رویکرد «بازار محور» و «توسعه کسب و کار» اولویت اصلی بخش کشاورزی است

۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۰۹:۰۷:۲۹
کد خبر: ۸۰۵۳۸۳
رویکرد «بازار محور» و «توسعه کسب و کار» اولویت اصلی بخش کشاورزی است
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: در سیاست های تولیدی بخش کشاورزی، رویکرد تولید محور را به رویکرد بازار محور و توسعه کسب و‌کار تغییر داده ایم.

به گزارش خبرگزاری بُرنا در هرمزگان ؛ عادل شهرزاد با اشاره به فعالیت های معاونت برنامه ریزی در این سازمان، گفت: معاونت برنامه ریزی معاونت بین بخشی است که هماهنگی درون سازمانی را بر عهده دارد و در حوزه های برنامه و بودجه، سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، آمار و‌فناوری اطلاعات، مدیریت بحران و نظارت بر صدور مجوزها به شکل تخصصی فعالیت دارد.

وی افزود: در بخش کشاورزی با تغییر رویکرد تولید محور در سیاست های تولیدی، رویکرد بازار محور و توسعه کسب و‌کار را جایگزین کرده و اولویت اصلی بخش کشاورزی است و در شیوه مدیریت کار بازار محور، تولید کننده قبل از شروع فعالیت خود، بازار خود را شناسایی و با نیاز سنجی ذائقه بازار اقدام به تولید می کند، از این رو در دوسال گذشته کمترین تنش در زمینه عرضه محصول وجود داشته است.

 

 30درصد تولیدات بخش کشاورزی جذب صنایع تبدیلی و تکمیلی می شود

معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی استان هرمزگان تکمیل زنجیره تولید کشاورزی در بخش تامین، تولید، توزیع و عرضه را عامل ایجاد مشاغل جدید در بخش‌کشاورزی عنوان کرد و گفت: دو برنامه توسعه صنایع تبدیلی و ‌تکمیلی برای تولیده نهادهها در نظر گرفته شده که در زمانی که  تولید مازاد وجود دارد با تولید محصولات فرآوری و‌نگهداری، نیاز بازار در موقع نیاز تامین شود و هم اکنون 30 الی ۴۰ درصد از تولیدات در این بخش جذب می شود.

شهرزاد اضافه کرد: بازار، مصرف انسانی و تازه خوری بخش مهم تولیدات کشاورزی است؛ زائدات بخش کشاورزی نیز از زمانی شروع می شود که کشاورز با روش صحیح برداشت محصول آشنا نیست، از ماشین آلات مکانیزه استفاده نمی کند و یا روش برداشت به صورت دستی است.

وی گفت: روش نامناسب بسته بندی، نگهداری و حمل و نقل باعث هدررفت تولیدات تا 30درصد می شود.

 

هرمزگان پیشگام در طرح کشاورزی قراردادی

شهرزاد با بیان اینکه در شیوه مدیریت بازار، «کشاورزی قراردادی» در نظر گرفته شده که براین اساس، تولید کننده بر اساس نیاز بازار اقدام به تولید می کند و محصول به صورت تضمینی خریداری می شود که هرمزگان در این زمینه پیشگام است و تنها استانی است که کشاورزی قراردادی در آن به مرحله اجرا رسیده است.

 

تخصیص 315 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان و بهره برداران

معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی استان هرمزگان سیستم بازار محور را نیازمند نقدینگی دانست و اظهار کرد:  در همین راستا ارزانترین تسهیلات به فعالان این بخش اعطا می شود و در سال زراعی گذسته بیش از یک هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت پرداخت شده که جمعا 315میلیارد تومان به این امر اختصاص پیدا کرد و در مقایسه با سال زراعی گذشته 1.5 برابر افزایش یافته و هرمزگان رتبه یک کشوری را در این زمینه کسب کرد.

 

وی اضافه کرد: برای نخستین بار در طول دو سال گذشته، تسهیلات صادراتی نیز به صادر کننده ها داده شد که بتوانند محصول خود را از بازار خارج کند و عرضه  با تقاضا همخوانی داشته باشد.

 

بازگردانی 231 واحد به چرخه تولید

معاون برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان همچنین از فعالیت مجدد واحدهای غیر فعال و نیمه فعال در قالب کارگروه رفع موانع تولید خبر داد و گفت: با استفاده از توان این کارگروه، ۲۳۱واحد و ۱۱۵هزار تن تولیدات این واحدها به بازار بازگردانده شد و 215 میلیارد تومان سرمایه، مجددا به چرخه فعالیت بازگشت و فرصت اشتغالزایی برای یک هزار و ۳۹۰ نفر فراهم شد.

 

سهم سازمان در زمینه ایجاد اشتغال در برنامه ششم محقق شده است

شهرزاد گفت: سال گذشته با سرمایه گذاری، کارورزی و مهارت ورزی،   سه هزار و 700نفر اشتغال در بخش کشاورزی ایجاد شد که دستگاههای رسمی به صورت قطعی آن را رصد کردند.

 

 وی گفت: سالانه تا پایان برنامه ششم موظف هستیم دوهزار و 700نفر در سال اشتغال ایجاد کنیم که با توجه به وضعیت فعلی، این اشتغال بطور کامل محقق شده است.

 

معاون برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان تصریح کرد: در بخش توسعه جزایر، سند توسعه نوار غرب و سند توسعه نوار ساحلی آماده شده که در دو‌سال گذشته، در زمینه تامین منابع از ۲.۲سهم بری، این شاخص به ۱۴رسیده و در بخش اعتبارات به رده سوم رسیده ایم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز