مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان :

حدود ۴۰ هزار هکتار مقابله با اثرات بیابانزایی دستاورد برجسته انقلاب اسلامی است

۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - ۱۲:۴۶:۲۲
کد خبر: ۷۹۹۹۵۴
حدود ۴۰ هزار هکتار مقابله با اثرات بیابانزایی دستاورد برجسته انقلاب اسلامی است
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت : در طول 4 دهه گذشته 39 هزار هکتار از اراضی بیابانی استان به روش های مختلف احیا شده است که طرح های بیابان زدایی اجرا شده شامل بیش از 7 هزار هکتار مالچ پاشی ،بیش از 50 کیلومتر بادشکن و تله رسوب گیر ،7 هزار هکتار پروژه مدیریت روان آب های سطحی برای احیا اراضی بیابانی است که در کانونهای بحرانی فرسایش بادی شهرستانهای سیریک ،میناب و اطراف بندرعباس اجرا شده است.

به گزارش خبرگزاری بُرنا در هرمزگان ؛  ذاکری افزود: اجرای طرح های بیابان زدایی در سطحی حدود  25 هزار هکتار وسعت اراضی بیابانی استان از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری است درحالیکه در پیش از انقلاب تنها در یک محدوده حداکثر 500 هکتاری در اطراف فرودگاه بندرعباس مقابله با اثرات بیابان زدایی اجرا شده بود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت:  پیش از انقلاب اسلامی در زمینه اخذ سند اراضی ملی و منابع طبیعی و تثبیت مالکیت دولت بر این عرصه ها کمتر از 20 درصد از اراضی ملی استان سند اخذ شده بود  اما پس از انقلاب اسلامی بیش از 80 درصد از اسناد مالکیت دولت اخذ شده است.

امید ذاکری افزود: یکی دیگر از دستاوردهای منابع طبیعی هرمزگان در چهل سالگی انقلاب تولید 60 گونه درختی ،درختچه ای جنگلی و فضای سبزی بومی و یا سازگار با شرایط جغرافیایی استان با ظرفیت تولید  بیش از یک میلیون اصله نهال است.

وی گفت: قبل از انقلاب اسلامی تنها دانش تولید نهال یک گونه کهور پاکستانی (سمر) که گونه غیر بومی بود با ظرفیت حداکثر 20 هزار اصله نهال در سال تولید میشد.

وی گفت: 48 هزار هکتار جنگل کاری در استان از دیگر آثار و نتایج دستاوردهای انقلاب اسلامی است که تمام این سطح اراضی جنگل کاری شده پس از انقلاب و از اوایل دهه 60 تاکنون اجرا شده است.

به گفته ذاکری ،قبل از انقلاب در زمینه مدیریت ،احیا ،توسعه جنگل های حرا طرح مطالعاتی و اقدامی برای احیا و توسعه صورت نگرفته بود اما در حال حاضر 9 میلیون اصله نهال حرا و چندل تولید و برای احیا و توسعه  این جنگلهای منحصر به فرد  با مشارکت جوامع محلی غرس شده است .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت :سواحل جزر و مدی جزیره قشم ،بندرلنگه ،بندر خمیر ،سواحل بندرعباس ،میناب ،سیریک تا جاسک پس از انقلاب اسلامی با گونه حرا نهال کاری شده است .

ذاکری با اشاره به اجرای بیش از 3 هزار سازه آبخیزداری پس از پیروزی انقلاب در استان هرمزگان گفت: عملیات آبخیزداری پس از 4 دهه پیروزی انقلاب اسلامی پله های ترقی را به سرعت طی کرده به طوریکه هم اکنون کل استان حتی جزایر نیز در محدوده عملیات آبخیزداری قرار دارد اما قبل از انقلاب تنها در حوزه آبخیز سد استقلال میناب عملیات آبخیزداری انجام شده است و مابقی حوزه ها اقدامی صورت نگرفته بود.

وی گفت: با هربار آبگیری امکان کنترل رواناب و تغذیه سفره های آب های زیر زمینی دشت ها یکصد و 50 میلیون متر مکعب است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت :بوستانهای روستایی یکی دیگر از پروژه های اداره کل در راستای محرومیت زدایی ،ترویج فرهنگ درختکاری و با هدف طبیعت گردی و ایجاد محیطی شبه جنگلی برای گذراندن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان روستایی است.

ذاکری گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوستان روستایی در 100 روستا توسط اداره کل و با مشارکت خیرین ،دهیاری ها و شوراها اسلامی روستاها احداث شده است اما در قبل ازنقلاب هیچ بوستان روستایی در استان ساخته نشده بود.

وی افزود: جلب مستقیم مشارکت مردم در پروژه های اختصاصی منابع طبیعی و آبخیزداری در راستای افزایش سرمایه های اجتماعی نیز از دیگر پیامدهای پیروزی انقلاب اسلامی است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت :تاسیس نخستین مجمع خیرین منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح کشور از نتایج جلب مشارکت مردم است که مشارکت بیش از 150 میلیارد ریالی خیرین را برای اجرای حدود 70 پروژه به همراه داشته است.

ذاکری گفت: توانمند سازی جوامع محلی ، مرتعداران و افزایش روحیه مشارکت پذیری از دیگر اقدامات مطلوب در استان هرمزگان است که از اواسط دهه 70 تاکنون در این راستا گام برداشته شده است.

وی افزود: با تاسیس حدود 40 تعاونی منابع طبیعی و فراگیر تخصصی در حوزه کاری توسط مرتعداران اقدام و در اجرای پروژه های احیا و توسعه عرصه های منابع طبیعی از آن ها کمک گرفته شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت :همچنین برای نخستین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  صندوق توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای تقویت مالی و افزایش توان اقتصادی این تعاونی ها تاسیس شده است

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز