بوم گردی در زیر آسمان ۱۰۰۰ ستاره قشم / گردشگری ثروت جزیره

۱۳۹۵/۱۲/۰۲ - ۱۰:۵۶:۰۲
کد خبر: ۵۲۳۶۷۷
بوم گردی در زیر آسمان ۱۰۰۰ ستاره قشم / گردشگری ثروت جزیره
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از خدمات بوم گردی در زیر آسمان آبی 1000 ستاره جزیره قشم به عنوان فرصت مهم حوزه اقتصادی این منطقه نام برد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، سید محمد امین جعفری حسینی روز یکشنبه در نشست با جامعه کاشانه میهمان داران جزیره قشم در سالن مرکز بین المللی رشد، گفت: گردشگری قشم با داشتن ظرفیت های کم نظیر این صنعت باید به ثروت نخست این منطقه تبدیل شود.

وی ادامه داد: پذیرایی ساده و صادقانه از میهمانان خسته شده از هیاهوی شهرها در زیر آسمان آبی 1000 ستاره جزیره قشم مهمترین فرصت خدمات در بخش بوم گردی است.

به گفته وی، دوری از تجمل گرایی، پذیرایی ساده و صادقانه روستایی، احترام به آداب و رسوم سنتی حاکم در روستاها، نوع چینش فضای نشیمن مسافران با پشتی ها و زیلوهایی که توسط بانوان هنرمند ساخته شده به موفقیت این حوزه کمک می کند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، گفت: با تغییر ذائقه مسافران و گردشگران و علاقمندی آنان به حوزه بوم گردی، جزایر قشم، هنگام و هرمز با داشتن 52 کاشانه میهمان باید سهم خود از این ظرفیت مهم را ارتقا دهند.

او یادآور شد: با ارائه خدمات شایسته در کاشانه های میهمان، تقویت اتحادیه این صنف و تقویت بخش تبلیغات می توانیم زمان گردشگری قشم را از 4 ماه به 12 ماه سال افزایش دهیم.

جعفری حسینی با اشاره به تجمیع سایت های ویژه گردشگری در جزایر قشم، هنگام و هرمز گفت: سهم درآمدی صنعت گردشگری این مناطق باید با رویکرد به فرهنگ بومی، استفاده از آداب و رسوم، پوشش محلی، گویش محلی و اخلاق حسنه و مهربانی با میهمانان به عنوان اصلی ترین شاخصه مردمان این منطقه ارتقا یابد.

وی از درجه بندی کاشانه های میهمان توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم هم به عنوان اقدامی مهم در راستای ارائه خدمات بهتر به میهمانان و کسب درآمد بیشتر برای فعالان این صنعت نام برد.

*** ارتقای مردم سالای از مسیر خدمات گردشگری

رییس گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم هم از ارتقای قدرت مردم و کمک به تقویت مردم سالاری از مسیر خدمات گردشگری به عنوان یکی از راهکارهای دولت تدبیر و امید نام برد.

عبدالرضا دشتی زاده از میهمان نوازی مردم قشم به عنوان یکی از بارزترین خصوصیات ساکنان جزیره در ارتقای صنعت گردشگری و افزایش درآمدهای مردم نام برد و گفت: ظرفیت های کم نظیر صنعت گردشگری قشم با اخلاق میهمان نوازی مردم این جزیره معنا و ارزش پیدا می کند.

او ارائه آمار دقیق میزان مسافران داخلی و خارجی در کاشانه های میهمان روستایی در جزیره قشم را برای درجه بندی این اماکن بسیار مهم و حائز اهمیت دانست و گفت: تشویق اماکن بوم گردی موفق و حذف کاشانه های بدون مجوز هم از سیاست های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قشم است.

رییس گردشگری قشم از نصب نرخ نامه خدمات در کاشانه های میهمان و ارائه فاکتور به مسافران به عنوان وظایف فعالان بوم گردی قشم نام برد و تاکید کرد: پرداخت پورسانت به دلالان و سودجویان سم مهلکی در تضعیف این صنعت نوپای بسیار مهم محسوب می شود.

*** اتحادیه کاشانه های میهمان بازوی حوزه گردشگری قشم

مدیرعامل اتحادیه کاشانه های میهمان قشم هم از فعالان این صنعت به عنوان بازوان اجرایی مسئولان گردشگری قشم نام برد.

افشین عباس نژاد، گفت: اتحادیه فعالان بوم گردی در قشم ابتدا با 38 عضو کار خود را از 3 سال پیش در جزایر قشم هنگام و هرمز آغاز کرد و امروز شمار این واحدهای خدماتی گردشگری روستایی به 53 مورد افزایش یافته است.

وی از روستاهای دولاب و کانی جزیره قشم به عنوان دو روستای موفق در ارائه خدمات به گردشگران خارجی نام برد و گفت: همه روستاها باید با استفاده از دوره های آموزشی و بالا بردن توان ارائه خدمات خود در جذب توریست های خارجی اقدام کنند.

مدیرعامل اتحادیه کاشانه های میهمان قشم از اخلاق مداری و میهمان نوازی به عنوان میراث به جا مانده از اجداد مردم قشم نام برد و گفت: برای موفقیت در هر کاری باید به سه عنصر وقت شناسی، مسئولیت پذیری و مردمداری توجه ویژه داشته باشیم.

بنا به این گزارش، چند تن از فعالان بوم گردی جزایر قشم، هنگام و هرمز هم سوالات خود در حوزه این صنعت را با سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم مطرح کردن و پاسخ های مسئولان را نیز دریافت نمودند.

جزیره قشم با یک هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت و بیش از 120 هزار نفر جمعت با داشتن ظرفیت هایی همانند طولانی ترین غار نمکی جهان، جنگل دریایی حرا، دره ستاره ها، خلیج دلفین ها، جزایر ناز، سایت تخم گذرای لاک پشت های پوزه عقابی، سواحل زیبا، دره تندیس ها، تنگه چاهکوه، چاه های تلا، بادگیرهای منحصر به فرد، طیف وسیعی از خاک های رنگی در هرمز، ماسه های طلایی و نقره ای در هنگام، آهوان زیبا در هنگام و هرمز، قلاع پرتقالی ها در قشم و هرمز، موزه ژئوپارک، صنایع دستی  بانوان هنرمند و غذاهای لذیذ و خوشمزه دریایی این منطقه در طول سال میزبان انبوه مسافرانی است که از نقاط مختلف ایران و جهان از سه میر دریایی، هوایی و زمین به این جزیه سفر می کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز