آبخیزداری لازمه سازگاری با کم آبی در اقلیم خشک

۱۳۹۷/۰۲/۰۳ - ۰۷:۴۱:۴۳
کد خبر: ۶۹۹۹۰۹
آبخیزداری لازمه سازگاری با کم آبی در اقلیم خشک
ابوالقاسم حسین پور معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان گفت: مدیریت خشکسالی و سازگاری با کم آبی در اقلیم خشک نظیر هرمزگان ملازم با آبخیزداری و آبخوانداری است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان؛ حسین پور با اعلام این مطلب گفت: آبخیزداری از جمله فعالیت های چند منظوره به شمار میرود که هدف کلان حفظ و تقویت منابع آب و خاک، پایداری منابع زیستی و افزایش توان محیطی در مواجهه با مخاطرات طبیعی از قبیل خشکسالی را به دنبال دارد.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان با اشاره به شرایط حاد خشکسالی حاکم بر استان گفت: نوسانات بارندگی و وقوع خشکسالی های درازمدت در کنار پیامدهای بهره برداری بیش از ظرفیت از منابع آب زیرزمینی طی دهه های گذشته، شرایط سختی را در مسیر توسعه استان، استمرار تولید و حفظ توازن اکوسیستم های طبیعی ایجاد نموده است.

 وی افزود: تحت این شرایط رسیدن به راهبرد اصولی سازگاری با کم آبی مستلزم توجه به طرحهای آبخیزداری در جهت ارتقای سهم مهار نزولات جوی، جلوگیری از هدررفت منابع ناشی از بارندگی و بهره گیری حداکثر از ظرفیت بارش های استان در کنار مدیریت مصرف آب است.

حسین پور با اشاره به برنامه آبخیزداری تدوین شده جهت سال جاری در سطح 70 هزار هکتار، بر سه طرح اولویت دار استانی شامل؛ طرح آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه آبخیز مشرف به دشت های استان، طرح آبخیزداری در حوزه آبخیز رودخانه های شور و طرح آبخیزداری در بالادست قنوات تاکید کرد.    

شایان ذکر است هرمزگان با بیش از 88 درصد کاهش بارندگی در سال آبی (زراعی) جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از جمله استان های مواجه با خشکسالی شدید محسوب می گردد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز