مُستندنگاری از قبرستان های تاریخی قشم جهت ثبت در فهرست آثار ملی

۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۱۰:۵۲:۵۲
کد خبر: ۶۰۹۴۷۶
مُستندنگاری از قبرستان های تاریخی قشم جهت ثبت در فهرست آثار ملی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت:مراحل مُستندنگاری قبرستان های تاریخی قشم جهت ثبت در آثار ملی کشور آغاز شده است و در فاز نخست بررسی های میدانی، گور پشته های دوران اشکانی و ساسانی که واجد ویژگی های بارزتری برای ثبت در فهرست آثار ملی هستند مُستند نگاری شده اند.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، سید محمد امین جعفری حسینی با اعلام این مطلب گفت: متخصصان گروه مطالعاتی رشته های باستان شناسی، مردم شناسی و کتیبه شناسی، قبرستان های تاریخی قشم، هرمز و هنگام را برای نخستین بار بازبینی و مُستندنگاری کردند.

وی تشکیل پرونده قبرستان های تاریخی قشم را بخشی از عزم جدی و حرکت فراگیر سازمان منطقه آزاد قشم برای ثبت آثار شاخص جزیره های قشم، هرمز وهنگام عنوان کرد و افزود: قبرستان های تاریخی قشم جلوه های بارز و مهم از میراث فرهنگی هستند که با مطالعه این اماکن تاریخی می توان به انگاره های تاریخی مذهبی و مردم شناسی مردمان این سرزمین پی برد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، در فاز نخست بررسی های میدانی، گور پشته های دوران اشکانی و ساسانی که واجد ویژگی های بارزتری برای ثبت در فهرست آثار ملی هستند مُستند نگاری شده اند.

او همچنین از برنامه مُستندنگاری تطبیقی قبرستان های تاریخی روستاهای زینبی، گُربدان، تم سنیتی و تولا با همکاری دهیاری ها در این جزیره خبر داد.

جعفری حسینی ادامه داد: کتیبه های قبرستان های دوره اسلامی نیز در گام بعدی عملیات تحقیقاتی گروه ویژه بازخوانی شدند و با مشاهده و ثبت و مُستندسازی آیه های قرآنی، نمونه های متعددی از اشعار شاعران مشهور کشورمان نیز که در این اقدامات کشف و مطالعه شده بود در پرونده اصلی ارجاع به سازمان میراث فرهنگی ثبت و درج شده اند.

به گفته وی، با ثبت بسیاری از این آثار تاریخی و سنگ های کتیبه دار در فهرست آثار ملی، قبرستان های قشم نیز در زمره جاذبه های مهم گردشگری تاریخی این سرزمین قرار می گیرند.

جزیره قشم با یکهزار و 500 کیلومتر مربع و جمعیتی نزدیک به 140 هزار نفر با داشتن ظرفیت های مهم طبیعی و تاریخی گردشگری از جمله طولانی ترین غار نمکی جهان، جنگل دریایی حرا، خلیج دلفین های هنگام، تنگه و دره چاهکوه، قلاع پرتغالی ها، دره ستاره ها، جزایر ناز، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، بادگیرها و چاه های تلا در لافت و دهها پتانسیل دیگر در جنوب ایران واقع شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز