برگزاری اولین کارگاه تدوین مشارکت برنامه سیپا

۱۳۹۸/۰۵/۳۰ - ۱۳:۱۱:۰۵
کد خبر: ۸۸۷۵۴۶
اولین کارگاه تدوین مشارکت برنامه سیپا در شهر تالابی بندرخمیر برگزار شد

به گزارش خبر گزاری برنا در  هرمزگان ،رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان از برگزاری اولین کارگاه تدوین مشارکت برنامه«سیپا» در شهر تالابی بندرخمیر خبر داد.

بر اساس این گزارش، افشین عسکری در این ارتباط اظهار کرد: این کارگاه آموزشی با هدف اجرای بهتر برنامه‌های ارتباطات، آموزش، مشارکت و آگاهی‌افزایی هر چه بهترمدیریت طرح ملی مدیریت تالاب‌ها در مرکز بازدید کنندگان بندرخمیر برگزار شد.

وی در این کارگاه آموزشی که با حضور ارگان‌ها و نهادهای ذینفع تالاب و جوامع محلی برگزار شد، افزود: اهمیت و تاثیر تالاب‌ها بر زندگی انسانها و اکوسیستم زمین بر هیچ کس پوشیده نیست.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان ادامه داد: متاسفانه طبق پایش‌ها و برآوردهای انجام شده، شاهد آسیب‌پذیری و نابودی این اکوسیستم‌های بکر(تالابها) هستیم.

عسکری با اشاره به اینکه سالانه 1.5 درصد از مساحت تالاب‌های جهان رو به نابودی است و وضعیت تالاب‌‎های کشورمان نیز اصلا مناسب نیست، گفت: از جمله آثار تخریب و زوال تالاب‌ها را در کشورمان می‌توان به پدیده‌های همچون سیلاب و پدیده‌های ریزگرد و فرسایش خاک و... اشاره کرد.

وی با اظهار اینکه زندگی و معیشت یک میلیارد نفر از جمعیت کره زمین با تالاب مرتبط است، بیان کرد: در مدیریت جدید حفاظت از تالاب‌ها که از حدود سه دهه قبل در حال انجام می‌باشد، نگاهی مشارکتی و حفاظتی بر کلیه حلقه‌های یک اکوسیستم وجود دارد.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان تصریح کرد: در این مدیریت نقش جوامع و انسانها در حفاظت از تالاب‌ها و معیشت انسانها در بهره‌برداری پایدار از تالاب پررنگ و برجسته است.

وی اظهار کرد: سیپا اولین بار در کنوانسیون تنوع زیستی مطرح شد که در ماده 13 این پیمان‌نامه بر اطلاع‌رسانی و افزایش ارتباطات بهتر اکوسیستم تالابی تاکید شده است.

عسکری با اشاره به اینکه در کنوانسیون رامسر طی سال‌های گذشته قطعنامه‌هایی در اهمیت حفاظت از تالاب صادر شد و در کشور ما این حرکات از سال 2015 شروع شده است، عنوان کرد: هدف از برگزاری این کارگاه، نتیجه‌گیری و بررسی مشکلات تالاب و استفاده از فن‌آوری‌های جدید در راستای انجام هرچه بهتر حفاظت از تالاب  و معیشت پایدار جوامع از آن است.

اضافه می‌شود، در ادامه این کارگاه گروه‌بندی ذینفان تالاب در چهار گروه انجام شد و در این گروه‌بندی‌ها اعضا، نهادها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی بهره‌بردار و مسئولیت‌دار مشخص شدند و در گام‌های بعد درصد نفوذ دستگاه‌ها در حوزه اطلاع‌رسانی، آموزش و مشارکت و آگاهی‌افزایی مشخص و در گام نهایی نیز معضلات و مشکلات زیست‌محیطی تالاب مورد بررسی قرار گرفت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز