مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان:

متأسفانه در جامعه ما به فرهنگ به عنوان کالایی لوکس نگاه می‌شود/صنایع غرب استان هرمزگان در کتابخانه سازی به طور جدی ورود پیدا خواهند کرد

۱۳۹۷/۱۰/۰۶ - ۱۱:۳۰:۵۱
کد خبر: ۷۹۳۰۱۱
متأسفانه در جامعه ما به فرهنگ به عنوان کالایی لوکس نگاه می‌شود/صنایع غرب استان هرمزگان در کتابخانه سازی به طور جدی ورود پیدا خواهند کرد
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان در جلسه انجمن خیرین کتابخانه ساز استان هرمزگان در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گفت:متأسفانه در جامعه ما به فرهنگ به عنوان کالایی لوکس نگاه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، جلسه انجمن خیرین کتابخانه ساز استان هرمزگان با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد ذاکری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان؛ سید عبدالله هاشمی، رئیس مجمع خیرین کتابخانه ساز استان هرمزگان؛ علیرضا مدرس، سرپرست معاونت کتابخانه‌های عمومی استان؛ اعضای مجمع خیرین کتابخانه ساز استان هرمزگان و نمایندگان خیرین هرمزگانی در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان برگزار شد.

متأسفانه در جامعه ما به فرهنگ به عنوان کالایی لوکس نگاه می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان با حضور در جلسه مجمع خیرین کتابخانه ساز استان هرمزگان ضمن تأکید بر اهمیت کتاب و کتابخوانی بیان کرد: متأسفانه امروزه در کشور ایران، فرهنگ در حاشیه قرار گرفته است و به آن به عنوان کالایی لوکس نگاه می‌شود؛ در صورتی که فرهنگ در رأس همه امور قرار دارد و موفقیت در حیطه‌های دیگر بر فرهنگ استوار است.

وی از کتاب به عنوان شاهرگ حیاتی جامعه و درمانگاه روح یاد نمود و ادامه داد: علت بسیاری از آسیبهای اجتماعی، عدم مطالعه است؛ زیرا کتابخوانی به افراد آگاهی می‌دهد تا خود را از گزند آسیبها محفوظ دارند.

نهضت کتابخوانی و کتابخانه سازی را همزمان در استان هرمزگان ایجاد خواهیم کرد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان تصریح کرد: بنا داریم در استان هرمزگان، نهضت کتابخوانی و کتابخانه سازی راه اندازی کنیم و این دو باید همزمان پیش روند و امکانات حداقلی برای کتابخوانی در استان باید فراهم گردد.

وی تصریح کرد: استان هرمزگان جزو پردرآمدترین استان‌های ایران محسوب می‌شود و با اینکه این استان از نظر درآمد، اولین استان کشور است اما متأسفانه از نظر امکانات کتابخانه‌ای ضعیف است و همچنین شهر بندرعباس به عنوان مرکز استان، امروزه یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز مهم فعالیتهای اقتصادی و تجاری است و با داشتن جمعیت 7 هزار نفری، تنها 5 کتابخانه عمومی دارد که پاسخگوی نیازهای مردم این شهر نیست.

حجت الاسلام و المسلمین ذاکری، ارزش و ثواب کتابخانه سازی را کمتر از مسجد ساختن و مدرسه ساختن ندانست و افزود: کتابخانه‌ها مکانهایی هستند که سن و جنس نمیشناسد و هر فرد در هر شرایطی می‌تواند به آن مراجعه کند و با علم آموزی خود را برای خوب بودن همه جانبه و موفقیت آماده نماید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان از خیرین خواست که دید و بینش خود را گسترش دهند و علاوه بر اینکه برای ساخت کتابخانه در زادگاه و منطقه خویش تلاش می‌کنند برای کل استان برنامه ریزی کنند تا بتوانند به کلیه هم استانیهای خود خدمات ارائه دهند و از آثار و برکات علم و مطالعه سیرابشان نمایند.

خیرین استان هرمزگان به طور جدی آماده کتابخانه سازی در سراسر استان هستند
در ادامهسیدعبدالله هاشمی، رئیس مجمع خیرین کتابخانه‌ساز استان هرمزگان با حضور در جلسه انجمن خیرین کتابخانه ساز استان هرمزگان که در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد بیان کرد: اهمیت کتابخانه و کتابخانه سازی بسیار در جامعه کنونی احساس می‌شود؛ چرا که در حال حاضر، اکثریت مردم باسواد هستند و به مکانی فرهنگی نیاز دارند تا در آنجا گرد هم آیند و به بحث و تبادل نظر بپردازند و کتاب بخوانند؛ بنابراین نیاز است خیرین نیک اندیش، در کنار ساخت بیمارستان، مدرسه، مسجد و ... نسبت به ساخت کتابخانه بالاخص در مناطق محروم و روستاها، اهتمام ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: خوشبختانه خیرین استان هرمزگان در حوزه کتابخانه سازی بسیار خوب عمل کرده‌اند و با جدیت تمام پای کار هستند و برای تسریع در امر کتابخانه سازی، نیازمند نگاه ویژه دبیرکل محترم و مسئولین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هستند که کتابخانه‌های ساخته شده در سریعترین زمان، تجهیز گردند و نیروی انسانی باانگیزه برای افتتاح کتابخانه، استخدام گردد.

رئیس مجمع خیرین کتابخانه ساز استان هرمزگان ادامه داد: حمایت و پشتیبانیهای مسئولین از خیرین کتابخانه ساز باعث افزایش انگیزه و دلگرمی آنان خواهد شد که با سرعت و جدیت بیشتری این کار مهم و خیرخواهانه را دنبال کنند تا شاهد دسترسی سریع و آسان همه مردم کشور به کتاب و کتابخانه باشیم.

سیدعبدالله هاشمی افزود: متأسفانه کتابخانه مرکزی بندرعباس به عنوان بزرگترین کتابخانه جنوب کشور با مساحت 8 هزار متر از سال 1387 شروع شده ولی هنوز به سرانجام نرسیده است. همچنین کتابخانه شهدای بندرعباس به عنوان اولین کتابخانه استان که در سال 1342 ساخته شده است از سال 1392 تا کنون تعطیل شده است که مایه تأسف برای استان است و مسئولین باید در راستای ترویج کتابخوانی در این زمینه اقدامات مؤثری انجام دهند.
 

صنایع غرب استان هرمزگان در کتابخانه سازی به طور جدی ورود پیدا خواهند کرد

رئیس هیئت مدیره شرکت پالایش نفت بندرعباس از مشارکت و تصمیم جدی صنایع غرب استان هرمزگان در امر کتابخانه سازی خبر داد.

 محمد صادقی، عضو مجمع خیرین کتابخانه ساز استان هرمزگان و رئیس هیئت مدیره شرکت پالایش نفت بندرعباس با حضور در جلسه انجمن خیرین کتابخانه ساز استان استان هرمزگان بیان کرد: هیچ مکانی در دنیا مانند حضور در کتابخانه و کتاب خواندن، نمیتواند حال انسان را خوب کند و بر همین اساس معتقدم حرفه کتابداری، شغلی بسیار ارزشمند و دوست داشتنی است.

وی ادامه داد: متأسفانه وضعیت کتابخوانی در کشور اصلاً مطلوب نیست و مردم از کتاب و کتابخوانی فاصله گرفته‌اند و فارغ التحصیلان ما فارغ از مطالعه هستند. کتاب نتوانسته است جایگاه و ارزش واقعی خود را در بین مردم بیابد و در سبد کالای اقتصادی خانواده‌ها قرار ندارد.

عضو مجمع خیرین کتابخانه ساز استان تصریح کرد: در قرنی که انسانها و دانشمندان با چالش تعریف علم و علمی بودن مواجه هستند، کتاب خواندن و مطالعه امری ضروری است و باید پایین بودن آمار مطالعه، اسباب نگرانی همگان را فراهم کند تا برای حل این مشکل بزرگ، اقداماتی اساسی صورت پذیرد.

صادقی ادامه داد: باید راهکارهایی ارائه شود تا خانواده‌ها به کتاب به عنوان کالایی اساسی برای رشد و ادامه موفقیت آمیز حیات خود نگاه کنند؛ چه خوب است که هر خانواده یکی از اتاقهای منزل خود را به کتابخانه اختصاص دهند و فرزندان این خانواده کتابدار کتابخانه منزل خود شوند تا کتابخوانی به یک عادت خوب تبدیل شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان و رئیس هیئت مدیره شرکت پالایش نفت بندرعباس افزود: من به عنوان عضو کوچکی از جامعه دانشگاهی، دغدغه کمبود کتابخوانی و مغفول واقع شدن کتاب را دارم و تمام توان خود را به کار خواهم گرفت تا با کمک یکدیگر بتوانیم کاری کنیم که کتاب جایگاه واقعی خود را در جامعه بیابد.

وی افزود: صنایع غرب هرمزگان نیز در ساخت کتابخانه‌های عمومی در استان پیشقدم خواهد شد و در این زمینه از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نخواهد کرد و بسیار خرسند خواهیم شد که جلساتی این چنینی در صنایع غرب برگزار شود و همه مسئولین صنایع غرب دست در دست هم نسبت به ترویج کتابخوانی، خدمات ارزنده‌ای را به هم استانیهای عزیز ارائه دهند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز