مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان مطرح کرد:

اهمیت فضای سبز عمومی و عدم تغییرکاربری آنها به سایر کاربری ها/ تغییر کاربری در طول زمان مشکل ساز می شود

۱۳۹۵/۱۱/۱۲ - ۰۹:۲۲:۵۴
کد خبر: ۵۱۳۵۹۵
اهمیت فضای سبز عمومی و عدم تغییرکاربری آنها به سایر کاربری ها/ تغییر کاربری در طول زمان مشکل ساز می شود
مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: مدیریت شهری نقش مهمی در موفقیت برنامه ها و طرح های توسعه و عمران شهرها و همچنین رفع نیاز جمعیت، جریان عبور و مرور در شهر، رفاه عمومی، مسکن، کاربری زمین، تفریح، فرهنگ، اقتصاد، تاسیسات زیربنایی و امثال آنها برعهده دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان،دکتر گورانی، مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان در این خصوص گفت: رشد سریع جمعیت شهرنشین در استان و همچنین مهاجرپذیری شدید شهر بندرعباس، برنامه ریزی و مدیریت توسعه فضاهای عمومی و خدماتی را به ضرورتی مهم در شهرسازی تبدیل کرده است.

وی افزود: شهرها مدیریت می شوند تا بتوانند رفاه و آسایش ساکنان را تامین کنند. مدیریت شهری علاوه بر آنکه مسئول برقراری توزیع عادلانه امکانات شهر است، با هدایت تحولات کالبدی شهر، رسالت حفظ محیط زیست و سلامت زندگی شهری، زیبایی سیمای شهر، ایجاد فضاهای عمومی جهت خدمات رسانی به اهالی و برقراری ارتباطات و تعاملات شهروندان در سطوح شهر، مناطق و محلات را نیز عهده دار است.

گورانی همچنین عنوان داشت: با رشد شهرنشینی و به دنبال آن افزایش مشکلات زیست محیطی اهمیت مفاهیمی چون کیفیت زندگی، برای مطلوبتر نمودن محیطهای زندگی بیش از پیش نمایان است. در این میان، فضاهای سبز شهری دارای ویژگیهایی است که آنها را به فضاهای مناسبی برای ارتقای کیفیت زندگی انسان تبدیل می­کند.

به گفته وی، مکانهایی مانند پارکها، درختان و آبها در شهر، خدمات زیست­محیطی، اجتماعی و فیزیولوژیکی را فراهم می­کند که در زیست پذیر نمودن شهرها اهمیت بسیاری دارند. این امر زمانی اتفاق خواهد افتاد که این فضا خود دارای ساختار و ویژگیهای کمی و کیفی مناسبی بوده، که بتواند نقشهای واگذار شده و مورد انتظار را به خوبی ایفا کند.

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان  ادامه داد، فضاهای سبز و پارکها، مراکز بزرگ خدماتی، زمین ها و سالن های ورزشی، مراکز فرهنگی، تفریحی و گردشگری، سواحل و... همه و همه محل تعامل و ارتباط مردم می باشد. و مسئله حائز اهمیت این است که ما در استان و خصوصا شهر بندرعباس با کمبود سرانه کاربریهای عمومی و خصوصاً فضاهای سبز مواجه هستیم که این مسئله در طول زمان مشکل ساز خواهد شد و کمبود شدید پارک و فضای سبز و مراکز عمومی را برای نسلهای آینده و در نتیجه کاهش مراودات و تعاملات اجتماعی در محلات و شهرها را به دنبال دارد.

گورانی اذعان داشت: با توجه به اهمیت و ضرورت این موضوع، مدیریت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی به عنوان متولی امر تهیه طرح های توسعه شهری و همچنین دبیر کمیسیون ماده پنج قانون تاسیس شورایعالی شهرسازی و معماری، از هرگونه تغییرکاربری اراضی با کاربری های عمومی و خدماتی و خصوصا فضاهای سبز و پارک ها به کاربری های غیر عمومی جلوگیری بعمل آورده و از طرح موضوعاتی با این مضمون در کمیسیون ماده پنج قانون تاسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران خودداری نماید.

وی ابراز امیدواری کرد، با همیاری و مشارکت اجتماعی بتوانیم در ارتقاء فضاهای عمومی و احیاء آنها در بافت های شهری و بویژه بافت های فرسوده اقدام نماییم تا بتوانیم در مسیر توسعه پایدار محله ای گام های اساسی را برداریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز