عفیفی پور اعلام کرد:

جابجایی ۱۱.۵ میلیون فرآورده نفتی در بندر خلیج فارس

۱۳۹۸/۰۷/۱۷ - ۱۰:۱۰:۱۹
کد خبر: ۹۰۹۳۲۶
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با تشریح کارنامه شش ماهه بندر خلیج فارس، از رشد ۳۲ درصدی سوخت رسانی به کشتی ها (بانکرینگ) و صفر شدن واردات بنزین در این بندر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، "اله مراد عفیفی پور" با بیان اینکه بندر خلیج فارس زیرمجموعه‌ای از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با رویکرد عمده عملیات نفتی محسوب می‌شود، اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۸ تا آغاز مهرماه جاری، بیش از ۱۲ میلیون و ۱۶۸ تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در محدوده تحت مدیریت بندر خلیج فارس تخلیه و بارگیری شد.

وی ادامه داد: ۱۱ میلیون و ۴۳۲ هزار و ۱۵۵ تن مربوط به فرآورده‌های نفتی و ۵۶۸ هزار و ۱۳ تن نیز به مواد معدنی صادراتی اختصاص دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان: طی نیمه نخست امسال در این بندر، عملیات جابجایی انواع فرآورده های نفتی از قبیل بنزین، روغن‌ پایه، فورفورال، قیر، کاندنسیت، نفت گاز، نفت کوره، نفت خام و هیدروکربن انجام شد. بنتونیت، سنگ گچ، شن و ماسه، فلدسپات، کائولن، کک و گوگرد نیز از جمله انواع مواد معدنی بود که طی نیمه نخست امسال در این بندر تخلیه و بارگیری شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در این دوره زمانی، ۵۷ هزار و ۸۹۰ تن فرآورده نفتی از بندر خلیج فارس به صورت ترانزیت و ۸ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۱۶۹ تن نیز کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) شده است.

سوخت رسانی به کشتی ها ۳۲ درصد افزایش یافت

عفیفی پور با بیان اینکه سه شرکت بخش خصوصی در زمینه بانکرینگ فعالیت دارند، گفت: حجم بانکرینگ در بندر خلیج فارس طی نیمه نخست سال جاری بالغ بر ۳۰۵ هزار و ۶۴۴ تن بوده که در همسنجی با مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد افزایش داشته است.

وی عمده دلایل این افزایش عملیات را برطرف شدن محدودیت‌های شرکت نفت در تحویل سوخت به شرکت‌های بانکرینگ کننده و بازاریابی بیشتر این شرکت‌ها دانست.

عدم نیاز کشور به واردات به دلیل افزایش تولید داخلی

عفیفی پور تصریح کرد: حجم واردات فرآورده های نفتی در شش ماه اخیر به صفر رسیده که به دلیل افزایش توان تولید داخلی در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی خاورمیانه، شاهد عدم نیاز کشور به واردات این فرآورده‌ها هستیم.

 پهلوگیری ۶۵۱ شناور در بندر خلیج فارس

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۶۵۱ فروند شناور در اسکله‌های تحت نظارت بندر خلیج فارس پهلو گرفت که از این تعداد، ۴۲۵ فروند مربوط به کشتی‌های حامل فرآورده نفتی و ۲۲۶ فروند مربوط به شناورهای مواد معدنی بوده است.

وی از اخذ مصوبه هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی به منظور اعطای تخفیف ۴۰ درصدی به تجارت فرآورده‌های نفتی همچون قیر، مازوت و غیره با هدف حمایت از رونق تولید و صادرات خبر داد.

بهره‌مندی از ۹ پست اسکله نفتی با آبخور ۷,۵ متر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با تشریح ظرفیت ها و توانمندی های بندر خلیج فارس گفت: این بندر دارای ۹ پست اسکله نفتی و ۲ پست اسکله خدماتی، با ظرفیت آبخور متوسط ۷,۵ متر و قابلیت پهلودهی به شناورهایی با تناژ حداکثر ۱۰ هزار تن است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این اسکله‌های شماره ۱، ۲ و ۳ بندر شهید رجایی نیز امکان پهلودهی شناورهای نفتی با ظرفیت بیش از ۴۵ هزار تن، و اسکله ۲۵ فولاد (با کاربری نفتی) با ظرفیت آبخور ۱۲ متر از توان پهلودهی شناورهای با تناژ بالای ۶۰ هزار تن برخوردار است.

وی افزود: از اواسط سال ۹۷ و در پی افزایش تولیدات پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس، مجوز بهره‌برداری از اسکله ۲۷ فولاد با ظرفیت آبخور ۱۳,۵ متر به منظور پذیرش شناورهای ۹۰هزار تنی و افزایش توان صادرات فراورده‌های نفتی جدید این پالایشگاه صادر شد.

تشریح برنامه های توسعه ای بندر خلیج فارس

به گفته عفیفی پور، در حال حاضر ۱۳ شرکت بخش خصوصی با ظرفیت اسمی بیش ۴۷۵ هزار مترمکعب در این بندر در حال فعالیت بوده و با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای در آینده‌ای نه چندان دور و با احداث مخازن نفتی با ظرفیت نگهداری یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب، تعداد شرکت‌های فعال مستقر در این بندر به بیش از ۲۰ شرکت خواهد رسید که زمینه فعالیت مختلفی در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و سوآپ فرآورده‌های نفتی را در بزرگترین بندر تجاری ایران فراهم می‌نماید.

وی احداث کریدور خطوط لوله انتقال فراورده‌های نفتی، احداث سه پست اسکله ۱۰۰ هزارتنی، ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی- نفتی، مظروف‌سازی قیر، احداث مخازن LPG و همچنین احداث یک پالایشگاه کوچک را به عنوان برنامه‌های آتی بندر خلیج‌فارس عنوان کرد.

عفیفی‌پور پیگیری و افزایش عمق اسکله ها و حوضچه بندر خلیج فارس و احداث ایستگاه آتش‌نشانی مستقل از دیگر برنامه های در دستور کار این بندر برشمرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز