نسا ترابیان، پژوهشگر برتر کشوری:

پژوهش محور کارآمدی تعلیم و تربیت است

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۰۸:۱۳:۴۷
کد خبر: ۶۵۰۷۶۱
پژوهش محور کارآمدی تعلیم و تربیت است
نسا ترابیان، کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی استان هرمزگان در آیین گرامیداشت روز ملی پژوهش که در مدرسه دارالفنون تهران برگزار شد به عنوان معلم پژوهنده انتخاب و لوح و تندیس ویژه کشوری را دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان؛نسا ترابیان، کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی استان هرمزگان در آیین گرامیداشت روز ملی پژوهش  که در مدرسه دارالفنون تهران برگزار شد به عنوان معلم پژوهنده انتخاب و لوح و تندیس ویژه کشوری را دریافت کرد. این دستاورد بهانه ای شد در گفت و گو با این معلم افتخارآفرین از برنامه ها، اهداف و راز و رمز موفقیت اش بیشتر بدانیم.

*نسا ترابیان هستم کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی فارغ التحصیل دانشگاه تهران. مدت 18 سال است که در حیطه آموزش و پرورش کودکان با نیازهای ویژه با افتخار مشغول به خدمت هستم و در طی این مدت با گروه های مختلف نیاز های ویژه (ناشنوا ، نیمه بینا ، کم توان ذهنی ، اتیسم ، چند معلولیتی ) در حیطه های آموزشی و مشاوره ای سر و کار داشته ام . در حال حاضر نیز سرپرست آموزش یکی از مدارس استثنایی و همچنین به عنوان ارزیاب تخصصی اختلالات طیف اتیسم استان هرمزگان مشغول به فعالیت هستم . همچنین در کنار این فعالیت ها به عنوان مدرس آموزش خانواده در خدمت والدین دانش آموزان عادی انجام وظیفه می نمایم .

*در خصوص عنوان فعالیت پژوهشی که منجر به کسب رتبه شده است توضیحاتی را ارائه دهید.

این عنوان پژوهشی یکی از حیطه های مورد علاقه من در دوره ارشد نیز بوده و تمامی سوگیری تحقیقات دوره ارشد در زمینه دانش آموزان جسمی حرکتی تقریبا بوده ، از جایی که کودکان و دانش آموزان با معلولیت جسمی – حرکتی که ناتوانی هوشی ندارند و در طرح فراگیر در کنار همسالان عادی خود جهت دریافت خدمات آموزشی تلفیق شده اند از نظر من به حمایت های بیشتری در زمینه های مشاوره ای جهت سازگاری با اجتماع و همگنان عادی خود دارند و در واقع هدفی که در این پژوهش مرا ترغیب می کرد صدمات روحی این گروه بود که در حیطه های آموزشی و تعاملات اجتماعی نقش خود را نشان می داد .بنابراین سعی کردم با پیدا کردن آسیب هایی که به عنوان مانع بر سر راه این گروه از دانش آموزان قرار گرفته و روش های مداخله ای مناسب تا حدودی از این آسیب ها کاسته و زمینه را برای بروز توانمندی و همچنین کاهش فشار و افزایش سلامت روانی این دانش آموزان بکار گیرم .

*اهمیت و جایگاه پژوهش در نظام تعلیم و تربیت و رشد شاخص ها و کارآمد شدن آموزش را در چه می بینید؟

نقش پژوهش را در ارتقاء نظام تعلیم و تربیت نمی توان انکار کرد. در واقع امر پژوهش به فرد پژوهنده نگاه چند بعدی می دهد و کمک می کند تا فرد از زوایای مختلف به مساله نگاه کرده و تمامی عوامل را بررسی کند و میزان تاثیر هریک از عوامل اثر گذار در بروز مشکلات را تعیین کرده و بتواند با طراحی جامع و موثر ، مشکلات احتمالی را برطرف نماید. در پژوهشی که انجام شد دقیقه این مساله به طور محسوس قابل لمس بود و نگاه تک بعدی نمی توانست در انجام این امر موفقیت را به دنبال داشته باشد .این نگاه جامع نه تنها برای پژوهشگر مفید واقع می شود بلکه تمام عواملی را که مستقیم و یا غیر مستقیم با مساله مورد نظر در ارتباط هستند را تحت تاثیر خود قرار می دهد و این تاثیر دررفع موانع و رسیدن به نتیجه مطلوب کمک شایانی خواهد بود.

*برای ادامه کار چه برنامه هایی در پیش رو دارید؟

به امید خدا پژوهش هایی که بتواند به کاهش مشکلات دانش آموزان با نیاز های ویژه و یا برداشتن فشار روحی از خانواده این گروه باشد در نظر می باشد .

خانواده های دانش آموزان با نیاز های ویژه بخصوص مادران تحت فشار های زیادی هستند و اگر بتوانیم در کاهش این فشار ها نقش موثری را ایفا کنیم قطعا به اهداف مورد نظر خود دست یافته ایم .همچنین پژوهش هایی با هدف تغیر نگرش افراد جامعه نسبت به توانمندی های افراد معلول و فرهنگ سازی در جامعه که نگاه افراد جامعه را نسبت به گروه با نیاز های ویژه تغییر دهد و آنها بتوانند بعنوان یک عضو از جامعه از حق مسلم خود که استفاده از خدمات اجتماعی بدون اینکه تحت فشار باشند ، استفاده کنند را در نظر دارم چرا که معتقدم پژوهش باید کاربردی و جامعه محور باشد.

*برای رسیدن به این موفقیت از چه عواملی بهره گرفتید ؟

در درجه اول توکل به خداوند و ایمان به اینکه بتوانم با توکل به خدا این تغییر را در روحیه دانش آموز مورد پژوهش بوجود آورم و بتوانم در رسیدن به آرامش این دانش آموز که حق طبیعی و مسلم او بود سهم کوچکی را ادا کرده باشم .

در واقع چون از نزدیک مشکلات او را درک کرده بودم سعی کردم تمامی عزمم را جزم نموده تا بتوانم به عنوان خدمتگزار کوچک جامعه معلولین گام کوچکی را که وظیفه ی انسانی ام بود را بردارم .

*چه توصیه ای به همکارانتان دارید ؟

همکاران در حوزه کودکان با نیازهای ویژه با صبر و ملایمت و عشق در این حوزه فعالیت می کنند و تمامی سعی خود را دارند که امر آموزش و پرورش این دانش آموزان به نحو احسن صورت گیرد .

از تمامی همکاران در حوزه آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه به خصوص همکارانی که در مدارس عادی به این گروه خدمات ارائه می کنند در ابتدا شناخت کافی نسبت به ویژگی روانشناختی و آموزشی این دانش آموزان پیدا کنند تا بتوانند از بستر سازی لازم را برای حضور این گروه را در جامعه فراهم آورند و انجام پژوهش های مرتبط با گروه نیاز های ویژه می تواند در این امر کمک شایانی را به آنان داشته باشد .

*با توجه به کم برخورداری استان هرمزگان از حیث توسعه فکر می کنید آیا استان توانایی این را دارد در عرصه های پژوهشی بیش از این تحول آفرین باشد ؟

اینکه ما امکانات علمی و دسترسی به منابع علمی و اساتید فن در این زمینه را به اندازه کافی نداریم نمی تواند عامل توجیه کننده جهت عدم انجام تحقیقات و پژوهش ها باشد ولی میتوان از آن به عنوان یک مانع عنوان کرد. هرچند نبود امکانات می تواند عاملی  برای کاهش سطحی انگیزشی افراد برای انجام پژوهش ها باشد، بنابراین بالابردن سطح انگیزشی معلمان می تواند عاملی اثر گزار برای انجام پژوهش باشد . برگزاری کارگاه ها و استفاده از اساتید مجرب در این زمینه می تواند بعنوان عاملی بالقوه برای رفع این موانع استفاده نمود .

** کلام آخر

فرصت را مغتنم شمرده و از حمایت های مدیر کل محترم ، مسوولان آموزش و پرورش استثنایی استان، همکاران محترم ناحیه یک بالاخص معاونت پژوهشی و اداره کل در حوزه معاونت پژوهش و پژوهشکده تعلیم و تربیت که زمینه لازم را برای به ثمر رسیدن این پژوهش نقش موثری را ایفا نمودند صمیمانه تشکر نمایم

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز