معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان:

استحصال ۱۵۷ میلیون متر مکعب بارش پاییزی توسط سازه آبخیزداری

۱۳۹۴/۰۸/۲۴ - ۰۸:۲۸:۵۰
کد خبر: ۳۳۹۴۸۴
استحصال ۱۵۷ میلیون متر مکعب بارش پاییزی توسط سازه آبخیزداری
در پی بارندگیهای خوب صورت گرفته طی چند روز اخیر( 17 لغایت 21 آبان 1394) سازه های آبخیزداری در سطح استان آبگیری شدند.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اعلام این مطلب گفت: حجم کل نزولات جوی مهار شده در پشت سازه های آبخیزداری استان اعم از سیستم های پخش سیلاب، سدهای زیرزمینی، سدها و بندهای خاکی و ملاتی و دیگر سازه های آبخیزداری آبگیری شده طی چندین نوبت بارندگی های صورت گرفته مجموعا" بالغ بر 157 میلیون مترمکعب می باشد.

ابولقاسم حسین پور افزود: در این مدت 5300 سازه آبخیزداری در سراسر استان آبگیری شدند که بیشترین میزان آبگیری طرح های آبخیزداری در شهرستان های رودان، میناب، حاجی آباد، بندرخمیر، بستک و بندرلنگه اتفاق افتاده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد طرح های آبخیزداری در این مرحله از بارندگی، با کنترل سیلاب سرشاخه های آب شیرین در سطح حوزه آبخیز رودخانه های شور استان، از شور شدن افزون بر 100 میلیون مترمکعب از بارش ها جلوگیری کردند که نقش مهمی در تغذیه آبخوان های زیرزمینی ایفا می نماید.

حسین پور میزان آبگیری سازه های آبخیزداری انجام شده توسط خیرین را بالغ بر 15 میلیون متر مکعب از مجموع 157میلیون متر مکعب بارش های استحصال شده در سطح استان عنوان کرد.

معاون منابع طبیعی استان، استحصال بارش های اخیر در مخازن طرح های آبخیزداری با توجه به خشکسالی حاکم بر استان را بسیار مهم دانست و ابراز امیدواری کرد با کنترل ریزشهای جوی صورت گرفته و تقویت پوشش گیاهی استان، خسارات خشکسالی سنوات گذشته به عرصه های منابع طبیعی استان ترمیم و توازن اکولوژیک مناطق مختلف استان حفظ شود.

مسئول آبخیزداری استان با اشاره به خسارت 148 میلیارد تومانی به زیر ساخت های استان و تلفات بالای انسانی ، خاطر نشان کرد - ضرورت دارد برنامه مطالعه جامع آبخیزداری و پیشگیری از سیل در سطح حوزه های آبخیز استان انجام شود وی در پایان تقویت اعتبارات آبخیزداری را عامل موثر در پیشگیری و مواجهه با سیلاب دانست.

شایان ذکر است استان هرمزگان 7430 سازه آبخیزداری با ظرفیت بالغ بر 400 میلیون مترمکعب مهار سیلاب در سال دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز