وزیر نیرو در هرمزگان:

استفاده از فاضلاب تصفیه شده از برنامه‌های اصلی وزارت نیرو //آغاز عملیات اجرایی سد گابریک

۱۳۹۶/۱۲/۱۰ - ۰۹:۳۷:۵۲
کد خبر: ۶۸۳۴۰۷
استفاده از فاضلاب تصفیه شده از برنامه‌های اصلی وزارت نیرو //آغاز عملیات اجرایی سد گابریک
وزیر نیرو گفت: استفاده از فاضلاب تصفیه شده در بخش صنعت و کشاورزی از برنامه‌های اصلی وزارت نیرو است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، رضا اردکانیان وزیر نیرو عصر امروز هم‌زمان با سفر رییس‌جمهوری و هیئت دولت به استان هرمزگان در آیین افتتاح طرح‌های آب و آبفای این استان اظهار کرد: در کل کشور بیش از 6 میلیارد مترمکعب برای شرب و بهداشت تامین می کنیم و 4 میلیارد و 300 میلیون  مترمکعب پساب تولیدی داریم.

وی با بیان اینکه پساب تصفیه شده منبع قابل اطمینانی برای بخش صنعت به طور خاص و بخش کشاورزی خواهد بود، ادامه داد: امروزه در دنیا 20 میلیون هکتار اراضی کشاورزی با پساب آبیاری می‌شود، برنامه ما نیز در وزارت نیرو جذب بخش خصوصی برای تولید و استفاده از پساب است.

وی ادامه داد: کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و در حالی که خشک ترین سال‌ها را تجربه می کنیم،  باید همانند اجدامان برنامه های متنوعی را برای سازگاری با کم آبی داشته باشیم و حداکثر استفاده را از منابع آبی موجود چه در بخش کشاورزی و چه برای شرب داشته باشیم.

اردکانیان تصریح کرد: باید در شیوه مصرف آب در بخش کشاورزی توجه لازم داشته باشیم تا رونق کشاورزی و توسعه پایدار منطقه تضمین شود.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط کم آبی انتظار داریم مسئولان و دستگاه‌ها به این موضوع توجه داشته باشند.، ادامه داد: یکشنبه گذشته هیئت وزیران کارگروه ملی جهت سازگاری با کم آبی تشکیل داده و بر این اساس باید همکاری نزدیک با شورای حفاظت منابع آب استان‌ها دقیق تر بررسی و مشارکت مسئولین مورد توجه قرارگیرد.

وزیر نیرو با بیان اینکه هرمزگان به عنوان استان مرزی مورد توجه وزارت نیرو است و همه طرح ها و برنامه بخش آب و برق به جد پیگیری می شود، گفت: اساس کار وزارت نیرو در این دوره، مدیریت مصرف و تقاضا برای پشت سر گذاشتن بحران کم آبی و دستیابی به دستاوردهای بزرگ است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 5 طرح آب و برق به دستور دکتر روحانی بهره‌برداری و عملیات اجرایی آنها آغاز شده که آبرسانی به 35 روستای جزیره قشم با اعتبار 45 میلیارد تومان جهت بهره‌مندی روستاها از آب پایدار و مطمئن از طرح‌های مهم است.

اردکانیان افزود: تصفیه خانه فاضلاب رودان نیز با هدف ارتقای شاخص‌های بهداشتی زیست محیطی و تامین آب تصفیه شده جهت استفاده فضای سبز و کشت گلخانه ای با اعتبار 30 میلیارد تومان.از طرح‌های مهم دیگر است.  با تکمیل طرح فاضلاب رودان درحالی که متوسط جمعیت تحت پوشش شهری در کل 48 درصد است، در استان هرمزگان 55 درصد می‌شود که بیشتر از متوسط در سطح شهرستان است.

وی ادامه داد: در بخش آب امروز عملیات اجرایی سد گابریک، سد سرنی و اجرای خط انتقال از آب‌شیرین کن غرب به مخازن مرکزی شهر بندرعباس آغاز شد.

بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب میناب تاپایان سال 97

با تخصیص یکصد میلیارد ریال اعتبار در سال 97 ، تصفیه خانه فاضلاب میناب نیز تا پایان سال آینده نیز به بهره برداری خواهد رسید.

 مدیرعامل آبفای هرمزگان در مراسم بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب رودان ، اظهار داشت: در بخش فاضلاب ، در پهنه مرکزی استان؛ شهر بندرعباس بیش از 75 درصد طرح فاضلاب آن اجرا شده است که شامل 770 کیلومتر شبکه و 700 لیتر بر ثانیه ظرفیت پساب آن است.

امین قصمی افزود: طرح فاضلاب میناب، رودان و جاسک نیز در حال اجراست که امروز به دستور ویژه رئیس جمهور و با حضور دکتر اردکانیان وزیر نیرو شاهد بهره برداری از طرح فاضلاب رودان هستیم.

 وی اضافه کرد: با تخصیص یکصد میلیارد ریال اعتبار در سال 97 ، تصفیه خانه فاضلاب میناب نیز تا پایان سال  آینده نیز به بهره برداری خواهد رسید.

 قصمی گفت: متاسفانه در غرب استان هیچ عملیات اجرایی در طرح فاضلاب انجام نشده است که تلاش داریم با استفاده از ظرفیت بانک توسعه و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی عملیات اجرایی آن ها آغاز کنیم.

به گفته وی؛ در جزایر ابوموسی و هرمز هم به برکت مجوز های وزارت نیرو شاهد بهره برداری از  طرح فاضلاب در این جزایر هستیم که در ابوموسی از پساب آن در بخش فضای سبز شهری استفاده می شود.

در جزیره قشم نیز این طرح در حال اجراست اما به دلیل عدم تخصیص ردیف اعتباری نتوانستیم آن را توسعه دهیم.

نصب 6 هزار کاهنده مصرف در سطح استان

مدیرعامل آبفای هرمزگان در ادامه گفت: در مقوله مدیریت مصرف نیز  علاوه بر اقدامات فرهنگی، در بخش اجرایی نیز اقداماتی نظیر نصب 6هزار ابزار کاهنده مصرف در منازل مشترکین(در سطح استان) انجام شده است که پیش بینی می شود  به میزان 30  درصد در کاهش مصرف موثر باشد.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد آب نیز به گواه ارزیابی های وزارت نیرو این شرکت از تمامی ظرفیت های قانونی برای افزایش مشارکت های مردمی استفاده کرده و در رتبه های برتر قرار دارد.

بهره‌برداری از فاز اول آب‌شیرین‌کن 100 هزار مترمکعبی بندرعباس تا تابستان آینده

 در ادامه و همزمان با سفر رئیس جمهور به هرمزگان و به دستور ویژه دکتر اردکانیان وزیر نیرو؛ محمد حاج رسولیها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران " و " علی اصغر قانع " معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از پروژه 100 هزار مترمکعبی آب شیرین‌کن شهر بندرعباس بازدید کردند تا از نزدیک در جریان مراحل پیشرفت فیزیکی این پروژه باشند.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان مدیرعامل آبفای هرمزگان در این بازدید گفت: فاز اول پروژه آب شیرین‌کن 100 هزار مترمکعبی بندرعباس تا ابتدای تابستان آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

امین قصمی افزود:  عملیات اجرایی این پروژه بر اساس سرمایه گذاری بخش خصوصی از طریق قراردادهای BOO با سرمایه گذاری 204 میلیون دلار از سال 1393 آغاز شده و فاز اول آن در ابتدای تابستان سال 97 با ظرفیت 20 هزار متر مکعب در شبانه روز وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از فاز اول این پروژه بخشی از نیاز آبی شهر بندر عباس شامل مناطق غربی، شهر خمیر و بخشی از روستاهای حاشیه شهر بندر عباس،‌ به میزان 230 لیتر در ثانیه تأمین شده و این حجم به کاهش برداشت از دشت میناب و سد شمیل و نیان کمک خواهد کرد.

مدیرعامل آبفای استان در ادامه افزود: تأمین آب از منابع سطحی و زیرسطحی به منابع غیر متعارف مثل شیرین سازی آب دریا باعث شده تا این پروژه به عنوان یکی از پراهمیت‌ترین پروژه‌ها در دستور کار این شرکت قرار گیرد.  وی گفت: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده و زمانبندی مصوب، تا پایان سال 98 آب شیرین‌کن 100 هزار متر مکعبی بندرعباس با ظرفیت کامل وارد مدار بهره برداری خواهد شد و این حجم از تولید، 40 درصد از نیاز آبی شهر بندرعباس را از منابع آبی سطحی و زیر سطحی کاهش خواهد داد.

عملیات اجرایی سد گابریک با دستور رئیس جمهور و حضور وزیر نیرو آغاز شد

با حضور وزیر نیرو و آیین آغاز عملیات اجرایی احداث سد گابریک برگزار شد.

رضا اردکانیان وزیر محترم نیرو و مهندس حاج رسولیها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران چهارشنبه 9 اسفند جهت افتتاح پروژه های استانی آب و برق به هرمزگان سفر کردند

عصر امروز با حضور مستقیم وزیر نیرو و حضور ویدیو کنفرانسی دکتر روحانی رئیس محترم  جمهور مراسم آئین اجرایی سد گابریک برگزار و فرمان آغاز پروژه توسط رئیس جمهور صادر شد.

 در راستای  توسعه سواحل مکران و همچنین تامین آب مورد نیاز منطقه عملیات اجرایی سد مهم گابریک در 428 کیلومتری جنوب شرق بندرعباس و 86 کیلومتری شمال شرقی بندر جاسک در دست احداث قرار گرفت.

دکترهوشنگ ملایی اعتباراجرایی این سد را بالغ بریکصد و هفتاد میلیارد تومان اعلام کرد و گفت : سد گابریک از نوع سنگریزه ای با هسته آسفالتی و حجم کل مخزن این سد 270 میلیون متر مکعب است.

وی با اشاره به اهداف این سد بیان نمود : تامین آب شرب ، صنعت و کشاورزی منطقه مکران - کنترل سیلاب - بالا بردن سطح اشتغال و جذب نیروی کار - جلوگیری از مهاجرت مردم منطقه  - خودکفایی در تولیدات کشاوزی و توسعه پایدار منطقه از مهمترین اهداف احداث سد گابریک است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز