توسعه کشاورزی حفاظتی از مهمترین اهداف سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان است

۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۱۲:۳۹:۰۵
کد خبر: ۶۲۱۵۲۱
رئیس اداره امور فناوری ها و مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت : کشاورزی حفاظتی همانطور که از نام آن پیداست؛ حفاظت از منابع خاک ، آب و سایر نهاده ها می باشد که حفاظت از منابع حیاتی و توسعه پایدار از بزرگترین اهداف سال های اخیراین سازمان بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ، شاهین شاهی زاده افزود : کشاورزی حفاظتی دارای سه اصل، از جمله کاهش خاک ورزی، حفظ بقایای گیاهی  و تناوب زراعی می باشد .

وی اضافه کرد : خاک ورزی اولین قدم در راستای حفظ ساختمان خاک ، حفاظت از رطوبت و حفظ موجودات زنده خاک است زیرا حفظ بقایای گیاهی باعث تغذیه خاک و افزایش ماده آلی خاک و کربن می گردد.

این مقام مسئول گفت : سال گذشته  در 4هزار و440 هکتار از زمین های کشاورزی استان محصول گندم بصورت حفاظتی کشت شد که این امر با کمترین بهم زدگی خاک  همراه بود.

شاهی زاده ادامه داد: همچنین حدود 200هکتار از محصول گندم سال گذشته بصورت مستقیم و بدون انجام عملیات خاک ورزی کشت شده که دراین خصوص امسال 400 هکتار از اراضی استان را برای کشت مستقیم گندم در دستور کار قرارداده ایم.

وی با اشاره به ارتقاء ضریب مکانیزاسیون از 8 به 35 درصد از سال 93 تا 95 اظهار داشت : در سنوات اخیر تامین تجهیزات کشت از جمله دستگاه های کف کار ، راه اندازی 51 دستگاه برای آبیاری با نوارتیپ و کشت محصولات در سطح 4هزار و 200هکتار بصورت مکانیزه  از مهمترین دستاورده ها در حوزه مکانیزاسیون بوده است.

رئیس اداره امور فناوری ها و مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت : در بحث مکانیزاسیون، کشت محصولات استراتژیک گندم و کلزا در اولویت هستند. در حوزه باغی نیز با برگزاری کارگاه هایی با حضور مروجین سازمان جهاد کشاورزی و تولید کنندگان ماشین آلات ،در طول دوره های مختلف،  ابزارهای متناسب با نیاز کشاورزان به آنها معرفی شده است.

شاهی زاده  اذعان کرد : شهرستان حاجی آباد از لحاظ ضریب مکانیزاسیون نسبت به سایر شهرستانها  جایگاه برتری دارد به طوری که محصولات ذرت وسیب زمینی در این منطقه کاملا به روش مکانیزه کشت می شود.

وی با بیان اینکه ارتقاء سطح کشت مکانیزه  گندم در استان به 6هزار هکتار رسیده است بیان داشت: کشت مکانیزه نقش مهمی در کاهش مصرف بذر ، افزایش کیفیت آبیاری و کاهش ضایعات در فصل برداشت دارد.

شاهی زاده خاطرنشان کرد : در سال گذشته محصولاتی همچون گندم در سطح 4هزار و 200هکتار، کلزا 1هزار و54 هکتار،  ذرت دانه ای 4هزار و 116 هکتار  و ذرت علوفه ای در سطح  255 هکتاربصورت مکانیزه کشت شد.

وی گفت : امسال طبق برنامه ، کشت مکانیزه گندم در سطح 6هزار هکتار انجام خواهد شد.

این مقام مسئول کاهش 50 درصدی مصرف بذر، افرایش کیفیت محصول و ارتقاء راندمان آبیاری را از مهمترین مزایای کشت مکانیزه برشمرد و اظهار داشت : امسال 10 دستگاه یارانه دار به استان اختصاص یافته واین سهمیه تا تکمیل نیاز استان قابل افزایش می باشد.

شاهی زاده افزود : متقاضیان می توانند با استفاده از 50 میلیون ریال کمک بلاعوض و تسهیلات اعتباری اقدام به خرید ادوات مورد نیاز خود ازجمله خطی کار، کود پاش ، کف کار  و کمبینات اقدام کنند.

وی عنوان کرد : تا پایان سال، 25 دستگاه خطی کار و ریزدانه کار خریداری می شود که برای تهیه این اداوات 1هزار و250 میلیون ریال یارانه  و300 میلیون ریال تسهیلات مورد نیاز است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز