سلامت جامعه با حمایت دولت و مشارکت مردم تامین می شود

۱۳۹۷/۱۲/۱۴ - ۰۸:۰۶:۰۷
کد خبر: ۸۲۰۲۷۹
منوچهر مهنی نسب رییس خانه مشارکت مردم در سلامت استان در نشست اعضای این خانه که در سالن اجتماعات معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تشکیل شد گفت: سلامت مردم با سیاست دستوری و بخشنامهای دولت تامین نمی شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ؛ منوچهر مهنی نسب افزود: شاخص های سلامت جامعه باید به استاندارد لازم برسد و ابزار این کار در دست دولت است که مشارکت موثر مردم هم در تامین سلامت و گسترش رفتارهای اجتماعی سلامت محور تاثیر مستقیم دارد.

وی تصریح کرد: دولت باید در مشارکت مردم برای تامین سلامت جامعه، قوی تر عمل کند و با استفاده از اختیاراتی که  دارد شرایط را برای ورود مردم در بحث تامین سلامت جامعه فراهم کند.

رییس خانه مشارکت اظهار کرد: دولت باید از ظرفیت های رسانه ای مانند صدا و سیما استفاده کند و در کنار آن همه دستگاه های مرتبط با سلامت مانند شهرداری، جهاد کشاورزی و علوم پزشکی و سایر نهاد ها به وظایف خود عمل کنند.

وی پیشنهاد تاسیس " واحد کنترل سلامت" در شهرداری ها را داد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تمام تلاش خود را انجام داده است و حالا باید منتظر بود تا دستگاههای مرتبط حمایت خود را انجام دهند.

مهنی نسب اذعان کرد: پیشگیری توسط مردم موثرتر و کم هزینه تر از درمانی است که توسط متولیان بهداشت صورت می گیرد.

دکتر کاووس دیندارلو معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در این نشست گفت: بیماری های واگیر تا کنون روند رو به کاهش داشته و در مقابل آن بیماری های غیرواگیر رو به افزایش است و بر اساس آماری که وجود دارد، در آینده بیش از 80 درصد بیماری ها غیر واگیر خواهند بود.

دکتر دیندارلو گفت :ریشه بسیاری از بیماری ها مربوط به عادت های بد تغذیه ای، کم تحرکی، استعمال دخانیات، مصرف الکل و رفتارهای نا مناسب بهداشتی است.

حدود 25 درصد از جمعیت بالای 30 سال در هرمزگان مبتلا به فشار خون و 10 درصد نیز به دیابت مبتلا هستند که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابراز امیدواری کرد خانه مشارکت بتواند فرهنگ  ارائه سبک زندگی سالم را جزو اهداف اصلی خود قرار دهد.

دکتر علی حیرانی رئیس شورای سیاست گزاری سلامت استان هم دراین رابطه گفت: شیوه زندگی، شرایط اقتصادی و اجتماعی، مراقبت های درمانی و محیط فیزیکی از مواردی است که برای داشتن جامعه ای سالم مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بخشی از ترویج رفتار سالم و ترویج سلامت بر عهده دولت است اما بدون مشارکت مردم این هدف میسر نخواهد شد و خانه مشارکت مبنای همکاری بین مردمی است.

 

در این نشست اعضای خانه مشارکت مردم در سلامت استان، دیدگاهها و همچنین اقدامهای خود را که در زمینه ارتقاء سلامت جامعه انجام داده اند را گزارش دادند.

اولین پروژه خانه مشارکت مردم در سلامت استان با موضوع کنترل فشار خون کار خود را آغاز کرد.

خانه مشارکت امیدوار است در افق 1404 بتواند آمار مبتلایان به فشار خون را 25 درصد کاهش دهد.

در این نشست دکتر جاودان معاون غذا و دارو، دکتر اسماعیل صادقی مدیر درمان و مدیران شبکه بهداشت و درمان استان حضور داشتند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز