محبی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس:

نگاهی به طرح‌های توسعه‌ای منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۳:۱۹:۵۵
کد خبر: ۷۶۸۶۲۷
منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، در کیلومتر 13 جاده شهید رجایی واقع شده است. مساحت این منطقه براساس مصوب سال 76، حدود 2100 هکتار در نظر گرفته شده بود. در سال 84، طرح توسعه‌ای برای این منطقه پیشنهاد شد و 3 هزار هکتار دیگر به مساحت این منطقه اضافه شد. اکنون مساحت منطقه درمجموع حدود 5 هزار هکتار برآورد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا  در هرمزگان ، رسالت این منطقه، ایجاد بستر مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و همچنین ایجاد زیرساخت‌هایی است که سرمایه‌گذاران بتوانند فعالیت‌های اقتصادی خود را آغاز کنند. توسعه منطقه ویژه، نقش بسزایی در بهبود اشتغال‌زایی و رفع مسائل اجتماعی این منطقه دارد. بر همین اساس، اقداماتی برای ایجاد و تکمیل زیرساخت‌هایی همچون برق، گاز و آب در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، انجام گرفته است.

 

از مهمترین فعالیت‌های انجام گرفته طی سال گذشته می‌توان گفت: سه هزار هکتار زمین در بخش توسعه در حال آماده‌سازی است. احداث جاده و دیوار پیرامونی سایت طی سال گذشته اجرایی شد و در سال 97 به اتمام می‌رسد و سایت توسعه، عملا سایت گمرکی خواهد شد.

 

از دیگر اقداماتی که طی سال گذشته اجرایی شد می‌توان به حمایت منطقه ویژه و تامین زیرساخت برای احداث نیروگاه 235 مگاواتی هرمز اشاره کرد. کما اینکه فاز نخست آن، امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

فعالیت دیگری که سال گذشته آغاز شد گاز رسانی به منطقه ویژه است. در این پروژه، خط لوله 30 اینچی، قابلیت انتقال 12 میلیون متر مکعب گاز را به منطقه دارد و نقش بسزایی در تکمیل زیرساخت‌ها دارد. گفتنی است، این خط لوله، گاز مورد نیاز برای تولید 10 میلیون فولاد را در منطقه تامین خواهد کرد.

 

در سال جاری نیز، پروژه‌های متعددی واگذار و اجرایی خواهند شد. ازجمله آن‌که احداث پل ارتباطی سایت قدیم و جدید آغاز می‌شود. در حال حاضر نیز، اسناد مناقصه برای این پروژه توسط مشاور آماده می‌شود و به‌زودی آغاز به‌کار خواهد کرد. اسناد پروژه‌های آماده‌سازی اراضی در سایت توسعه نیز در دست تهیه است و به‌زودی واگذار خواهد شد.

 

بهره‌برداری چندمنظوره از اسکله نیز از دیگر پروژه‌های سال جاری است تا درنهایت بتوان از ظرفیت‌ خالی اسکله استفاده کرد. اسکله منطقه ویژه، حدود 12 میلیون تن ظرفیت دارد، اما از آنجاکه صرفا اسکله مواد معدنی است، از تمام ظرفیت آن استفاده نمی‌شود. بنابراین طرح‌هایی پیشنهاد شده تا بتوان از این ظرفیت برای جابجایی مواد نفتی استفاده کرد. مرحله نخست طرح یاد شده برای 200 تا 300 هزار تن ماده نفتی اجرایی می‌شود و در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. قرار بر این است که ظرفیت نهایی پروژه یاد شده به 5 میلیون تن مواد نفتی افزایش یابد.

 

لازم به‌ذکر است با توجه به درخواست‌هایی که از هم اکنون و حتی پیش‌تر برای واگذاری زمین‌های منطقه ویژه انجام می‌شد، انتظار می‌رود استقبال بسیار خوبی برای حضور در این منطقه به عمل آید و نقش بسزایی در توسعه منطقه داشته باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز