مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان خبر داد :

سد مخزنی سرنی آماده بهره برداری

۱۳۹۸/۰۹/۲۱ - ۰۰:۱۴:۱۰
کد خبر: ۹۳۵۴۲۰
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت : سد سرنی و بخش انتقال آن با حدود ۷ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری یکی از پروژه های شاخصی است که هم اکنون آماده بهره برداری است.

به گزارش خبرگزاری بُرنا در هرمزگان ؛ هوشنگ ملایی با بیان اینکه آیین افتتاح این پروژه با سفر مقامات عالی به  هرمزگان برگزار می شود، افزود : ۱۰ سد جدید در هرمزگان در دست مطالعه است.

وی  میزان متوسط بارش از ابتدای سالجاری بارشی(مهر) تاکنون را ۶۸/۸۴ میلی متر اعلام  و اضافه کرد : از مجموع ۲۴۰ میلیون مترمکعب حجم سد استقلال میناب، حدود ۵۲ میلیون مترمکعب، از مجموع ۱۰۰ میلیون مترمکعب حجم سد شمیل و نیان حدود ۲۷ میلیون متر مکعب و از مجموع ۲۱۰ میلیون متر مکعب حجم سد جگین نیز ۱۷۰ میلیون مترمکعب آبگیری شده است.

ملایی با بیان اینکه تصفیه خانه سد سرنی نیمه دوم سال ۹۹ افتتاح می شود، بیان داشت  : سد مخزنی سرنی از بزرگترین سدهای استان است که می تواند نقش موثری در تامین منابع آبی و همچنین تحرک بخشی به حوزه اقتصاد و اشتغال دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه عملیات اجرایی سد سرنی از سال ۹۴ آغاز شد، افزود: ظرفیت آبگیری این سد ۶۰ میلیون متر مکعب است که در سال جاری بارشی حدود شش میلیون متر مکعب آبگیری شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان، ابراز داشت : بخشی از آب سد برای احیای محیط زیست و تغذیه سفره های آب زیرزمینی رها سازی می شود و ۱۲ میلیون مترمکعب نیز برای شرب منطقه میناب استفاده خواهد شد.

ملایی در ادامه ، گفت: ۱۰ رودخانه در هرمزگان ازجمله جاماش ظرفیت احداث سد بزرگ دارند که در احداث آن ها از ظرفیت بخش خصوصی استفاده خواهد شد.

این  مسئول با اشاره به این موضوع که علیرغم پشت سرگذاشتن دوره چندین ساله خشکسالی، همچنان در دشت های استان شاهد افت منابع آب زیرزمینی هستیم، افزود: در سال آبی ۹۶- ۹۷ بیش از ۶۵ سانتی متر و در سال ۹۷ - ۹۸ حدود ۳۴ سانتی متر افت منابع آب زیرزمینی داشته ایم.

وی با بیان اینکه حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب در سال از منابع آب زیرزمینی استان برداشت می شود، ادامه داد : حدود ۲۰ درصد آب برداشت شده از منابع آب زیرزمینی در هرمزگان اضافی است.

ملایی، تعداد چاه های مجاز در هرمزگان را ۲۱ هزار فقره و چاه های غیرمجاز را چهار هزار و ۳۰۱ فقره ذکر کرد و افزود: حدود پنج هزار و ۵۰۰ کنتور ( ۲۵ درصد) در چاه های آب استان هرمزگان نصب شده است.

وی افزود : از مجموعه چاه های غیرمجاز در هرمزگان، برای بیش از  یکهزار حلقه چاه مجوز نصب منصوبات صادر شده و به محض انجام منصوبات، پروانه صادر می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان با اشاره به شناسایی چهار هزار و ۳۰۱  مجوزحلقه چاه مشمول فرم پنج، ۹۵۶ حلقه پس از بررسی پرونده آنها مختومه شد و حدود ۲۰ هزار حلقه چاه آب شرب با هدف آبیاری باغچه پروانه دریافت کردند و ۹۵۶ حلقه چاه حریمی نیز در استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه  ۹۴ حلقه چاه در استان هرمزگان در سالجاری انسداد شده است، عنوان کرد : در مجموع ۹۵۶ حلقه چاه در استان مسدود شده است.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز