مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان:

کشورهای اروپایی درخواست سلول های بندناف از ما دارند

۱۳۹۷/۱۰/۱۶ - ۰۷:۳۵:۳۱
کد خبر: ۷۹۶۴۹۰
بندرعباس – جمیله دبیری نیا ؛ مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان با اشاره به این که دانش فنی ذخیره سازی سلول های بنیادی در ایران بومی سازی شده است، عنوان کرد: امروزه برخی از کشورها درخواست راه اندازی این بانک را از کشور ما دارند و شرایط منتقل سازی این دانش به کشورهای درخواست کننده وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری بُرنا در هرمزگان ؛ مرتضی ضرابی در نشست خبری بیان داشت : جمع آوری و ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف در دهه  ۸۰ در دنیا آغاز شده است، یکی از چالش هایی که در این زمینه مطرح شد، بحث اخلاقی آن بود .

ضرابی  با بیان اینکه بنیان گذار رویان در کشور سعید کاظمی آشتیانی بود، افزود: وی در نامه ای به مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه در تمام دنیا از این تکنولوژی برای درمان بیماری ها استفاده می شود، از ایشان اجازه ورود این تکنولوژی را به ایران در خواست کردیم.

مدیر عامل شرکت بن یاخته های رویان افزود: مقام معظم رهبری نیز با ذکر دو نکته ظرفیت با راه اندازی مرکز رویان در کشور موافقت کردند و یادآور شدند که دانش سلول های بنیادی ثروت هنگفت انسانی است .

وی با اشاره به این که یکی مشکلات و نگرانی ها در این حوزه تامین سلول ها بود، اظهار کرد: این که از چه منابعی سلول های بنیادی به دست آید، مشکل بود؛ درحقیقت یکی از منابع، خون بندناف و جفت است که به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می شود، این منبع مملو از سلول های خونی است که اگر جمع آوری شود برای درمان بیماری ها می توان از ان ها استفاده کرد.

ضرابی با اشاره به اینکه در برخی از بیماری ها مانند سرطان ها، تالاسمی، فلج مغزی و اختلالات خونی از سلول درمانی بهره برده شده است، اظهار داشت : بزرگترین ظرفیت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف در سطح خاورمیانه در ایران است .

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان افزود: شرکت بن یاخته های رویان این درمان را شروع کرده و هم اکنون با ذخیره بیش از  ۱۰۴ هزار نمونه به عنوان بزرگترین بانک خون بندناف خاورمیانه شناخته می شود.

وی با بیان اینکه کار جمع آوری خون بندناف با روشی بسیار ساده اما مهم انجام می شود، افزود: خون بند ناف پس از تولد نوزاد و بدون ایجاد مشکل در زایمان برای مادر و نوزاد با روشی ساده توسط پزشکان، کارشناسان اموزش دیده و پرستاران گرفته می شود.   

  ضرابی با بیان اینکه بین 500 میلیون تا 2 میلیارد سلول از خون بند ناف می توان گرفت، ادامه داد: دو نوع بانک خون بندناف وجود دارد، عمومی و خصوصی. دریافت و ذخیره بانک خون بندناف عمومی مانند اهدا خون است و برای نگه داری و دریافت ان هیچ هزینه ای دریافت نمی شود و درصورت نیاز برای بیماران نیازمند به سلول درمانی و یا فعالیت های تحقیقاتی استفاده می شود.

وی عنوان کرد: بانک خون بندناف خصوصی نیز با دریافت هزینه های ابتدایی دریافتی به مبلغ 3میلیون تومان و نیز نگه داری سالانه به میزان 140 هزار توان نگهداری از خانواده ها دریافت می شود. پرداخت این مبالغ هم به صورت تقسیطی و هم با دریافت وام از بانک رسالت امکان پذیر است.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف کشور با بیان اینکه هم اکنون بیش از 100 هزار نمونه در بانک خصوصی و بین 5 تا 6 هزار نمونه نیز در بانک عمومی ذخیره شده است، تصریح کرد: تاکنون 30 پیوند برای بیماران خونی در کشور انجام شده که عمدتا برای خود فرد، خواهر، برادر و یا خویشاوندان استفاده شده است.

این مسئول افزود: تاکنون تعداد ۸۰۰ هزار نمونه در بانک عمومی، ۴ میلیون نمونه در بانک خصوصی و ۴۰ هزار نمونه نیز پیوند در جهان ثبت‌شده است. …

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز