زمینه‌ای برای توسعه‌ی همه‌جانبه‌ی هرمزگان

۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۰۹:۲۳:۲۸
کد خبر: ۶۶۳۲۹۹
زمینه‌ای برای توسعه‌ی همه‌جانبه‌ی هرمزگان
به مناسبت سال روز تاسیس منطقه ویژه‌ی اقتصادی خلیج فارس
به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان بحران های آبی و تصمیم کشور برای کاهش اتکا به کشاورزی و صادرات نفت سبب شد تا صنایع جای خود را مستحکم‌تر از قبل کنند و دولت به دنبال آن باشد تا ایران را به سمت صنعتی‌تر شدن سوق دهد. از این رو بهترین مکان برای رسیدن به این هدف استان های مرزی خلیج فارس یعنی استان هایی همچون هرمزگان بود و سیاست گذاری ها نیز تا حدودی به همین سمت رفت. نزدیکی به دریا، سهولت صادرات، در دسترس بودن انرژی و وجود راه های هوایی، ریلی، جاده ای و دریایی موقعیت هرمزگان را ویژه کرد و به مرور احداث مناطق ویژه‌ی اقتصادی نیز در دستور کار قرار گرفت.
24 دی ماه سال 1376 بود که منطقه ای تحت عنوان منطقه ویژه اقتصادی معادن و فلزات بر اساس مصوبه هیات وزیران در غرب شهر بندرعباس تاسیس شد و از تاریخ شانزدهم اسفند همان سال به منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و سپس با اضافه شدن عبارت اقتصادی در ابتدای سال 88 به منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تغییر نام دارد.
جالب است بدانید این منطقه با وسعت تقریبی پنج هزار هکتاری به چهار سایت تقسیم شده است و با فراهم آوردن شرایط جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و هدایت آن‌ها در جهت احداث واحدهای صنعتی و معدنی صنایع انرژی بر و فرآوری مواد معدنی سبب ایجاد رشد توسعه اقتصادی و به تبع آن افزایش فرصت های شغلی فراوانی برای هرمزگان شده است و نقش بسزایی در توسعه‌ی استان هرمزگان و به ویژه بندرعباس ایفا کرده است.

 

افزایش و توسعه فناوری های مدرن حوزه تولید، ایجاد مهارت‌های مدیریتی، ارتقای کیفیت تولیدات و افزایش توان صادرات به منظور رقابت در بازارهای جهانی همه از مزایای منطقه ویژه‌ی اقتصادی خلیج فارس برای هرمزگان بوده است و مدیران و مسئولان استانی نیز باید در جهت هر چه قدرتمندتر کردن این منطقه‌ی اقتصادی یاری رسان مدیران منطقه باشند چرا که تقویت این منطقه به معنای تقویت مردم هرمزگان در تمام ابعاد است.
افتخارات متعدد منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس را بارها شنیده اید و در سال روز تولد این منطقه‌ی اقتصادی قصد پرداختن به آن را نداریم اما نباید فراموش کرد که هم اکنون با توجه به استقرار صنایع بزرگی نظیر ، فولاد و آلومینیوم صنایع وابسته به محصولات نفتی این منطقه به قطب صنعت فولاد و آلومینیوم کشور تبدیل شده و تخلیه و بارگیری مواد معدنی و نفتی حجم بسیار عظیمی است.
اگر به فعالیت های فولادی این منطقه بنگریم متوجه می شویم که 4.2 میلیون تن طرح فولادی در مرحله اجرا قرار دارد، که با به‌بهره‌برداری از این طرح‌ها ظرفیت تولید فولاد منطقه به تولید سالانه 7.1 میلیون تن خواهد رسید. همچنین درخواست احداث 4.5 میلیون تن فولاد دیگر نیز در این منطقه در دست بررسی و مذاکره است.
به گفته‌ی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس اکنون سه میلیارد و 336 میلیون دلار در منطقه سرمایه‌گذاری شده و همچنین وضعیت سرمایه‌گذاری برای پنج میلیارد دلار دیگر نیز مشخص شده و عملیات اجرایی یک میلیارد و 400 میلیون دلار آغاز شده است.
در این شرایط می طلبد تا با ایجاد هم افزایی به دنبال افزایش بهره‌وری منطقه و افزایش سهم استان از صنایع این منطقه باشیم و البته این مساله بدون همدلی تمام ارکان اقتصادی و سیاسی هرمزگان محقق نخواهد شد.
سال‌روز تولد و آغاز به کار این منطقه‌ی اقتصادی را خدمت کارکنان خدوم و ساعی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تبریک می گوییم و امیدواریم در کارساز جهاد اقتصادی همواره سنگربان ارزش‌های والای اسلامی و انسانی باشند.

حسن خلج طهرانی. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز