندار هرمزگان با تاکید بر اجرای تمرکز زدایی و تفویض اختیارات بیشتر به مدیران استانی، افزود: در حال حاضر مدیران ما مدیران هزینه شده اند و تنها با دریافت بودجه کار می کنند و اگر وزرا و روسای سازمان های کشوری اختیارات بیشتری به مدیران کل مربوطه در استان ها تفویض کنند از این حالت خارج خواهیم شد.

جادری خواستار اجرای سیستم درآمد هزینه ای برای استان هایی همانند هرمزگان که به لحاظ اقتصادی و درآمدزایی توانمند هستند، شد و بیان داشت: سال گذشته هرمزگان 800 میلیارد تومان مازاد درآمد از عوارض ارزش افزوده به حساب خزانه واریز کرد که طبق قانون برنامه پنجم باید 50 درصد آن به استان بازگردد اما در نهایت شش میلیارد و 300 میلیون تومان به استان بازگشت که این میزان تخصیص انگیزه را از مدیران می گیرد.

وی گفت: ما می توانیم هرمزگان را با درآمدهای استانی اداره کنیم که باید برای آن راهکارهای قانونی در نظر گرفته شود و اگر قرار است طبق رویه قبل کار کنیم حداقل باید قانون بازگشت مازاد درآمد اجرایی شود.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قرار است محدوده منطقه آزاد جاسک توسط دولت تعیین شود، اظهار داشت: در حال حاضر در جاسک تحرکات اقتصادی زیادی در حال انجام است و قرار است در این شهرستان 14 پروژه بزرگ ملی همانند بندر مادر، پایانه صادرات نفت، شهرک صنعتی ایران و چین و پالایشگاه هرمز احداث شود.

جادری خاطرنشان کرد: اجرای این طرح ها در جاسک نیازمند نیروی انسانی متخصص است و اگر قرار است از دیگر استان ها به جاسک نیرو بیاید این منطقه نیز به عسلویه دوم تبدیل می شود و مردم هرمزگان از آن بهره کافی نمی برند و ما تاکید داریم که نیروی تکنسین و متخصص ماهر برای توسعه جاسک باید در هرمزگان تربیت شود و اگر نیرویی نبود می توان از دیگر استان ها استفاده کرد.

وی تاکید کرد: باید در طرح های توسعه ای جاسک و صنایع انرژی بر پارسیان نیروهای ماهر و متخصص هرمزگان به کار گرفته شوند.

استاندار هرمزگان همچنین به ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی این استان اشاره کرد و افزود: هرمزگان یکی از مقصدهای گردشگری است که از ظرفیت گردشگری بالایی برخوردار است و این استان باید از گردشگری کسب درآمد کند.

جادری اضافه کرد: صنایع دستی استان هرمزگان نیز در کشور نمونه است و تنها در میناب 80 نوع صنایع دستی تولید می شود اما برای عرضه این صنایع دستی با چالش های زیادی مواجه هستیم که باید رفع شود.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید با وجود تمامی مشکلات و کاهش درآمدها توانسته کشور را مدیریت و در دنیا نیز از حقوق مردم ایران دفاع کند، تصریح کرد: در سال های 89 و 90 درآمد هر ایرانی از فروش نفت 165 هزار تومان بود که این رقم امسال 60 هزار تومان بوده و 45 هزار تومان آن به عنوان یارانه برای هر نفر پرداخت شده است که مدیریت کشور در چنین شرایطی کار آسانی نیست.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان یادآور شد: برای هرمزگان در برنامه ششم توسعه توسعه دریامحور تعریف شده و با وجود ظرفیت های خوب دریایی در این استان، بسیار ناچیز از آن استفاده شده و باید بتوانیم در صنایع وابسته به دریا رشته های علمی ایجاد کنیم و کشتی سازی و بنادر و گردشگری این استان نیز مورد توجه قرار گیرد.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی با هدف کاهش نابرابری های اجتماعی احیا شده است

شایان ذکر است؛ محمدرضا واعظ مهدوی معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز در این نشست هدف از برنامه ریزی را کاهش نابرابری ها دانست و بیان داشت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز با هدف کاهش نابرابری های اجتماعی احیا شده است.

وی ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی سه هدف را در اولویت قرار داده که اولین آنها برنامه ریزی برای تحصیل افراد بازمانده از تحصیل است.

معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: طبق ارزیابی های ما برای سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی هدف گذاری شده تا طی دو سال ، بازماندگان از تحصیل در این استان ها تحت پوشش تحصیلی قرار گیرند.

واعظ مهدوی با بیان اینکه در سال 84 تعداد شاغلین در کشور 20 میلیون و 184 هزار نفر بود و در سال 92 تنها 10 هزار نفر به تعداد شاغلین اضافه شد، تصریح کرد: این آمار نشان می دهد با وجود اینکه منابع مالی زیادی طی سال های 84 تا 92 به کشور آمده اما تغییری ایجاد نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 90 نیز کشور با 120 میلیارد دلار اداره می شد اما امسال با 18 میلیارد دلار در حال مدیریت کشور هستیم و تمامی این موارد نشان می دهد که مهمترین مسئله نحوه استفاده و برنامه ریزی ما برای استفاده از منابع است.

معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی اولویت دوم این سازمان را توجه به امنیت غذایی اعلام کرد و گفت: براساس ارزیابی شاخص عدم امنیت غذایی در کشور، هفت استان به عنوان استان های نا امن غذایی شناخته شدند که باید به سمت کاهش این نا امنی غذایی برویم.

واعظ مهدوی اظهار داشت: اولویت سوم ما نیز توانمندسازی حاشیه شهرها و مسائل این حوزه است به دلیل اینکه 10 میلیون نفر از جمعیت کشور در مناطق حاشیه ای شهرها زندگی می کنند از بسیاری از حداقل ها محروم هستند.

وی اضافه کرد: مشارکت اجتماعی در توانمندسازی افراد حاشیه نشین باید افزایش یابد و ما نیز ایجاد فضاهای فیزیکی مورد نیاز حاشیه شهرها همچون مدارس، مکان های ورزشی، تفریحی و بهداشتی و درمانی را در اولویت قرار خواهیم داد.

معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه با تاکید بر اینکه رشته های تحصیلی و دانشگاه ها باید متناسب با نیاز مناطق مختلف تعریف شوند، عنوان کرد: توجه به آموزش های فنی و حرفه ای بسیار مهم است که در توسعه جاسک نیز باید مورد توجه قرار گیرد و از ظرفیت های این استان نباید همانند غفلتی که در توسعه عسلویه صورت گرفت، غفلت کنیم.

واعظ مهدوی افزود: تلاش می کنیم در فرآیند تدوین برنامه ششم توسعه ترکیبی از برنامه های بخش و استان را ارائه کنیم و هدف گذاری های ما نیز معطوف به ظرفیت ها و امکانات استان ها خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به ابلاغ بخشنامه هدف گذاری پژوهش در قانون برنامه سال 95 کشور از سوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، اظهار داشت: بر این اساس هر دستگاهی باید یک درصد اعتبارات خود را در هر کدام از امور برای پژوهش هزینه کنند که این کار برای رشد پژوهش و علم در کشور انجام می شود.

افزایش چشمگیر تعداد دانشجو یکی از تحولات مهم در هرمزگان است

همچنین صالح دریانورد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان در این نشست به معرفی و ارائه آمار بخش های مختلف این استان پرداخت و عنوان کرد: استان هرمزگان دارای پنج منطقه ویژه است و موقعیتی ویژه و نوار ساحلی طولانی در کنار خلیج فارس و دریای عمان دارد.

وی با اشاره به برخورداری این استان از زیرساخت های لازم حمل و نقلی، افزود: نرخ شهرنشینی در استان هرمزگان 50 درصد است و روستانشینان این استان نیز در روستاها ماندگار شده اند اما روستاهای هرمزگان بسیار پراکنده و بعد مسافت و فاصله روستاها بسیار زیاد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان ادامه داد: تعریف نظام خدمات در هرمزگان به دلیل وجود روستاهای پراکنده و جزایری که نیازمند خدمات هستند، بسیار مشکل است.

دریانورد تصریح کرد: براساس سرشماری سال 90 نرخ بیکاری در هرمزگان 15 درصد بوده و شهرستان بشاگرد با 53 درصد بالاترین میزان نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است.

وی یکی از تحولات مهم در هرمزگان را افزایش چشمگیر تعداد دانشجو در این استان برشمرد و گفت: در حال حاضر هرمزگان بیش از 130 هزار دانشجو دارد و حضور زنان نیز در نظام اداری این استان افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات هرمزگان نیز جمعیت حاشیه نشین به خصوص در بندرعباس است و نزدیک 40 درصد جمعیت شهر بندرعباس حاشیه نشین هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز