مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان در دیدار با اصحاب رسانه:

استمرار نهضت آبخیز داری در استان هرمزگان

۱۳۹۸/۰۵/۱۹ - ۱۰:۴۵:۵۹
کد خبر: ۸۸۲۹۹۳

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان،امید ذاکری با تبریگ و گرامی داشت هفته خبرنگار  و تبریک اعیاد غدیر و قربان گفت: بدون شک خبرنگاران نقش بی بدلیل و بسزایی در تعالی و بالندگی نظام مقدس جمهوری اسلامی دارند.

وی با بیان اینکه در حوزه مدیریت جامع در حوزه آبخیز داری با عنایت مقام معظم رهبری به این مهم اعتبارات خوبی جذب شده است گفت:استان هرمزگان با توجه به این عنایات و بارندگی های اخیر توانسته عملکرد خوبی از خود در این زمینه بجای بگذرد به طوری که در حال حاضر اثر بخشی آن کاملا در مراتع و مزارع مشهود است.

ذاکری با اشاره نتایج خوب اقدامات انجام شده در حوزه آبخیز داری استان از جمله افزاش دبی قنات ها و چاها و همچنین رونق کشاورزی گفت:مهم ترین نتیجه این اثر بخشی ها حفظ و تقویت پویش گیاهی است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به سفر استاندار هرمزگان به بشاگرد گفت:اجرای ششصد سازه آبخیزداری با مشارکت مردم از اهم دست آوردهای سفر استاندار به شهرستان بشاگرد بوده است.

ذاکری از ساخت ۲۱۲ سازه آبخیز داری بزرگ در استان هرمزگان خبر داد و افزود:استان هرمزگان خوشبختانه با حمایت های استاندار توانسته است در ساخت سازه های آبخیز داری پیشگام باشد.

وی با اشاره به مشارک خوب خیرین در حوزه آبخیز داری ،تصریح کرد :خوشبختانه سال گذشته نیز ۱۱پروژه آبخیز داری با حمایت خیرین در استان هرمزگان ایجاد گردید.

این مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته ۱۰میلیون مترمکعب از روان آب های شهرستان بشاگرد با سازه های آبخیزداری مدیریت شد افزود:امسال نیز شاهد مدیریت حدود ۱۱میلیون متر مکعب از روان آب های این شهرستان با استمرار در احداث پروژه های آبخیز داری شاهد خواهیم بود.

ذاکری حفظ اراضی منابع طبیعی را از اهم اولیویت های این اداره کل خواند و تصریح کرد:خوشبختانه با پیشگیری از تصرفات اراضی توانسته ایم بالغ بر ۶۷۰هکتار را در همان مراحل اولیه تصرف کنیم.

وی با بیان اینکه در چهار ماه نخست سال گذشته حدود ۱۵هکتار خلع ید از اراضی تصرف شده داشتیه ایم افزود :این میزان در چهار ماهه نخست سال به حدود ۸۴هکتار رسید که این مهم به همت همکاران یگان حفاظت صورت گرفته است.
وی با اشاره به وجود ۷۹ دشت در استان هرمزگان، گفت: از این تعداد، ۴۱ دشت استان از نظر منابع آبی ممنوعه و بحرانی است و در فاز نخست ۳۸۷ هزار هکتار از دشت ها را با هماهنگی آب منطقه ای شناسایی کرده ایم و پروژه های آبخیزداری را در این دشت ها از جمله سرخون، ایسین، کهورستان، هشتبندی و ... متمرکز کرده ایم.

این مقام مسئول متوسط فرسایش خاک در هرمزگان را ۲۶ تن در هکتار ذکر کرد و افزود: متوسط کشوری فرسایش خاک ۱۶ تن در هکتار است

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حدود چهار میلیون هکتار مرتع در سطح استان هرمزگان وجود دارد که سه هزار و ۸۰۰ هکتار از این مراتع ممیزی است که بهره برداران مشخصی دارد که خودشان در حفظ و احیای مراتع مشارکت دارند.

ذاکری ظرفیت دام مجاز در مراتع هرمزگان را ۵۰۰ هزار راس ذکر کرد و گفت: اما هم اکنون بیش از یک میلیون راس دام از این مراتع استفاده می کنند.

وی از وجود یک میلیون و ۸۰ هزار هکتار در چهار ناحیه رویشی خلیج عمانی، ایران تورانی، مانگرو و دست کاشت در هرمزگان خبرداد و افزود: امسال یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به حوزه جنگل اختصاص یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان هرمزگان با ذکر این نکته که یک و نیم میلیون هکتار عرصه بیابانی در هرمزگان وجود دارد، اضافه کرد: ۲۸ کانون بحران فرسایش بادی به مساحت ۳۱۸ هزار هکتار در این استان وجود دارد.

وی متوسط بارندگی استان را ۲۰۵ میلی متر ذکر و اظهار کرد: آورد روان آب ۲۰ میلیارد متر مکعب است که ۱۳ میلیارد متر مکعب آن تبخیر می شود و چهار میلیارد متر مکعب به گنبدهای نمکی می خورد.


خبرنگار : کاظم محمدیان مصمم

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز