تولید نشاء گل فصلی توسط نخبه هرمزگانی، برای نخستین بار در بندرعباس انجام شد

۱۳۹۵/۰۸/۲۳ - ۰۹:۲۶:۲۶
کد خبر: ۴۸۱۸۲۰
در سالهای گذشته سازمان پارکها و فضای سبز نشاءهای گل فصلی مورد نیاز خود را از استان های مختلف تامین می کرد که این موضوع نیز مشکلات فراوانی را برای آنها به همراه داشت اما در سال جاری با حمایت از یک جوان بومی توانستند نشاءها را در استان تولید و نیاز شهر بندرعباس را تامین کنند.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان،مصطفی خادم گفت : در سالهای گذشته سازمان پارکها و فضای سبز نشاءهای گل فصلی مورد نیاز خود را از استان های مختلف تامین می کرد که این موضوع نیز مشکلات فراوانی را برای آنها به همراه داشت اما در سال جاری با حمایت از یک جوان بومی توانستند نشاءها را در استان تولید و نیاز شهر بندرعباس را تامین کنند.

خادم بیان کرد: صلاح الدین جلالی نخبه هرمزگانی است که توانسته با اجاره مکانی از شهرداری بندرعباس و ساخت یک سالن هفتاد متری و تهیه وسایل با استفاده از نبوغ خود، نشاء گلهای فصلی را در شهر بندرعباس تولید کرده و آنها را در اختیار سازمان پارکها و فضای سبز بندرعباس قرار دهد.

جلالی ادامه داد: ظرفیت تولید هر سالن ماهیانه دویست هزار نشاء می باشد که تاکنون دو کشت انجام شده و الان در حال آماده سازی کشت سوم هستیم که با راه اندازی سالن شماره دو تولید ماهیانه این گلخانه به چهارصد هزار نشاء در ماه افزایش می یابد.

وی که در سال 84 به عنوان تولید کننده برتر گل و گیاه در استان شناخته شده است عنوان کرد: ده سال پیش کار کشت نشاء در زیر نور مصنوعی را در خانه انجام دادم ولی از سه سال گذشته این کار را به صورت تخصصی شروع کردم و الان توانستم به این حجم تولید دست پیدا کنم.

جلالی که با مکانیزه کردن آبیاری گلخانه استفاده از کارگر را به حداقل رسانده است اظهارداشت: الان برای آبیاری نشاءها از آب کولر استفاده می شود که تا نصب دو مخزن آب کولر جمع آوری شده و به وسیله لوله کشی انجام شده آبیاری نشاءها به صورت بارانی انجام می شود که این امر نیروی کار را به حداقل رسانده است. در حال حاضر تنها یک کارگر به صورت دائم در محل حضور دارد و زمان کشت دو کارگر اضافه می شود که با اتمام کار کشت، کار دو کارگر تمام می شود.

این تولید کننده به استفاده از نور های مصنوعی هم اشاره و خاطرنشان کرد: برای کشت از نورهای مصنوعی مختلفی از جمله مهتابی استفاده کرده ام که در رشد نشاءها موثر بوده است به همین دلیل از این نور در گلخانه استفاده کرده ام.

جلالی اذعان داشت: در سال جاری به سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری بندرعباس تعهد تحویل یک میلیون نشاء گل فصلی را دارم که تا کنون 200هزار نشاء تولید و تحویل شده است. نشاءها بعد از تحویل به سازمان، در گلدانها کاشته شده که بعد از رشد به زمین منتقل می شود.

وی با اشاره به رشد متفاوت نشاءها گفت: گلها در رنگهای مختلفی بوده و رشد آنها براساس رنگ متفاوت می باشد به همین دلیل بعضی از نشاءها رشد بیشتری دارند و بعضی کمتر رشد کرده اند.

جلالی درباره حمایت مسئولین از وی عنوان کرد: خوشبختانه مسئولین تمایل دارند که از این گونه طرح ها حمایت کنند اما متاسفانه سیستم اداری ما اجازه این کار را به آنها نمی دهد اما در این بین از مهندس خادم مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز بندرعباس و مرادی زاده شهردار منطقه سه که برای راه اندازی این محل حمایت های زیادی از بنده کرده اند تشکرنمود.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری بندرعباس نیز دراین باره گفت: سال گذشته هفتصد هزار نشاء گل فصلی در شهر بندرعباس کاشته شد و امسال سعی می شود یک میلیون نشاء کاشته شود.

مصطفی خادم افزود: گلهای همیشه بهار، اطلسی، جعفری، آهار، شقایق، گازانیا، گلایل و ... از نمونه گل های فصلی است که در سال جاری در شهر بندرعباس کاشته می شود و کار کشت آنها نیز آغاز شده است.

خادم تصریح کرد: در سال های گذشته سازمان پارکها و فضای سبز نشاء گلها را از دیگر شهرها تامین می کرد که مشکلاتی را به همراه داشت اما امسال با تولید این نشاءها در شهر بندرعباس مشکلات کمتری داریم و امیدواریم بتوانیم شهری زیبا برای شهروندان ایجاد نماییم.

وی به مشارکت شهروندان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان به تنهایی نمی تواند شهری مناسب برای شهروندان ایجاد نماید و نیاز است شهروندان نیز ما را در ساختن شهری زیبا یاری نمایند و هر وقت مردم با ما مشارکت داشته اند ما توانسته ایم نتایج بهتری کسب نماییم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز