توسعه کشت گیاهان دارویی برای برون رفت از کشت تک محصولی در هرمزگان

۱۳۹۶/۰۶/۲۲ - ۱۱:۵۵:۱۷
کد خبر: ۶۱۲۳۶۰
توسعه کشت گیاهان دارویی برای برون رفت از کشت تک محصولی در هرمزگان
کشت تک محصولی کشاورزان هرمزگانی سالها صدماتی را به این بخش وارده کرده و سازمان جهاد کشاورزی استان برای برون رفت از این مشکل طرح کشت گیاهان دارویی را با هدف رونق اقتصادی در بخش کشاورزی ، ایجاد تنوع کشت ، فرهنگ سازی در بین کشاورزان در خصوص کشت های تجاری و اقتصادی در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ، آمار ها نشان می دهد که از مجموع 8هزار گونه گیاهی در اروپا تنها 10درصد آن معادل 800گونه دارویی شناخته شده در حالی که در کشور 750گونه گیاهان دارویی وجود داردو این درحالی است که سهم اروپا از فروش گیاهان دا رویی 63درصد و ایران 3درصد است.

اهمیت وجایگاه روبه افزون گیاهان دارویی در مدیریت پایدار بخصوص درعرصه ملی و جهانی به حدی بوده که امروزه می توان روند احیاء و نقش آن رابه ویژه در تامین داروبه عنوان یکی از شاخص های توسعه در کشور مد نظر قرار دارد.

در این بین استان هرمزگان به دلیل شرایط اقلیمی وجغرافیایی ، رویشگاه گسترده وسیعی از گیاهان دارویی بوده است.

بیش از 850گونه گیاهان دارویی در حدود250هزار هکتار رویشگاه گیاهان دارویی در دشت ها ، دامنه ها و ارتفاعات هرمزگان پراکنده است که 292گونه آن مصرف دارویی دارند.

با توجه به استفاده غذا های سالم علاوه بر کاهش واردات داروهای شیمیایی،تضمین کننده سلامت جامعه ،رشد علمی و اجتماعی برای جامعه بوده  ونیاز است این مهم در کشور و استان هرمزگان نهادینه شود.

توسعه کشت گیاهان دارویی راهکار برون رفت از کشت تک محصولی در استان است و همچنین نسخه ای برای توسعه صنعت کشاورزی محسوب می شود.

اینکه کشت گیاهان دارویی به یکی از سیاست های مهم سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان برای استفاده بهینه از اراضی  و ترغیب کشاورزان به چند پیشگی در کنار فعالیت های جنبی همچون پرورش دام وطیور، پرورش ماهی و تولید قارچ برای متکی نبودن به تک محصولی تبدیل شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در این باره گفت :کشت گیاهان دارویی با هدف ابجاد اشتغال پایدار، ،رونق اقتصادی در بخش کشاورزی،ارتقاء توان مالی بهره برداران و جایگزینی محصولات با نیاز آبی کم به جای محصولات نیازمند به آب فراوان اجرا شده است.

مسعود گرگیج افزود :برگزاری کلاس های آموزشی ،ترویجی و توجیهی از مهمترین اقدامات انجام شده برای ترغیب کشاورزان به کشت گیاهان دارویی می باشد.

وی افزود : آویشن ، مرزنجوش ، نعنا فلفلی ، به لیمو، چای ترش ، بابونه ، حنا ، سپستان از جمله گیاهان دارویی هستند که از طریق سازمان جهاد کشاورزی در استان کشت شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت:قابلیت نگهداری طولانی مدت ، ایجاد تعادل بین حجم تولید و قیمت محصولات نسبت به صیفیجات، امکان برنامه ریزی برای بازار فروش ، نیاز آبی کم و کمک به حفظ منابع آب،تولید محصول سالم وارگانیک  وارتقاء درآمد بهره برداران از مهمترین مزایای کشت گیاهان دارویی می باشد.

گرگیج اذعان کرد :امسال حدود 10گونه گیاهی با توجه به شرایط اقلیمی استان در 67هکتار از زمین های کشاورزی هرمزگان کشت می شود.

وی با اشاره به کشت این محصولات در اواسط آبان تا آذرماه افزود :پیش بینی می شودامسال 140تن گیاه دارویی از مزارع استان برداشت شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ادامه داد:شهرستان های بندرعباس ، رودان ، میناب ، حاجی آباد و بندرخمیر از مهمترین مناطق کشت گیاهان دارویی می باشند.

گرگیج گفت :کشاورزان بخشی از نهال ونهاده های مورد نیاز برای کشت را به طور مستقیم در استان ویا پس از معرفی نهالستان های تایید شده از سوی کارشناسان سازمان جهادکشاورزی از استان فارس تامین می کنند.

وی خاطرنشان کرد : معرفی بازار فروش مطمئن و شرکت های خریدار گیاهان دارویی به کشاورزان ، ارائه تسهیلات به طرح های هدفمند مرتبط با گیاهان دارویی ، آموزش بهره برداران برای تولید محصول با کیفیت وارائه مشاوره تنها بخشی از خدمات ارائه شده به بهره برداران گیاهان دارویی در استان است.

گرگیج بیان داشت :بهره گیری از جوانان علاقمند وتحصیل کرده ، ایجاد زیرساخت هایی همچون آزمایشگاه آنالیز محصولات ، آموزش شیوه های کشت وبازاریابی،آشنایی با استانداردهای صادراتی و نحوه ارتباط گیری با مشاوران بخش خصوصی، فراهم ساختن امکانات برای خرید تضمینی ازبهره برداران از جمله راهکارهای برای توسعه وترویج این صنعت می باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز