رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم:

ایجاد ارزش افزوده برای صنعت فرآوری ماهی خشک قشم

۱۳۹۸/۰۸/۰۹ - ۱۰:۰۵:۳۹
کد خبر: ۹۱۸۱۳۳
ایجاد ارزش افزوده برای صنعت فرآوری ماهی خشک قشم
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از مراحل فرآوری صنعتی ماهی خشک واحد فناور شهاب نقره ای قشم بازدید کرد.

 

 

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ؛ حمیدرضا مومنی، صبح امروز هشتم آبان ماه با حضور در پارک زیست فناوری خلیج فارس، از روش های نوین در صنعت فرآوری ماهی خشک توسط واحد فناور "شهاب نقره ای قشم" بازدید کرد.

واحد فناور "شهاب نقره ای قشم" با سرمایه گذاری 350 میلیارد ریالی در حوزه فرآوری ماهی و میگوی خشک، توانسته این محصول را آماده ورود به چرخه غذای انسانی کرده و از آلودگی های زیست محیطی آن جلوگیری کند.

اسماعیل سلامی سوزایی، مدیرعامل این واحد فناور با تکیه بر دانش فنی، فرآیند تولید ماهی خشک در این جزیره را از شکل سنتی و گسترده به روش صنعتی تبدیل کرده که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده و برخورداری از بسته بندی مناسب، از انتشار بوی نامطبوع ناشی از مراحل خشک شدن ماهی که برای ساکنان منطقه مشکل آفرین بود هم جلوگیری کرده است.

در فرآیند به کار گرفته شده توسط این واحد فناور، ساردین ماهیان و میگوهای صید شده به مدت 3 تا 5 دقیقه در آبی با دمای 98 درجه جوشانده می شوند. این عمل با از بین بردن آنزیم های فعال و آلودگی های موجود، جلوی تولید و انتشار بوی نامطبوع در مرحله خشک کردن را می گیرد.

ماهی و میگوی جوشانده شده به صورت کاملا مکانیزه به دستگاه های خشک کن منتقل شده و پس از ماندگاری 5 ساعته در این دستگاه، بسته بندی شده و به انباری با دمای 18 درجه سانتی گراد منتقل می شوند تا برای صادرات به خارج از کشور آماده شوند.

به گفته مدیرعامل این واحد فناور، ظرفیت تولید این شرکت، روزانه چهار تُن ماهی خشک است که پیش بینی می شود بعد از اجرای طرح توسعه ای، به دو و نیم برابر ظرفیت فعلی برسد.

در حال حاضر، محصولات این شرکت با برند "شهاب نقره ای قشم" به کشورهای مالزی و ویتنام صادر می شود.

این شرکت تا کنون برای 15 نیروی بومی اشتغالزایی کرده و آمادگی جذب 10 نیروی جدید را نیز دارد.

گفتنی است، جایگزین کردن روش های صنعتی، علمی و بهداشتی تولید ماهی خشک به جای روش های سُنتی یکی از اهداف اصلی سازمان منطقه آزاد قشم در راستای ایجاد ارزش افزوده محصولات شیلاتی تولید شده و آرامش برای ساکنان این جزیره است.

تولید ماهی خشک به روش صنعتی علاوه بر بهداشتی بودن، موجب ارزش افزوده محصولات صادراتی می شود و این محصول را وارد چرخه غذایی انسان می کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز