مدیرکل بهزیستی هرمزگان :

فرزندان والدین معلول وام تحصیلی دریافت می کنند

۱۳۹۸/۰۴/۲۵ - ۰۷:۳۴:۲۶
کد خبر: ۸۷۱۵۴۵
مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان گفت : از مهرماه سالجاری فرزندانی که والدین معلول دارند هزینه تحصیلی و وام تحصیلی دریافت می کنند .

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان؛ غلامحسین رنجبر  در نشست خبری بمناسبت هفته بهزیستی ضمن تشریح برنامه های هفته بهزیستی افزود  : به این افراد ودیعه مسکن نیز با سقف 5 میلیون تومان و هزینه وسایل ضروری منزل با سقف دو و نیم میلیون تومان تعلق می‌گیرد.

رنجبر عنوان کرد : در تماس‌ها با مرکز 123 (اورژانس اجتماعی) بیشترین درصد رشد در خصوص اقدام به خودکشی با 288 درصد ، کودک آزاری بیش از 20 درصد و همسر آزاری بیش از 5 درصد بوده است.

وی اضافه کرد : بیماران روانی که سابقه دو نوبت بستری در بیمارستان های اعصاب و روان را داشته باشند و در کمیسیون بهزیستی به عنوان بیمار روانی شناخته شوند تحت پوشش این مجموعه قرار می گیرند.

 این مسئول اظهار داشت : همه هزینه‌هایی که شامل مددجویان دیگر می‌شود شامل بیماران اعصاب و روان هم می‌شود، در خصوص افراد دارای معلولیت نیز در گذشته هزینه به فرد تعلق می‌گرفت و اکنون به خانوار تعلق می گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان تصریح کرد: بیماران اعصاب و روان خدمات ویژه‌ای را نداشتند اما خوشبختانه مقرر شده مستمری برای کلیه افراد دارای معلولیت که پنج گروه (اعصاب و روان، ذهنی، شنوایی، بینایی، جسمی و حرکتی) هستند تعلق گیرد که شامل بیماران اعصاب و روان نیز می‌شود.

رنجبر بیان داشت : تیم ویزیت در منزل نیز به‌صورت ماهانه و مرتباً به این بیماران سر می‌زند و خدمات لازم را ارائه یا شناسایی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد:  در مراکز بیماران اعصاب و روان 83 نفر در مراکز مردان و 60 نفر در مراکز زنان داریم، 200 نفر نیز توسط 4 تیم ویزیت در منزل ویزیت می‌شوند، حدود 80 درصد افرادی که به درمان تیم ویزیت در منزل نتیجه مثبت می‌دهند از چرخه درمان خارج می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان ادامه داد: به ازای هر بیماری که در منزل ویزیت می‌شود 465 هزار تومان و به ازای هر بیمار بستری 770 هزار تومان و البته برای افراد مجهول‌الهویه یا افراد دارای نیازهای خاص مقادیر بیشتری هزینه می‌شود.

رنجبر بیان داشت : مرکز اقامتی بیماران ضایعات نخاعی را به همت خیرین افتتاح می‌کنیم، از شهرداری نیز انتظار داریم در خصوص ایجاد محیط امن برای معلولین همکاری بیشتری داشته باشد.

وی ابراز داشت : برای ایجاد شغل پایدار برای افراد دارای معلولیت تلاش‌های بسیاری صورت گرفته و انتظار ما این است که دستگاه‌های اجرایی قانون 3 درصد سهم معلولین را رعایت کنند، از صنایع استان نیز درخواست داریم 3 درصد استخدامی‌های خود را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهند.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان با بیان اینکه جا دارد در آموزش خانواده سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشیم اضافه کرد: برنامه‌های پیشگیری از سنین پایین‌تر شروع شود، کودکی که مهارت‌های ارتباطی و زندگی را آموزش ببیند می‌تواند رفتار مناسبی در برابر آسیب‌ها داشته باشد.

رنجبر با اذعان به اینکه  معتادین متجاهر توسط نیروی انتظامی جمع می‌شوند و در مراکز ماده 16 نگهداری می‌شوند ، خاطر نشان کرد : هرمزگان تنها استانی که ظرفیت 230 نفر را دارد ، پذیرش ما بصورت نفر روز است به همین دلیل بین 50 تا 60 درصد ، این آمار نوسان دارد و البته وضعیت آب و هوایی استان نیز در افرایش پذیرش مؤثر خواهد بود، افراد دارای خانواده با هماهنگی استان‌ها به شهر خود باز می‌گردند تا ظرفیت را برای افراد بومی که از خانواده ترد شده‌اند باز کنیم.

وی با اشاره به اینکه  مرکز زنان ما واقع در شهرک توحید است ، تصریح کرد : این مرکز  ظرفیت 15 نفری دارد که در حال حاضر تکمیل نشده ، اگر فردی بخواهد مرکزی تأسیس کند ما استقبال و مجوزهای لازم را صادر می کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان خاطر نشان کرد : مرکز سرپناه شبانه زنان ما سال 93 افتتاح شد، نیاز به آگاه‌سازی بیشتری در خصوص این مرکز وجود دارد، برای ارائه خدمات به کمک‌های بیشتری از ارگان‌های دیگر به‌خصوص شهرداری داریم.

رنجبر عنوان کرد: سال 97 به‌صورت خاص طرح «پارک » برای پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان اجرا شد و این ظرفیت را به 60 محله رسانده‌ایم ، همچنین برنامه‌های آگاه‌سازی و آموزش را داشته ایم .

وی گفت : جمع‌آوری‌ها توسط نیروی انتظامی یک روز در هفته صورت می‌گیرد و وظیفه ما رسیدگی به معتادین متجاهر است.

رنجبر عنوان کرد  : افتتاح خانه امن را داریم که مخصوص زنان خشونت دیده است و این خانه برای این است که طی 4 ماه این افراد را به توانمندی برسانیم و خدماتی را به آنان ارائه دهیم.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان بیان داشت : در خصوص آسیب‌های اجتماعی خیلی از گزارش‌ها به‌خصوص آزارهای روانی به کودکان و زنان به ما نمی‌رسد.

مشاور عالی سازمان بهزیستی کشور نیز در این جلسه اظهار داشت: مجموعه خدماتی که سازمان ارائه می‌دهد بر اساس نیازمندی‌های سیال نیاز به برنامه‌های پایدار منتج به توانمندسازی پایدار دارد، اما  هرروزه به تعداد خدمات این سازمان افزوده می‌شود، خدماتی که متوجه وزارت‌های گوناگون دیگر است.

غلامرضا فروغی نعمت الهی افزود: بودجه‌ای که مجلس به سازمان بهزیستی پرداخت می کند  نیز نسبت به خدماتی که ارائه می‌دهد بسیار ناچیز است.

وی بیان داشت : خبرسازی کردن مسائل می‌تواند تأثیرگذار بوده و نگاه‌های بیشتری را متوجه خود کند و این امر می‌تواند منجر به تغییرات مثبت بیشتری شود.

فروغی نعمت الهی با بیان اینکه رشد به معنای راه‌های شکوفایی است و نیاز مرکز رشد مردم‌نهاد که بستری برای توانمندسازی فرزندان ایجاد کند احساس می‌شود، عنوان کرد: اولین مرکز رشد مردم نهاد در هرمزگان افتتاح شد.

فروغی تصریح کرد: در این مرکز مهارت فردی، اجتماعی و اشتغال افراد را بالا می‌بریم و این آموزش‌ها منتج به مهارت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: الگوهای احصا شده بر اساس فرهنگ هر منطقه ، همت افرادی که در استان دل درگرو کمک به استان خود دارند را می‌طلبد.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز