رئیس جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان:

نخبگان جهاد دانشگاهی به دنبال رفع بحران کم آبی هستند

۱۳۹۵/۰۵/۱۷ - ۰۸:۱۶:۴۶
کد خبر: ۴۴۱۹۷۷
نخبگان جهاد دانشگاهی به دنبال رفع بحران کم آبی هستند
رئیس جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان گفت: در این نهاد انقلابی و دانشگاهی بخش های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی در کنار هم در تلاش برای رشد جایگاه استان هرمزگان هستند.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان؛ سهیل دادخواه رئیس جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج فارس، افزود: جهاد دانشگاهی به عنوان بک نهاد انقلابی و نهادی عمومی و غیر دولتی، وظیفه  تحقیقات و آموزش  های کاربردی را برعهده دارد.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه جهاد دانشگاهی از معدود رویش های اصلی خود انقلاب است، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در مقطع جنگ نقش فعالی داشت و پس ازآن هم در حوزه های پزشکی و مهندسی فعالیت های خوبی داشته است.

دادخواه با بیان اینکه جهاد دانشگاهی  در سه حوزه پژوهش،فرهنگ و آموزش در حال فعالیت هستیم، تصریح کرد: در حوزه های پژوهشی مرتبط با کارهایاستان و در حوزه آموزش هم به سمت آموزش های تخصصی و کاربردی نیازهای ادارات و صنایعو بخش های مختلف استان پیش می رویم و  به تربیت نیروی انسانی می پردازیم .

ویتصریح کرد: راه اندازی مرکز ناباروری رویان برای رفع مشکل خانواده های نابارور از نیازهایاساسی این استان است.

رئیسجهاد دانشگاهی هرمزگان افزود: نبود این مرکزباعث شده بسیاری ازخانواده های ناباروربرای فرزند آوری مجبور به صرف هزینه زیاد و مراجعه به سایر استان ها شوند.

ویادامه داد: جهاد دانشگاهی هرمزگان با توجه به این نیاز پی گیری ها و اقدام های لازمرا برای راه اندازی مرکز ناباروری رویان و رفع مشکل خانواده های نابارور انجام دادهاست.

رئیسجهاد دانشگاهی هرمزگان با اشاره به اینکه راه اندازی این مرکز نیازمند حمایت مسئولان است، اظهار کرد: رویان یکی از مراکز مطرح و پیشرو ناباروری است.

دادخواهدر نشست با هیات بررسی برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی با اشاره به فعالیت های حوزه آموزش کوتاه مدت جهاد دانشگاهی هرمزگان افزود: طی شش ماهه اول امسال عملکرد روبه رشدیدر حوزه آموزش کوتاه مدت این واحد داشته ایم و اهداف ما در این حوزه محقق شده است.

اینمقام مسئول با بیان اینکه برنامه های آموزش کوتاه مدت جهاد دانشگاهی متنوع بوده است،خاطرنشان کرد: در آموزش کوتاه مدت به سمت متنوع سازی و تخصصی شدن رشته ها حرکت کردهایم و در نیمسال اول 50 درصد عملکرد خود را پیش برده ایم.

ویهمچنین با اشاره به علمی و کاربردی جهاد دانشگاهی هرمزگان، تصریح کرد: در حوزه علمی کاربردی با تشکیل گروه بازاریاب و همچنین با سخنرانی و تبلیغات محیطی ضریب پذیرش دانشجویاناین بخش نیز نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

دادخواهبا اشاره به راه اندازی مجدد مرکز رشد واحدهای فناور در سال گذشته گفت: مرکز رشد جهاددانشگاهی با وجود موفقیت ها و قابلیت های بالا بنا به سیاست های مدیریت های قبلی فعالیتی نداشته و تا مرز تعطیلی پیش رفته که در یک سال گذشته این مرکز مجددا احیاء و فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی اضافه کرد: معاونت دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی هرمزگان در دو بخش آموزش های کوتاه مدت و بلند مدت فعالیت دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی هرمزگان ابراز کرد: در زمینه آموزش های بلندمدت مرکز علمی کاربری جهاددانشگاهی با بیش از یک هزار و 600 دانشجو در 21 کد رشته مشغول کار است.

دادخواه بیان کرد: در حال حاضر تاکید ویژه ای در آموزش های کوتاه مدت بر ارائه آموزش های تخصصی و بین المللی وجود دارد و این دانشگاه در بسیاری ازحوزه های کاری استان پیشرو بوده است.

ویخاطرنشان کرد: دانشگاه علمی کاربردی و به خصوص جهاد دانشگاه می تواند رشته های موردنیاز استان و به خصوص صنایع را با دردسرهای کمتر و سریع تر نسبت به سایر دانشگاه هادائر و آموزش های لازم را ارائه کند.

رئیس جهاد دانشگاهی هرمزگان با اشاره به رونمایی ازدستگاه آبساز درسال گذشته، یادآور شد:با پژوهش ها و کارهای صورت گرفته در این بخش اکنون فناوری ساخت این دستگاه درجهاد دانشگاهیهرمزگان بومی شده است.

دادخواهاظهار کرد: میزان برق مصرفی آن نیز بسیار کمتر و برابر با نصف نمونه های خارجی و قیمتآن چندین برابر پایین تر از آن دستگاه ها است.

رئیسجهاد دانشگاهی هرمزگان با بیان اینکه یکی دیگر از بحث هایی که جهاد در زمینه آب پیگیرآن است تامین آب از منابع نامتعارف است، گفت: هدف جهاد استان است که با توجه به کمبوداتیکه کشور و استان در مسئله آب با آن مواجه است بومی سازی فناوری ساخت آبشرین کن ها واستفاده از دستگاه های تولید آب از رطوبت هوا، راه حلی برای عبور از این بحران است.

سهیلدادخواه در خصوص اهداف و برنامه های جهاد دانشگاهی اظهار کرد: یکی از بحث هایی که جهاددر زمینه آب پیگیر آن است تامین آب از منابع نامتعارف است.

ویبا بیان اینکه در همین راستا جلسات متعددی را با مسئولین استانی برگزار کردیم، افزود:با شناسایی و برگزاری این جلسات به این نتیجه رسیدیم که اصلی ترین مسئله در استان معضلآب است به همین منظور راه اندازی پژوهشکده با عنوان آب را در دستور کار خود داریم.

دادخواهعنوان کرد: در اکثر استان های دیگر پژوهشکده آب وجود دارد اما تمام تحقیقاتی که انجاممی دهند متناسب با اقلیم شهر آنها است در حالی که بازار آنها در استان هرمزگان  قرار دارد با این وجود راه اندازی این پژوهشکدهبا مرکزیت و اساس قراردادن شرایط اقلیمی باعث خواهد شد ما زود تر به هدف مان در زمینهآب دست پیدا کنیم.

ویبا بیان اینکه بومی سازی آب شیرین کن ها یکی از اهداف جهاد است، اضافه کرد: تواناییانجام این کار توسط تیم جهاد دانشگاهی وجود دارد. که خوشبختانه انجام شد.

دادخواهگفت: تولید و ساخت دستگاه های تامین آب از شرجی یکی دیگر از اهداف مهم جهاد دانشگاهیبود که در کشورهای دیگر تجاری سازی شده است.

این مقام مسئول افزود: موضوع استفاده از رطوبت هوا برای تولید آب موضوع جدیدی نیست امادر کشور زیاد جدی گرفته نشده است به همین منظور جهاد دانشگاهی با توجه به کمبودات جدی که کشور و استان در زمینه آب با آن مواجه است که با توانایی جوانان خود توانستیم اینموضوع را عملی کنیم.

دادخواهبا اشاره به اینکه این دستگاه های تولید آب از رطوبت در سه حجم هستند، افزود: خانگی،نیمه صنعتی و صنعتی سه حجم متفاوت این دستگاه هستند که نمونه خانگی آن روزانه 20 لیتر،نمونه نیمه صنعتی این دستگاه روزانه یک هزار و 500 لیتر و صنعتی آن دو هزار و 500 تاسه هزار لیتر در روز تولید آب دارد.

رئیسجهاد دانشگاهی هرمزگان در مورد کیفیت آب تولید شده از این دستگاه ها گفت: آبی که ازاین دستگاه ها بدست می آید از کیفیت مطلوب برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع با تاکید امام جمعه بندرعباس و استاندار هرمزگان، از طریق جهاد دانشگاهی در حال پیگیری است و روی نمونه های خانگی این دستگاه ها نیز در حال فعالیت است و به دنبال این هستیم که در این خصوص به استانداردهای بین الملل برسیم این حالی است که استاندار هرمزگان تاکید ساخت تعدادی از این گونه دستگاه را جهت تامین آب شرببرخی از روستاهای استان را داشته است.

ویبا بیان اینکه این نهاد در زمینه صرفه جویی آب نیز برنامه های اساسی دارد، بیان کرد:در زمینه صرفه جویی سعی ما بر این است که این موضوع را از دستگاه های اجرایی آغاز کنیمو برای اولین بار به عنوان یک نهاد انشعاب شهری خود را جدا کنیم این به نوعی خودکفاییجهاد دانشگاهی از آب شهری است.

ویتمرکز جهاد دانشگاهی را بر روی تحقیق و پژوهش دانست و عنوان کرد: تمرکز جهاد دانشگاهیبر روی تحقیق و پژوهش های کاربردی با نیروی کارآمد و محدود بوده است.

رئیسجهاد دانشگاهی هرمزگان همچنین با تأکید بر اقدامات فاخر واحد فرهنگی در این نهاد دانشگاهی،گفت: خبرگزاری ایسنا در طول سنواتی که تاسیس شده خدمات فاخری داشته است و به عنوانیک برند برای جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی ایفا نقش کرده است.

دادخواه تصریح کرد: ایسنا با هدف گسترش و تعمیق آگاهی و اطلاع رسانی، همواره کوشیده با مشی مبتنی بر همه جانبه نگری، بی طرفی، سرعت، دقت و صداقت به ایفای رسالت خود بپردازد.

ویخاطرنشان کرد: این خبرگزاری به رسالت اصلی خود عمل می کند و توانسته به اطلاع رسانیصحیح و بدون جانبداری از افراد خاص همواره در حوزه خبر و اطلاع رسانی پیشتاز باشد

دادخواه با اشاره به اینکه در جهاد دانشگاهی بخش های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی در کنار هم درتلاش برای رشد جایگاه استان هرمزگان هستند، اظهار کرد: در مدت حضور بنده تأکیدمان بیشتردر حوزه پژوهش بوده است و خوشبختانه تاکنون چندین همایش تخصصی که با استقبال مسئولان همراه بوده است بها جرا درآمده و امیدوارم از این دست همایش ها بتواند مشکلی را دراستان هرمزگان برطرفکند.

این مقام مسئول در پایان گفت: بیشتراهداف جهاد دانشگاهی در هرمزگان بر پایه دریا و ساحل بنا شده است و برنامه های پژوهشیمان در این حوزه شکل می گیرد و به همین دلیل می توانیمهمکاری های مشترکی در جهت توسعه ساحل و استفاده بهینه از دریا داشته باشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز