بررسی مشکلات فضای آموزشی شهرک پیامبر اعظم (ص) درشورای شهر بندرعباس

۱۳۹۵/۰۳/۱۳ - ۰۷:۳۱:۴۲
کد خبر: ۴۱۲۳۶۹
یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر بندرعباس با دستور کار بررسی مشکلات و معضلات فضای آموزشی در شهرک پیامبر اعظم(ص) و به ریاست مهران نجاتی رئیس شورای شهر بندرعباس و با حضور اعضای شورای شهر ، مسئولان آموزش و پرورش استان هرمزگان، اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان، اداره کل نوسازی مدارس استان هرمزگان و شهرداری بندرعباس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، رضا حیدری زاده رئیس کمیسیون حقوقی وارزیابی شورای شهر بندرعباس و مشاور مدیرکل آموزش وپرورش استان هرمزگان دراین جلسه با تقدیر و تشکر از تلاش مدیران دستگاههای اجرایی بویژه مهندس دستوان مدیر کل اسبق راه وشهرسازی استان در راستای توسعه و تجهیز مدارس  استان هرمزگان بخصوص شهرک پیامبر اعظم (ص) بیان کرد: سال گذشته در خصوص وضعیت مدارس شهرک پیامبر اعظم (ص) نشست هایی با مسئولان آموزش و پرورش برگزار کردیم که با تلاش های مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان هرمزگان تعدادی مدرسه طبق تعهد داده شده افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت .

حیدری زاده با بیان اینکه زیرساخت های شهری در شهرهای رو به توسعه مناسب نیست و عدم توزیع متوازن یکی از اهم مشکلات پیش رو است، اظهار کرد: شهرک پیامبر اعظم(ص) نمونه ای بارز برای حل مشکل مسکن جوانان و اقشار کم درآمد بود که امروزه به دلیل عدم توجه به زیرساخت ها موجب بروز برخی مشکلات شده است.

رئیس شورای شهرستان بندرعباس با اشاره به اینکه امروزه با یک اتفاق جدید یعنی جابجایی جمعیت از بافت های فرسوده به بافت های تفکیکی و جایگزینی جمعیت روستایی به شهر بندرعباس هستیم، گفت : شهرک های تفکیک شده باعث شده نه تنها جمعیت را به سمت این شهرک ها سوق دهیم بلکه با جاذبه های کاذب شهری، موجب تراکم جمعیت در شهر و مشکلات در خدمات رسانی مطلوب هستیم

حیدری زاده با بیان اینکه این انتقال نرم و آرام جمعیت مشکلات بسیاری را به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: امروز به دنبال محکوم کردن مسئولی نیستیم بلکه یکسری اشتباهات در گذشته وجود داشته که حال باید آن را برطرف کنیم.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهربندرعباس با اشاره به کمبود مدارس در این شهرک، بیان کرد: 150 هزار خانوار در این شهرک زندگی می کنند و اگر هر خانوار یک دانش آموز داشته باشد نیازمند 400 مدرسه با 5هزار کلاس درس هستیم که با افزایش شیفت تنها به صورت مقطعی مشکل کمبود مدرسه حل می شود اما در آینده به مشکل عظیمی بر می خوریم .

حیدری زاده گفت: دو شیفت کردن مراکز آموزشی همجوار با این منطقه و افزایش بی‌اندازه شمار دانش‌آموزان مدارس بر کیفیت ارائه خدمات تحصیلی و آموزشی تاثیر مستقیم دارد و عملا تاثیر این وضعیت را در سال‌های آینده با بحران‌های تحصیلی میان دانش‌آموزان مشاهده خواهیم کرد .

وی با اشاره به تعهد اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگانی مبنی بر ساخت 8 مدرسه و اختلاف آن با نیاز 400 مدرسه ای، اظهار کرد: حل این مشکل نیاز به یک عزم ملی دارد و مدارس شهر بندرعباس از کمبود امکانات می نالند.

مدیری که برای حفظ صندلی، بهانه می آورد، مایه تأسف است

کیانوش جهانبخش رئیس کمیسیون بهداشت،سلامت وخدمات شهری شورای شهر بندرعباس گفت: یکی از مهمترین دلایل افت کیفیت آموزشی همین تراکم بالای دانش آموزان در مدارس و شیفت های متعدد آموزشی است .

جهانبخش با بیان اینکه شورای دوره چهارم شهر بندرعباس یکی از فرهنگی ترین شوراهای تاریخ کشور است، اظهار کرد: دغدغه اصلی اعضای شورای شهر وضعیت آموزشی شهر و رشد کیفیت است و به همین دلیل با برگزاری جلسات مختلف سعی در تسریع روند افزایش کیفیت دارد .

وی با اشاره به اینکه ضعف استان ما دم تعامل و همکاری و همسویی در موضوع آموزش و پرورش است و می خواهیم این نهاد به تنهایی همه کارها را به پیش برود، خاطرنشان کرد: وقتی یک مدیر می گوید بودجه نداریم و می خواهند برای حفظ صندلی سکوت کرده و برای دریافت بودجه ذره ای حقوق مردم هرمزگان دفاع نکند، این مدیر همان استعفا دهد، بهتر است زیرا مشکلات همه جا هست اما چه مدیری در این مشکلات توانمند است اینجا سندیت دارد .

جهانبخش با بیان اینکه باید با ارائه راهکارهایی بخش خصوصی را علاقه مند به ساخت مدرسه کرده تا بخشی از مشکلات برطرف شود، اضافه کرد: در هرمزگان تا زمانی که تعامل و همکاری بین دستگاه های اجرایی صورت نگیرد همین روند و مشکلات وجود دارد .

در ادامه رئیس آموزش و پرورش ناحیه دو بندرعباس با بیان اینکه در این ناحیه 46 هزار دانش آموز و 3 هزار و 700 نیروی انسانی فعالیت دارند، اظهار کرد: در حالی که در سال گذشته با افزایش2 هزار و 400 دانش آموز در بندرعباس مواجه بودیم که یک هزار و 600 نفر آن در ناحیه دو قرار داشتند .

سیدهادی حسینی تصریح کرد: در سال گذشته در دو فضا و چهار واحد آموزشی دانش آموزان را در شهرک پیامبر اعظم(ص) پوشش دادیم و 800 نفر باقیمانده از دانش آموزان را مرکز شهر گنجاندیم و مجبور شدیم تراکم 31 نفری استاندارد  را برهم زده و تراکم 47 نفری و حتی در برخی شیفت ها ها 55 نفری را تجربه کنیم .

وی با اشاره به اینکه برآوردمان در سال آینده تحصیلی چهار هزار دانش آموز در این شهرک است که سه هزار نفر آن مقطع ابتدایی و یک هزار نفرآن مقطع متوسطه است، خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی ها سه فضای آموزش جدید توسط اداره کل راه و شهرسازی در حال ساخت است، که یکی از آن ها تحویل، یکی با پیشرفت 85 درصدی و دیگری با پیشرفت 65 درصدی روبه رو هستند که اگر هر سه آن ها محقق شود تا حدودی برخی از مشکلات فضای آموزشی در این شهرک را برطرف می کند .

حسینی با بیان اینکه ترس و واهمه همگی ما نرسیدن این پروژه ها به مهرماه و سرگردانی خانواده هاست، اضافه کرد: در محله دو هزار نیز هیچ فضای آموزشی جدیدی دیده نشده است در حالی که 12 هزار بلوک خانوار در آنجا اسکان دارند و ظرفیت مدارس آن پرشده و فضای جدید برای پوشش دانش آموزان در آن منطقه نداریم .

رئیس آموزش و پرورش ناحیه دو بندرعباس با اشاره به اینکه امروزه بین 21 تا 25 هزار واحد مسکونی در شهرک پیامبر اعظم(ص) سکونت دارند، ادامه داد: نیاز به 80 مدرسه که با دو شیفت به 40 تا کاهش می یابد، احساس می شود که با توجه به عدم استقبال بخش خصوصی نهایتأ یک مدرسه غیر دولتی در ابتدایی و یکی در مقطع متوسطه احداث شود که بازهم دردی دوا نمی کند و نیاز به یک تعامل و همراهی اساسی است زیرا در یکی از مدارس این شهرک فقط در مقطع اول ابتدایی در یک روز 500 نفر ثبت نام کننده داشته است !

وی افزود: در سال تحصیلی 96-97 جمعیت محصل به 6 هزار نفر می رسد و کمبودها بیشتر سرباز می کند و با توجه به تراکم دانش آموز نمی دانیم با این مشکلات چگونه روبه رو شویم و امیدواریم مسئولان استان و نمایندگان مردم در مجلس به کمک ما بیایند .

حسینی یکی دیگر از مشکلات این شهرک را مهاجرت خانوارهایی از استان فارس و کرمان به بندرعباس دانست و عنوان کرد: در یکی از روستا های شهر بندرعباس در سال تحصیلی 93-94 شاهد جمعیت 20 هزار نفری بوده ایم که امروزه به 3 نفر رسیده که علت را جویا شدیم که در پاسخ ساخت این شهرک و مهاجرت روستاییان به آن را شنیدیم !

وی در پایان از بازدید اخیرش از مدارس در حال ساخت در این شهرک خبرداد و اضافه کرد: پیمانکار در این بازدید اعلام کرد اگر تا دو هفته آینده بودجه کامل به دستش نرسد مجبور به توقف پروژه هاست و این موضوع یک زنگ خطر جدی است که امیدوارم با ورود استاندار به این موضوع و جذب اعتبارت شاهد ساماندهی و اتمام آن باشیم .

نماینده اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان افزود: از دغدغه اعضای شورای شهر نسبت به وضعیت شهرک پیامبر اعظم(ص) باید تقدیر و تشکر کرد که با این عزم جمعی به دنبال برطرف کردن مشکلات هستند .

نوبانی با بیان اینکه طبق تعهدمان 8 مدرسه را باید در این شهرک بسازیم که دو مورد در سال گذشته تحویل داده شد و سه مورد در سالجاری به بهره برداری می رسد که با توجه به کمبود اعتبارات و بدهی یک میلیارد تومانی در یک پروژه و 750 میلیون تومانی در دیگر پروژه با شیوه های مختلف از پیمانکار خواهش کرده ایم که از توقف این پروژه ها جلوگیری کند .

وی اضافه کرد: سهم استانی این پروژه ها تأمین شده و به تهران رفته و حال منتظر برگشت آن هستیم و اگر تأمین شود هر سه مدرسه تحویل داده می شود وگرنه تنها یک مدرسه آماده تحویل است .

نوبانی در پایان با بیان اینکه وظیفه راه و شهرسازی ساخت مدرسه نیست، تصریح کرد: ساخت همین 8 مدرسه هم از توان اداره راه و شهرسازی بالاتر است و سال گذشته از طریق خیرین اقدام به تأمین لوازم این مدارس کردیم و در سالجاری یک درصد هم از بودجه مان محقق نشده است و با مشکل مواجه هستیم و نمی دانم چرا دستگاه های دیگر مانند آب و فاضلاب و برق منطقه ای در این موضوع ورودی ندارند و تمامی تلاش ها بر دوش راه و شهرسازی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز